Banner Portal
The singularities of work in university libraries specialized in health
VÍDEO (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))

Keywords

Academic libraries

How to Cite

XAVIER JUNIOR, Gesner Francisco; REIS, Alcenir Soares dos. The singularities of work in university libraries specialized in health: the reference service in debate. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 20, n. 00, p. e022017, 2022. DOI: 10.20396/rdbci.v20i00.8670252. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8670252. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introduction: the reference service in university libraries specialized in health has certain singularities due to the characteristics of the scientific field of the field of Health Sciences, the interface between teaching practices and scientific research, as well as the general profile and demands for information /reliable evidence by academics, professors/researchers and practitioners. Objective: to present and discuss the singularities of the reference service in university libraries specialized in health, as well as the challenges/potentialities of librarianship in this context. Method: The study, of theoretical character, carried out exploratory research with bibliographic research in national and international literature in the area of ​​Librarianship/Information Science. Results: The results obtained indicate that the singularities of the work process in university libraries are determined not only by the idiosyncrasies of health personnel, but, above all, by the fact that human health (physical and mental) is the object of study and practice of area. Conclusion: It is concluded that despite the challenges related to library training in Brazil and the development of desirable and/or required skills/skills for health care, these elements do not constitute an insurmountable obstacle to professional practice with excellence. However, the librarian needs to recognize that such variables are intervening in their professional practice and that the search for improvement/specialization is a pressing demand.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v20i00.8670252
VÍDEO (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))

References

ACCART, J.-P. Serviço de referência: do presencial ao virtual. Brasília:, DF Briquet de Lemos, 2012.

ALMEIDA FILHO, N. M. O conceito de saúde: ponto-cego da epidemiologia? Revista Brasileira de Epidemiologia, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1-3, p. 4-20, 2000.

ANDALIA, Rubén Del Cañedo. Bibliotecario clínico al informacionista: De la gerencia de información a la gestión del conocimiento. ACIMED, Havana, v. 10, n. 3, p. 1-11, 2002.

ANDRADE, A. Q. de. A tomada de decisão e sistemas de informação em saúde. 2008. 118 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, belo Horizonte, 2008.

ANTUNES, M. da L. O papel de mediador do bibliotecário de referência na área da saúde. In: CONGRESSO NACIONAL DE BIBLIOTECÁRIOS, ARQUIVISTAS E DOCUMENTALISTAS, UNIVERSIDADE DOS AÇORES, 9., 2007, Lisboa. Anais [...]. Lisboa: BAD, 2015.

ANTUNES, M. da L. Serviço de referência na área da saúde em contexto universitário: o papel de mediador do bibliotecário de referência. 2006. 162 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Documentais) – Departamento de Ciências Documentais, Universidade Autônoma de Lisboa, Lisboa, 2006.

BÁEZ, F. História universal da destruição dos livros: das tábuas da Suméria à Guerra do Iraque. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.

BIAGGI, C.; VALENTIM, M. L. P. Perspectivas e tendências da atuação do bibliotecário na área da Saúde. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, Aracajú, v. 5, n. 1, p. 27-31, jan./jun. 2018.

BIRUEL, E.; PINTO, R. R.; ABDALA, C. V. Curso de acesso y uso de la informaciín científica em salud. São Paulo: BIREME/OPAS/OMS, 2017.

BRASIL. Lei nº 4.084, de 30 de junho de 1962. Dispõe sobre a profissão de bibliotecário e regula seu exercício. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 jun. 1962.

BRASIL. Ministério da Saúde. Diretrizes metodológicas: Sistema GRADE – Manual de graduação da qualidade da evidência e força de recomendação para tomada de decisão em saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2014.

CARR, N. A geração superficial: o que a internet está fazendo com os nossos cérebros. Rio de Janeiro: Agir, 2011.

CARVALHO, M. J. de J.; RIOS, S. V. da S.; ALMEIDA, R. de. Criação do grupo de bibliotecários em ciências da saúde em âmbito nacional. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL “A MEDICINA NA ERA DA INFORMAÇÃO”, 3., 2014, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2014.

CENTERS FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION. Libraries. Whashington: CDC, 2022. Disponível em: https://www.cdc.gov/healthliteracy/education-support/libraries.html. Acesso em: 20 jun. 2022.

CIOL, R.; BERAQUET, V. S. M. Evidência e informação: desafios da Medicina para a próxima década. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 14, n. 3, p. 221-230, set./dez. 2009.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. Árvore do conhecimento. Brasília, DF: CNPQ, 2019. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/web/dgp/ciencias-da-saude. Acesso em: 20 jun. 2022.

CUNHA, M. B. da; CAVALCANTI, C. R. Dicionário de biblioteconomia e arquivologia. Brasília, DF: Briquet de Lemos/Livros, 2008.

CUNHA, M. B. da; DIÓGENES, F. C. B. A trajetória da biblioteca universitária no Brasil no período de 1901 a 2010. Encontros Bibli, Florianópolis, v. 21, n. 47, p. 100-123, 2016.

FERNANDES, M. R. Bibliotecário clínico: análise do perfil de um profissional dinâmico. 2015. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.

FERREIRA, D. T. As novas competências do profissional da informação bibliotecário: reflexões e práticas. In: RIBEIRO, A. C. M.; GONÇALVES, P. C (org.). Biblioteca do Século XXI: desafios e perspectivas. Brasília, DF: IPEA, 2016. p. 79-90.

FIGUEIREDO, N. Evolução e avaliação do serviço de referência. Revista de Biblioteconomia de Brasília, Brasília, DF, v. 2, n. 2, p. 175-198.

FINAMOR, M. da S. O agir comunicativo e crítico do bibliotecário nas organizações de Saúde. 2017. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, 2017.

FOUCAULT, M. O nascimento da clínica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1977.

FOURIE, I. Learning from research on the information behaviour of healthcare professionals: a review of the literature 2004–2008 with a focus on emotion. Health Information, Aviemore, v. 26, p. 171-186, ago. 2009.

GALVÃO, M. C. B.; LEITE, R. A. de F. Do bibliotecário médico ao informacionista: traços semânticos de seus perfis e competências. TransInformação, Campinas, v. 20, n. 2, p. 181-191, maio/ago. 2008.

GREENHALGH, T. Como ler artigos científicos: fundamentos da medicina baseada em evidências. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.

GROGAN, D. A prática do serviço de referência. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 1995.

HOUAISS, A.; VILLAR, M. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

KUGLEY, S. et al. Searching for studies: a guide to information retrieval for Campbell systematic reviews. Oslo: The Campbell Collaboration, 2017.

LEFEBVRE, Carol. Searching for and selecting studies. In: HIGGINS, Julian et al. (ed.). Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions. Londres: Cochrane Library, 2021. Disponível em: https://training.cochrane.org/handbook/current/chapter-04. Acesso em: 20 jun. 2022.

MEDICAL LIBRARY ASSOCIATION. Professional competencies. Chicago: MLA, 2020. Disponível em: https://www.mlanet.org/page/competencies. Acesso em: 20 jun. 2022.

NATIONAL INSTITUTES OF HEALTH. Health literacy. Bethesda: NIH, 2022. Disponível em: https://www.nih.gov/institutes-nih/nih-office-director/office-communications-public-liaison/clear-communication/health-literacy. Acesso em: 20 jun. 2022.

PUGA, M. E. dos S.; OLIVEIRA, D. S. de. Bibliotecário de saúde: atuação, competências, experiência e desafio. In: SILVA, Fabiano Couto Corrêa da (org.). O perfil das novas competências na atuação bibliotecário. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora, 2020. p. 549-581.

REFERENCE AND USER SERVICES ASSOCIATION. Definitions of reference. Chicago: American Library Association, 2008.

SACKETT, D.; ROSENBERG, W. On the need for evidence-based medicine. Therapie, Paris, v. 51, n. 3, p. 212-217, maio/jun. 1996.

SANTANA, S. et al. Updating health literacy for Healthy People 2030: defining its importance for a new decade in public health. Journal of Public Health Management and Practice, Filadélfia, v. 27, p. 28-264, nov./dez. 2021.

SANTIN, D. M. Bibliotecário de referência. In: SILVA, Fabiano Couto Corrêa da (org.). O perfil das novas competências na atuação bibliotecário. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora, 2020. p. 15-47.

SCHWARCZ, L. M.; AZEVEDO, P. C. de; COSTA, A. M. da. A longa viagem da biblioteca dos reis: do terremoto de Lisboa à independência do Brasil. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

SILVEIRA, F. J. N. da. Bibliotecas como lugar de práticas culturais: uma discussão a partir dos currículos de Biblioteconomia no Brasil. 2007. 246 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

STEWART, R. et al. The evidence ecosystem in South Africa: growing resilience and institutionalisation of evidence use. Palgrave Communications, Berlim, v. 5, n. 90, p. 1-12, ago. 2019.

SWAMINATHAN, S. Strengthening the use of research evidence to advance health impact. In: WORLD HEALTH ORGANIZATION (org). Evidence, policy, impact: WHO guide for evidence-informed decision-making. Genebra: WHO Library, 2022. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/350994/9789240039872-eng.pdf?sequence= 1. Acesso em: 20 jun. 2022.

TALIM, M. C.; CENDÓN, B.V.; TALIM, S. L. Avaliação do impacto de um treinamento em pesquisa bibliográfica para mestrandos e residentes na área da Saúde. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 23, n. 2, p. 85-103, abr./jun. 2018.

UNITED STATES DEPARTMENT OF HEALTH AND HUMAN SERVICES. Health literacy in Healthy People 2030. Whashington: OASH, 2022. Disponível: https://health.gov/our-work/national-health-initiatives/healthy-people/healthy-people-2030/health-literacy-healthy-people-2030. Acesso em: 20 jun. 2022.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Agência USP de Gestão da Informação Acadêmica. Espaço do pesquisador. São Paulo: USP, 2022. Disponível em: https://www.aguia.usp.br/apoio-pesquisador/. Acesso em: 20 jun. 2022.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Evidence, policy, impact: WHO guide for evidence-informed decision-making. Genebra: WHO Library, 2022. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/350994/9789240039872-eng.pdf?sequence= 1. Acesso em: 20 jun. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Gesner Francisco Xavier Junior, Alcenir Soares dos Reis

Downloads

Download data is not yet available.