Abstract
Introduction: The digital scientific journals of the Stricto Sensu Postgraduate Program are considered of fundamental importance for the dissemination of knowledge produced by researchers in different areas. Objective: This article aims to describe the monitoring of a journal as a digital scientific journal linked to a Stricto Sensu postgraduate Program, in search of improving its qualification during the quadrennium 2018-2021. Method: The Quali-Quantitative perspective is adopted, considering the actions developed by the Editorial Team aiming at the improvement of bibliometric indicators that currently stand out in the context of journal evaluation, such as Access Volume, Total Indexing and Google's h Citation Index. Results/Conclusion: The results presented show a possible path that new digital journals in the field of Education can follow for a higher qualification based on bibliometrics.
References
ALVARADO, Rubén Urbizagástegui. A Bibliometria: História, legitimação e estrutura. In Para entender a Ciência da Informação. Salvador: EDUFBA, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ufba/145. Acesso em 12 dez 2021.
BARATA, Rita de Cássia Barradas, Dez coisas que você deveria saber sobre o Qualis. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 13, n. 30, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.21713/2358-2332.2016.v13.947. Acesso em 02 dez. 2021.
BRANDT, Mariana Brandt; VIDOTTI, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio. Metadados de negócio: representação da informação dos processos de trabalho. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/pmPqm9WwH6LKPKp9FWLCHsC/?lang=pt#.
https://doi.org/10.1590/2318-0889201931e180006. Acesso em 13 dez. 2021.
BRASIL, 2019. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Diretoria de Avaliação. Relatório do Qualis Periódicos - Área de Educação. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/relatorio-qualis-educacao-pdf. Acesso em 01 dez. 2021.
BRASIL, 2017. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Relatório da Avaliação Quadrienal 2017 – Educação. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos/avaliacao/copy_of_QUADRIENAL_2017_EDUCACAO.pdf. Acesso em 05 dez. 2021.
MELO RIBEIRO, Henrique César. Bibliometria: quinze anos de análise da produção acadêmica em periódicos brasileiros. Biblios [online]. 2017, n.69, pp.1-20. ISSN 1562-4730. Disponível em http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1562-47302017000400001. Acesso em 18 dez 2021. http://dx.doi.org/10.5195/biblios.2017.393.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Márcea Andrade Sales, Gilvania Clemente Viana