Banner Portal
The process of disinformation and informational behavior
PDF (Português (Brasil))
PDF
VÍDEO (Português (Brasil))

Supplementary Files

ÁUDIO (Português (Brasil))

Keywords

Disinformation
Information behavior
Communication
Politics - Brazil

How to Cite

FONSECA, Diego Leonardo de Souza; SANTOS NETO, João Arlindo dos. The process of disinformation and informational behavior : an analysis on the choice of vote for the 2020 municipal elections . RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 19, n. 00, p. e021020, 2021. DOI: 10.20396/rdbci.v19i00.8666087. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8666087. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introduction: The article analyzes how the disinformation process, through the fake news, can influence the informational behavior of voters/residents of the East Zone of the city of Manaus/Amazonas, in the voting decision for the municipal elections of 2020. Method: The method of theoretical-methodological analysis was based on the Theory of Political Action, whose application of the study occurred from the collection of data through the remote questionnaire in Google Forms, made available and managed in WhatsApp groups. Results: The results showed that the behavioral aspect of voters, both in the informational field and within the politics and social context portrayed in the research, presented itself as quite heterogeneous, being then observed that there is a predilection of voters for the more traditional communication vehicles, such as TV and Radio, even if the consumption of information clearly originates from news broadcast in social media and instant messaging groups. Conclusion: It is considered that the decision to vote and the criteria for choosing candidates suffered direct influences of the type of informational content consumed by voters, regardless of the type of media (traditional or alternative), and it can be inferred that their informational behavior tends to be dictated by false news or low quality information.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v19i00.8666087
PDF (Português (Brasil))
PDF
VÍDEO (Português (Brasil))

References

AMORIM NETO, Octavio. A crise política brasileira de 2015-2016? : diagnostico, sequelas e profilaxia. Relações Internacionais, 52, 2016, p.43-54.

BOIANOVSKY, Mauro. A formação política do Brasil segundo Furtado. Revista de Economia Política, v.34, n. 2, 2014, p. 198-211.

BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas: sobre a teoria da ação. Tradução de Mariza Corrêa. Campinas: Papirus, 1996.

BRAGA, Renê Morais da Costa. A indústria das fake news e o discurso de ódio. In: PEREIRA, Rodolfo Viana. Direitos Políticos, Liberdade de Expressão e Discurso de Ódio. Belo Horizonte: Idde, 2018. p. 203-220.

BRANDÃO, Ramon Taniguchi Piretti. Cultura política e processo eleitoral no Brasil. Estação Científica (UNIFAP), Macapá, v. 6, n. 2, p. 17-32, maio/ago. 2016.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CAUNE, Jean. As relações entre cultura e comunicação: núcleo epistêmico e forma simbólica, Líbero, ano 6, n. 22, 2008. Disponível em: https://bit.ly/2V6Jt3R. Acesso em: 24 abr., 2021.

CHOO, Chun Wei. The knowing organization: how organizations use information to construct meaning, create knowledge, and make decisions. 2.ed. New York: Oxford University Press, 2006.

CLAVERY, Elisa Cristina Sá Fortes. Fact-checking: jornalismo de checagem da política midiatizada. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Comunicação Social/ Jornalismo) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2015.

COUTINHO, Clara Pereira; LISBÔA, Eliana Santana. Sociedade da informação, do conhecimento e da aprendizagem: desafios para educação no século XXI. Revista de Educação, v. 18, n. 1, 2011.

CHOMSKY, Norman; HERMAN, Edward S. Manufacturing Consent. NY: Vintage Books, 1994.

DAWKINS, Richard. O gene egoísta. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Trad. Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DERVIN, B. An overview of sense-making research: concepts, methods, and results to date. International Communications Association Annual Meeting, Dallas, Texas, 1983.

DUARTE, Rodrigo. Teoria Crítica da Indústria Cultural. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

ELLIS, David. A. Behavioral approach to information retrieval system design. Journal of documentation, v. 45, n. 3, 1989, p. 171-212.

FÁBIO, André Cabette. O que é ‘pós-verdade’, a palavra do ano segundo a Universidade de Oxford. NEXO Jornal, 16 nov. 2016. Disponível em: https://bit.ly/3mWlX5c. Acesso em: 10 mar. 2021.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. O pensamento reflexivo na busca e no uso da informação na comunicação científica. 2008. 242 f. 2008. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Departamento de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2008.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias; COSTA, Sely Maria de Souza. Evolução teórico-metodológica dos estudos de comportamento informacional de usuários. Ciência da Informação, Brasília, v.39, n.1, p.21-32, jan./abr., 2010.

GENESI, Silvio. A pós-verdade é uma notícia falsa. Revista USP, São Paulo, n. 116, p. 45-58, 2018.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GOMES, Wilson. Transformações da política na era da comunicação de massa. São Paulo: Paulus, 2004.

HORKHEIMER, Max. Teoria Crítica. São Paulo: Perspectiva: EDUSP, 1990.

HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor. A indústria cultural: o iluminismo como mistificação de massas.In: LIMA, Luiz Costa. Teoria da cultura de massa. São Paulo: Paz e Terra, 2002, p.169-214.

LIMA, Luiz Costa. Teoria da cultura de massa. São Paulo: Paz e Terra, 2002. 364p.

LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: 34, 1999.

MARTÍNEZ-SILVEIRA, Martha.; ODDONE, Nanci. Necessidades e comportamento informacional: conceituação e modelos. Ciência da Informação, Brasília, v. 36, n. 1, p. 118-127, maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v36n2/12.pdf . Acesso em: 10 jun. 2021.

MIGUEL, Luis Felipe. Os meios de comunicação e a prática política. Lua nova. n. 55-56, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ln/n55-56/a07n5556.pdf. Acesso em: 05 abr. 2021.

MORAES, Sonia Cristina Bocardi de; ALMEIDA, Carlos Cândido de. Informação, Verdade e Pós-Verdade: uma crítica pragmaticista na Ciência da Informação. Encontros Bibli: Revista eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da informação, 25, 01-22, 2020.

PENA, Felipe. Teoria do Jornalismo. Editora Contexto. São Paulo. 2005.

PINHEIRO, Marta Macedo Kerr; BRITO, Vladimir de Paula. Em busca do significado da desinformação. DataGramaZero: Revista de Informação, v.15, n.6, p.01-06, 2014. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/45886. Acesso em: 10 jan. 2021.

PINTO, Djalma. Direito eleitoral. São Paulo: Atlas, 2003.

PRIMO, Alex. O aspecto relacional das interações na web 2.0. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 29., 2006, Brasília. Anais [...]. 2006. Disponível em: http://www6.ufrgs.br/limc/PDFs/web2.pdf . Acesso em: 30 jan. 2021.

RUA, Maria das Gracas. Ciência política: conceitos básicos. 2015. Disponível em: http://igepp.com.br/uploads/arquivos/igepp_texto_basico_ciencia_politica.pdf. Acesso em: 22 abr. 2021.

SAES, Decio Azevedo Marques de. A questão da evolução da cidadania política no Brasil. Estudos avançados, v.15, n.42, 2001, p.379.

SANTOS -D’AMORIM, Karen; MIRANDA, Májory K. Fernandes de Oliveira. Informação incorreta, desinformação e má informação: Esclarecendo definições e exemplos em tempos de desinfodemia. Encontros Bibli: Revista eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da informação, v.26, p. 1-23, 2021.

TOBIAS, Mirela Souza. O fenômeno da pós-verdade no facebook: análise das fake news relacionadas aos candidatos à presidência do Brasil no primeiro turno das eleições de 2018. 216 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação). Universidade do Estado de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação, Florianópolis, Santa Catarina, 2018.

THOMPSON, John B. A nova visibilidade. In: Matrizes, n. 2, p. 15-38, abril de 2008. Disponível em: http://www.matrizes.usp.br/ojs/index.php/matrizes/article/viewFile/40/pdf_22. Acesso em: 06 jan. 2021.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo: porque as notícias são como são. 3. ed. Florianópolis: Insular, 2012.

WILSON, T. D. On user studies and information needs. Journal of Documentation, v. 31, n. 1, p. 3-15, 1981.

WILSON, T. D. Information behaviour: an interdisciplinary perspective. Information Proceeding and Management, v. 33, n. 4, p. 551-572, 1997.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5.ed. São Paulo: Bookman, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Diego Leonardo de Souza Fonseca, João Arlindo dos Santos Neto

Downloads

Download data is not yet available.