Banner Portal
University extension in Information Science
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))

Keywords

University extension
Information management
Emancipation
Information Science

How to Cite

MENDES, Edson Luiz; MINGHELLI, Marcelo; DE MARI, Cezar Luiz. University extension in Information Science: a critical participatory approach. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023004, 2023. DOI: 10.20396/rdbci.v21i00.8671645. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8671645. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

Introduction: The current society has been identified as the Information Society. Questions related to information and its flow are instigated to its understanding and social influence, taking into account documents, varied contents and subjects, diversified behaviors and people who use, receive and reproduce information. The university has the role of contributing to the transformation, training and social awareness from the inseparability between teaching, research and extension by impacting on the personal and professional formation of society, however, the small amount of publication in information science, on the extension university in the community in a situation of social vulnerability, provokes us to question the social relevance of the Extension Program of the Department of Information Science of the Federal University of Santa Catarina. Objective: Thus, through an analysis of the extension in information science, this research article in progress, has the following objective: to reflect on the importance and social relevance of the extension carried out in the community in a situation of social vulnerability. Methodology: The methodology used is qualitative with an interpretive critical approach, in two distinct and connected moments: the bibliographical research, in this study, and the field research in the data collection. Results: As a result, the practice of participatory extension is evident where, in an interdisciplinary and democratic way, the distance between the academic world and the periphery community, between scientific and popular knowledge, can be reduced through university extension in Information Science. Conclusion: These will be confirmed or not at the conclusion of the ongoing field research through interviews and document analysis.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v21i00.8671645
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))

References

ANDRÉ, M.; GATTI, B. A. Métodos qualitativos de pesquisa em Educação no Brasil: origens e evolução. Universidade de Brasília, 2008. Disponível em: https://www.uffs.edu.br/pastas-ocultas/bd/pro-reitoria-de-pesquisa-e-pos-graducao/repositorio-de-arquivos/arquivos-do-programa-de-formacao/modulo-vii-pesquisa-qualitativa-parte-ii/@@download/file. Acesso em: 5 jun. 2022.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988. 169 p. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 6 mai. 2022.

BRASIL. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira. Ministério da Educação, Brasília, 2018. 4 p. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/%20content/id/55877808.Acesso em: 29 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Extensão Universitária: organização e sistematização. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2015. 66 p.

COELHO, E. P.; DE MARI, C. L. Paulo Freire e a Educação de Jovens e Adultos: uma abordagem interdisciplinar. Revista Educação Online PUC-Rio, Rio de Janeiro, n. 14, p. 39-53, ago./dez. 2013. Disponível em: http://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/view/51. Acesso em: 20 maio 2022

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: ARTMED, 2007. 248 p. (Tradução Luciana de Oliveira da Rocha). ISBN 9788536308920.

DEMO, P. Ambivalências da sociedade da informação. Revista Ciência da Informação. Brasília, v. 29, n. 2, p. 37-42, 2000. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/issue/view/70. Acesso em 29 maio 2022.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 53ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022. 192 p. ISBN9788577534234

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43ª. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011. 144 p. ISBN 9788577531639.

FRUTUOSO, A. M. R.; SILVA, J. L. C. Extensão universitária como prática de mediação: o projeto nas entrelinhas da arte na interação entre a universidade federal do cariri e a escola de ensino médio josé bezerra de menezes em juazeiro do norte. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 26, n. 1, p. 1-23, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/161951. Acesso em: 8 ago. 2021.

HARARI, Y. N. 21 lições para o século 21. 1ª. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. 441 p. (Tradução Paulo Geiger). ISBN 9788535930917.

HARARI, Y. N. Homo Deus: uma breve história do amanhã. 1ª. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016. 443 p. (Tradução Paulo Geiger). ISBN 9788535928198.

INCROCCI, L. M. M. C.; ANDRADE, T. H. N. O fortalecimento da extensão no campo científico: uma análise dos editais ProExt/MEC. Sociedade e Estado [on line], Brasília, v. 33, n. 1, p. 187-212, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0102-699220183301008. Acesso em: 16 mar. 2022.

JESUS, I. P.; GOMES, H. F. A mediação da leitura nas práticas extensionistas: o relato da experiência do projeto lapidar. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 26, n. 1, p. 1-19, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/161971. Acesso em: 8 ago. 2021.

KOBASHI, N. Y.; TÁLAMO, M. F. G. M. Informação: fenômeno e objeto de estudo da sociedade contemporânea. Transinformação, Campinas, v. 15, Edição Especial, p. 7-21, set./dez. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tinf/v15nspe/01.pdf. Acesso em: 29 maio 2021.

LEITE, A. R. L.; BORGES, L. C.; SANTOS, L. G. S. A produção do conhecimento de grupos de pesquisa do curso de hotelaria - UFMA no âmbito da extensão universitária. Revista Bibliomar, São Luís, v. 17, n. 2, p. 15-25, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/126413. Acesso em: 18 mar. 2022.

LEMOS, A.; LÉVY P. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. 2ª. ed. São Paulo: Paulus, 2010. 258 p. (Coleção Comunicação). ISBN 9788534931816.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia em trabalhos científicos: projetos de pesquisa, pesquisa bibliográfica, teses de doutorado, dissertações de mestrado, trabalhos de conclusão de curso. 9ª. ed. São Paulo: Atlas, 2021. 244 p. ISBN 9788597026535.

MINGHELLI, M. Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: um futuro incerto. Encontros Bibli, Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 157-165, jan./abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p157. Acesso em: 1 fev. 2022.

MINGHELLI, M.; PEREIRA; V. S.; VALE, M. A.; GARCIA, B. B.; MARTINS, Y. D.; FARIAS, I. G. T. Tão, tão distante: a extensão universitária e a (ir)relevância das periferias. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Chapecó, v. 12, n.1, 113-124, 2021. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/11659. Acesso em: 1 fev. 2022.

RAMALHO, R. R. Modelo analítico da pedagogia do oprimido: sistematização do método Paulo Freire. Revista Brasileira de Educação, [online], Rio de Janeiro, v. 27, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/br7NczPCHrxYzQkfWCQryQH. Acesso em: 20 maio 2022.

STAMATO, M. I. C. Extensão Comunitária: o protagonismo do estudante universitário na formação interdisciplinar. In: CONGRESSO INTERNACIONAL; PBL, 2010, São Paulo. Anais do PBL, São Paulo. Disponível em: http://each.uspnet.usp.br/pbl2010/trabs/trabalhos/TC0514-1.pdf. Acesso em: 17 mar. 2022.

TOMÁS, E. D. Antigos e novos olhares sobre o Maciço do Morro da Cruz: de não território a território do Pac-Florianópolis, 2012. (Tese: Doutorado em Geografia) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas. Programa de Pós-Graduação em Geografia. Florianópolis, 2012.

VALENTIM, M. L. P. Métodos qualitativos de pesquisa em Ciência da Informação. São Paulo: Polis, 2005. 176 p. (Organizadora). (Coleção palavra-chave 16). ISBN 8572280219.

VITORINO, E. V. A competência em informação e a vulnerabilidade: construindo sentidos à temática da “vulnerabilidade em informação”. Ciência da Informação, Brasília, v. 47, n. 2, p. 71-85, maio/ago. 2018. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/4187/0. Acesso em: 25 fev. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Edson Luiz Mendes, Marcelo Minghelli, Cezar Luiz De Mari

Downloads

Download data is not yet available.