Banner Portal
More sources of specialized information on Africanities
PDF (Português (Brasil))
PDF
VÍDEO (Português (Brasil))
ÁUDIO (Português (Brasil))

Keywords

Expert information sources - Africa
Guide to information sources - Africanities
Information Science

How to Cite

CARVALHO, Wellington Marçal de; REZENDE , Angerlânia; GOMES, Gracielle Mendonça Rodrigues. More sources of specialized information on Africanities: subsidies for new and radical epistemologies. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 19, n. 00, p. e021031, 2021. DOI: 10.20396/rdbci.v19i00.8667383. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8667383. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Introduction: Specialized information sources are artifacts constructed by human beings that organize a series of informational elements about a particular cutout/specialty of everyday existence. These artifacts serve to solve a specific informational demand and, not necessarily, can point out new paths as a result of the act of enforcing these mechanisms. Objective: To present a new set of specialized information sources on Africanities, aiming to contribute to increasing knowledge about the existence of these sources by gathering essential information about each one of them, through librarianship parameters. Method: The methodological procedures adopted were: a) contact with researchers in the field of Africanities; b) identification of theoretical texts to delimit the concept of Africanities; c) verification of availability of access to sources; d) collection of information to describe the selected information sources; e) grouping, when possible, of sources by subject area; and f) consolidation of results in the form of a source guide. Results: 23 sources of information were identified, gathered and described, distributed into five categories. Conclusion: It is believed that the list of informational artifacts presented works as a strategic guide to support the strengthening of new and radical epistemologies, based on ethical and welcoming precepts of knowledge erected primarily in counter-hegemonic spaces.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v19i00.8667383
PDF (Português (Brasil))
PDF
VÍDEO (Português (Brasil))
ÁUDIO (Português (Brasil))

References

ALGARVE, Valéria Aparecida. Cultura negra na sala de aula: pode um cantinho de africanidades elevar a autoestima de crianças negras e melhorar o relacionamento entre crianças negras e brancas? Orientadora: Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva. 2004. 271 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2004.

ALVES, Roberta Maria Ferreira; CARVALHO, Wellington Marçal de. GEED [Grupo de Estudos Estéticas Diaspóricas]: disseminação de afeto, olhares e sabers. In: ALVES, R. M. F.; CARVALHO, W. M. de. (Org.) Deslocamentos estéticos. Florianópolis: Nyota, 2020. p. 29-68.

ANDRETTA, Pedro Ivo Silveira. Sobre o Informe-CI. Informe-CI. [s.l.], 2021. Disponível em: https://www.pedroandretta.info/index/?page_id=3585. Acesso em: 20 fev. 2021.

APPIAH, Kwame Anthony. Na casa de meu pai: a África na filosofia da cultura. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.302 p.

APPIAH, Kwame Anthony. The ethics of identity. New Jersey: Princeton University Press, 2005. 358 p.

BRAH, Avtar. Cartografías de la diáspora: identidades em cuestión. Tradução de Sergio Ojeda. Madri: Traficantes de Sueños, 2011. 297 p.

CAMPELLO, Bernadete Santos; CALDEIRA, Paulo da Terra. Introdução às fontes de informação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. 184 p.

CARVALHO, Wellington Marçal de. Nesse angu tem mosquitos: algumas considerações sobre o Boletim Cultural da Guiné Portuguesa. In: SANTOS, Vanicléia da Silva et al. (Org.). Cultura, história intelectual e patrimônio na África Ocidental (séculos XV-XX). Curitiba: Brazil Publishing, 2019. Cap. 6. p. 161-182.

CARVALHO, Wellington Marçal de; REZENDE, Angerlânia; GOMES, Gracielle Mendonça Rodrigues. Fontes de informação especializada em africanidades. PontodeAcesso, Salvador, v.13, n.1, p. 174-201, ago. 2019. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/30464/20054. Acesso em: 12 out. 2020.

CENDÓN, Beatriz Valadares. Bases de dados de informação para negócios no Brasil. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 2, p 17-36, maio/ago. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ci/v31n2/12906.pdf Acesso em: 29 dez. 2020.

CUNHA, Murilo Bastos da. Manual de fontes de informação. Brasília: Briquet de Lemos, 2010. 182 p.

DIAGNE, Souleymane Bachir. Africanity as na open question. In: DIAGNE, S. B. et al. Identity and beyond: rethinking africanity. Uppsala: Nordiska Afrikainstitutet, 2001. p. 19-24. Disponível em: https://www.worldcat.org/title/identity-and-beyond-rethinking-africanity/oclc/48839671 Acesso em: 03 abr. 2021.

FONSECA, Maria Nazareth Soares. Estéticas diaspóricas e sua força desestabilizante: mobilidades, trânsitos e ressignificações. In: ALVES, R. M. F.; CARVALHO, W. M. de. (Org.). Deslocamentos estéticos. Florianópolis: Nyota, 2020. p. 11-28.

FONSECA, Maria Nazareth Soares; ALVES, Roberta Maria Ferreira; CARVALHO, Wellington Marçal de. Apresentação aba LiterÁfricas. Belo Horizonte, 2021. Disponível em: www.letras.ufmg.br/literafro/literafricas. Acesso em: 03 abr. 2021.

FURTADO, Cláudio Alves. Pesquisa em e sobre África no século XXI: África, africanos e africanistas. AbeÁfrica: Revista da Associação Brasileira de Estudos Africanos, v. 4, n. 4, p. 14-36, out. 2020. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/abeafrica/article/view/39756 Acesso em: 28 nov. 2020.

MAFEJE, Archibald. Africanidade: uma ontologia combativa. Tradução de Paulo Ricardo Müller a partir de: MAFEJE, Archie. Africanity: a combative ontology. CODESRIA Bulletin, n. 3 & 4, 2008, pp. 106-110 [Republicado de CODESRIA Bulletin, n. 1 & 4, 2000, pp. 66-71). AbeÁfrica: Revista da Associação Brasileira de Estudos Africanos, v. 3, n. 3, p. 315-326, out. 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/abeafrica/article/view/36475 Acesso em: 20 nov.2020.

MAMA, Amina. Será ético estudar a África? considerações preliminares sobre pesquisa académica e liberdade. In: SANTOS, B. de S.; MENESES, M. P. (Org.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 604-637.

MELBER, Henning. Beyond africanity: an introduction. In: DIAGNE, S. B. et al. Identity and beyond: rethinking africanity. Uppsala: Nordiska Afrikainstitutet, 2001. p. 5-8. Disponível em: https://www.files.ethz.ch/isn/102628/12.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.

MENEZES, Germano de Oliveira. Educação para as relações étnico-raciais: percepção dos professores de história do ensino médio integrado do IF Sudeste MG – campus Muriaé e campus Rio Pomba. Orientador: Natalino da Silva de Oliveira. 2020. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação Técnica e Tecnológica) – Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais, Rio Pomba, 2020.

OLIVEIRA, Maria Sylvia Aparecida de. Sobre o Portal Geledés. Portal Geledés. [s.l.], 2021. Disponível em: www.geledes.org.br. Acesso em: 20 fev. 2021.

RODRIGUES, Tatiane Cosentino; ABRAMOWICZ, Anete. O debate contemporâneo sobre a diversidade e a diferença nas práticas e pesquisas em educação. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 39, n. 1, p. 15-30, jan./mar. 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/298/29825618002.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.

SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da; GARCEZ, D. C.; ALMEIDA, B. Quilombo Intelectual e a promoção da autoria e protagonismos negros: a experiência do Momento Griôt com pessoas bibliotecárias negras. In: SILVA, F. C. G. da (Org.) Bibliotecári@s negr@s: pesquisas e experiências de aplicação da Lei 10.639/2003 na formação bibliotecária e nas bibliotecas. Florianópolis: Nyota, 2020. p. 381-403.

SOUZA, Paulo César Antonini de. Educar-se ao mundo: percepções acerca das africanidades. Revista Espaço Acadêmico, n. 106, p. 149-159, mar. 2010. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/7760 Acesso em: 20 dez. 2020.

TANUS, Gustavo. Literafro: o portal da literatura afro-brasileira e sua reconfiguração, entrevista com o idealizador do projeto, Prof. Dr. Eduardo de Assis Duarte. Signo. Santa Cruz do Sul, v. 43, n. 76, p. 99-102, jan./abr. 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Wellington Marçal de Carvalho, Angerlânia Rezende , Gracielle Mendonça Rodrigues Gomes

Downloads

Download data is not yet available.