Abstract
Introduction: The Uncensored Library is a virtual anti-censorship library, created in 2020 within the game Minecraft by Reporters Without Borders to circumvent censorship in countries where access to information is restricted. Objective: Its purpose is to discuss The Uncensored Library as a means of access to censored information in countries identified as limiting freedom of the press; examine their adequacy and the characteristics of virtual libraries and reflect on the application of content curation in their collection composition. Methodology: As a method, an exploratory study of a theoretical nature was undertaken, configured as a case study. Systematic observation, bibliographic and documentary research were used for data collection. Result: verifies it can be characterized as a virtual library with limitations. In the construction of the collection, it is noticed that a still rustic form of content curation has been applied, but that the process has the potential to be applied in other initiatives of this kind. Conclusion: The Uncensored Library has limitations on access to hosted items, however, it achieves the purpose of sharing censored articles in countries predatory of press freedom.
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE IMPRENSA. 2021. Página Inicial. Disponível em: http://www.abi.org.br/. Acesso em: 16 jul. 2021.
BRASIL. Decreto nº 591, de 6 de julho de 1992. Brasília; 1992. Atos Internacionais. Pacto Internacional sobre Direitos Econômicos, Sociais e Culturais. Promulgação.
Disponível em: http://www.jusbrasil.com.br/legislacao/113459/decreto-591-9. Acesso em: 17 jul. 2021.
BRASIL. Decreto no 592, de 6 de julho de 1992. Atos Internacionais. Pacto Internacional sobre Direitos Civis e Políticos. Promulgação. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1990-1994/d0592.htm. Acesso em: 17 jul. 2021.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. 292 p. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 15 jul. 2021.
BRASIL. Lei n° 12.527, de 18 de novembro de 2011. Regula o acesso a informações. Dispõe sobre os procedimentos a serem observados pela União, Estados, Distrito Federal e Municípios, com o fim de garantir o acesso a informações. Diário Oficial da União, Brasília, 18 nov. 2011b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm. Acesso em: 20 jul. 2021.
CARNEIRO, M. L. T. Livros proibidos, ideias malditas: o DEOPS e as minorias silenciadas. São Paulo: Ateliê, 2002.
CASTILHO, C. A. V. O papel da curadoria na promoção do fluxo de notícias em espaços informativos voltados para a produção e conhecimento. 2015. 155f. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.
CASTILHO, C.A.V.; COELHO, C.C.S.R. Curadoria de notícias e jornalismo na produção de conhecimento. Estudos em Jornalismo e Mídia, v. 11, n. 1, p 305-313, jan./jun., 2014.
CARVALHO, A. V.; Curadoria de Conteúdo: entre os desafios e as perspectivas da gestão da informação digital. In. CARVALHO, A. V.; BARBOSA NETO, P. A. (Orgs.) Desafios e Perspectivas em Gestão da Informação e do Conhecimento. Natal: EDUFRN, 2020. pp 175-223.
COMITÊ DE PROTEÇÃO AOS JORNALISTAS. Nossa história. disponível em: https://cpj.org/about/history/. Acesso em: 17 jul. 2021.
DARNTON, R. Censores em ação: como os Estados influenciaram a literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso: Aula inaugural no Collège de France pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Edições Loyla, 2014.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis, Vozes, 1987.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GONÇALVES, S. V.; TEIXEIRA, C. S. AÇÃO HUMANA NA CURADORIA COMO FORMA DE PRODUÇÃO DO CONHECIMENTO. Anais Do Congresso Internacional De Conhecimento E Inovação – Ciki, 1(1). 2017. Disponível em: https://proceeding.ciki.ufsc.br/index.php/ciki/article/view/309
HALL, Charlie. Why Minecraft is the most important game of the decade: […] Polygon, 7 nov. 2019. Disponível em: https://www.polygon.com/platform/amp/2019/11/7/20952214/minecraft-most-important-game-of-the-decade-2010. Acesso em: 5 jul. 2021.
OLIVEIRA, G. S. de. Uma análise comparativa entre a Biblioteca Virtual Paul Otlet e a Community Virtual Library no Second Life Virtual. 2018. 51 f. TCC (Graduação) - Curso de Biblioteconomia, Ciência da Informação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/30692. Acesso em: 05 jul. 2021.
OTERO, M. M. D. Censura de livros durante a ditadura militar 1964-1978. 2003. 151 f. Tese (Doutorado) - Curso de Pós-Graduação em História, Departamento de História, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2003. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/7262https://repositorio.ufpe.br/handle/12345678 Acesso em: 18 dez. 2020.
PEREIRA, J. V. T. A curadoria de conteúdos em bibliotecas: proposta de aplicação na Biblioteca Central do IFRN campus Natal-Central. 2017. 95f. Trabalho de Conclusão de curso (Monografia) – Curso de graduação em Biblioteconomia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2017.
REPÓRTERES Sem Fronteiras. Nossos Valores. 2021a. Disponível em: https://rsf.org/pt/nossos-valores. Acesso em: 6 jul. 2021.
REPÓRTERES Sem Fronteiras. Comunicado para imprensa. [release] 2021b. Disponível em: https://www.uncensoredlibrary.com/en. Acesso em: 6 jul. 2021
REPÓRTERES Sem Fronteiras. Classificação Mundial da Liberdade de Imprensa. 2021c. Disponível em: https://rsf.org/pt/classificacao. Acesso em: 6 jul. 2021.
REPÓRTERES Sem Fronteiras. Nossas Atividades. 2021d. Disponível em: https://rsf.org/pt/nossas-atividades. Acesso em: 6 jul. 2021.
REPÓRTERES Sem Fronteiras. Apresentação. 2021e. Disponível em: https://rsf.org/pt/apresentacao-0. Acesso em: 6 jul. 2021.
SAAD, E (org.). Curadoria digital e o campo da comunicação. São Paulo: ECA/USP, 2012
SAAD, E.; RAPOSO, J. F. Curadoria de conteúdo na comunicação contemporânea: muito além do ctrl+c e ctrl+v. In: Congresso Brasileiro Científico de Comunicação, 11., 2017, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Organizacional e Relações Públicas (Abrap), 2017. p. 1-15. Disponível em: https://editora.pucrs.br/edipucrs/acessolivre//anais/abrapcorp/assets/edicoes/2017/arquivos/11.pdf. Acesso em: 16 jul. 2021.
SANTOS, T. N. C. Curadoria digital: o conceito no período de 2000 a 2013. 2014. 165 f., il. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2014. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/17324. Acesso em: 17 jul. 2021
SAYÃO, L. F. Afinal, o que é biblioteca digital? Revista USP, São Paulo, n. 80, p. 6-17, dez./fev. 2008-2009. Disponível em: http://eprints.rclis.org/14675/1/biblioteca-digital.pdf. Acesso em: 17 jul. 2021.
SECCO, L. A batalha dos livros. Cotia: Ateliê Editorial, 2017.
SEGUNDO, S. J. S. Biblioteca Virtual Paul Otlet: Uma experiência não imersiva no Second Life. 2013. 75 f. TCC (Graduação) - Curso de Biblioteconomia, Departamento de Ciência da Informação, UFPB, João Pessoa, 2013.
SIEBRA, S. A. O planejamento na curadoria digital. Informação & Sociedade: Estudos, v. 30, n. 4, p. 1-22, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n4.57263 Acesso em: 09 jul. 2021.
SIEBRA, S. A.; BORBA V. R.; MIRANDA, M. K. F. O. Curadoria digital: um termo interdisciplinar. Informação & Tecnologia, v. 3, n. 2, p. 21-38, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/41848. Acesso em:
SILVA, D. da. Nos bastidores da censura: sexualidade, literatura e repressão pós-64. 2 ed. rev. Barueri: Manole, 2010.
STUART, K.; MACDONALD, K. The 50 best video games of the 21st century. The Guardian: Best culture of the 21st century. Disponível em: https://www.theguardian.com/games/2019/sep/19/50-best-video-games-of-the-21st-century. Acesso em: 9 jul. 2021.
UNCENSORED Library, The. In Minecraft [jogo eletrônico online]. Servidor: visit.uncensoredlibrary.com. disponível em: https://www.uncensoredlibrary.com/download/UL_HowToInstallMinecraft.pdf. Acesso em: 06 jul. 2021.
WAKKA, W. Minecraft tem 140 milhões de usuários […]. Canaltech [site]. Disponível em: https://canaltech.com.br/games/minecraft-tem-140-milhoes-de-usuarios-com-maioria-adulta-nos-eua-e-na-europa-184089/. Acesso em: 10 jul. 2021.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Marccycleis Maria Cavalcanti, Sandra Albuquerque Siebra, Leilah Santiago Bufrem , Hélio Márcio Pajeú