Banner Portal
Critical evaluation and use of digital information sources by distance library students from the Federal University of Bahia:
Imagem de uma lâmpada simulando a graduação
PARECER C (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))

Keywords

Information sources
Information literacy - Higher education
ACRL/ALA standards
Critical evaluation of the information

How to Cite

LESSA, Bruna; LEAL, Débora Leitão. Critical evaluation and use of digital information sources by distance library students from the Federal University of Bahia: : an analysis based on the Framework for Information Literacy for Higher Education – ACRL. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023018, 2023. DOI: 10.20396/rdbci.v21i00.8672271. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8672271. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

Introduction: The increase in the search for training at a higher level in the distance modality reflects the social demand for learning mediated by technologies, corroborating for the creation of digital documents, open educational resources, teaching methodologies appropriate to the virtual environment, increasing the possibility of access to graduation in different knowledge domains. Objective: In this context, this work has the objective of analyzing the levels of information literacy, according to the concepts of the Framework for Information Literacy for Higher Education, of the Association of College & Research Libraries, two students of the Library Science course in the distance modality, and His research skills in the digital context. Methodology: It is a case study, with a qualitative-quantitative approach. The universe corresponds to the 173 students enrolled in the four poles of the course in Bahia (Santo Amaro, Juazeiro, Vitória da Conquista and Ilhéus), and they count as an academic institution or Institute of Information Science, of the Federal University of Bahia. Results: The results suggest that academic and professional studies are the main motivation for the research carried out in a virtual environment. The competence for critical evaluation of the information is evident, above all, in the area of the quality of the information. Conclusion: For the development of information skills, in relation to the evaluation of information sources, a pedagogical project of the course oriented to critical training in information, and to the continuous training of higher-level students, should be considered.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v21i00.8672271
PARECER C (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))

References

ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES (ACRL). American Library Association (ALA). Information literacy competency standards for higher education. 2000. Disponível em: https://alair.ala.org/handle/11213/7668. Acesso em: 30 mar. 2022.

ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES (ACRL). American Library Association (ALA). Framework for Information Literacy for Higher Education. 2015. Disponível em: https://www.ala.org/acrl/standards/ilframework. Acesso em: 30 mar. 2022.

ALMEIDA, A. L.; DAMIAN, I. P. M. A competência em informação para o ensino universitário. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 17, p. 1-21, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/163059. Acesso em: 17 set. 2022.

BELLUZZO, R. C. B. Competência em informação: das origens às tendências. Informação & Sociedade: Estudos, v. 30, n. 4, p. 1-28, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n4.57045. Acesso em: 17 set. 2022.

BORGES, J.; BEZERRA, L.; DIOMONDES, S.; COUTINHO, L. Competências infocomunicacionais: um conceito em desenvolvimento. In: XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, 13., 2012, Rio de Janeiro, RJ. Anais [...]. Rio de Janeiro, RJ: Icict, 2012. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/181123. Acesso em: 20 ago. 2022.

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/Leis/ L9394.htm. Acesso em: 20 de mai. 2021.

BRASIL. Decreto 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o artigo 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 20 dez. 2005. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5622.htm. Acesso em: 20 mai. 2021.

BRASIL. Decreto n. 9.057, de 25 de maio de 2017. Dispõe sobre a oferta de cursos na modalidade a distância. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 25 mai. 2017. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/20238603/do1-2017-05-26-decreto-n-9-057-de-25-de-maio-de-2017-20238503. Acesso em: 20 mai. 2021.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). BibEad. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-a-distancia/uab/mais-sobre-o-sistema-uab/cursos-nacionais-do-sistema-universidade-aberta-do-brasil/bibead. Acesso em: 26 maio 2021.

CORRÊA, M. de V.; CAREGNATO, S. E. Desinformação e comportamento informacional nas mídias sociais: a divulgação científica na prevenção ao novo coronavírus. Informação & Informação, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 161–185, 2021. DOI: 10.5433/1981-8920.2021v26n1p161. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41428. Acesso em: 12 jun. 2021.

COSTA, M. A. F. da; COSTA, M. de F. B. Projeto de pesquisa: entenda e faça. 4 ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

COSTA, L. M.; NÓBREGA, L. B.; MAIA, C. T. Combate à desinformação na pandemia da Covid-19: ações afirmativas das plataformas digitais. Revista Eletrônica Internacional de Economia Política da Informação, da Comunicação e da Cultura, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 162-177, 2021. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/view/14647. Acesso em: 12 jun. 2021.

FARIAS, G. B. de; BELLUZZO, R. C. B. Competência em Informação: perspectiva didática pedagógica. Informação & Informação, Londrina, v. 22, n. 3, p. 112-135, set. 2017. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/26716 . Acesso em: 25 maio 2021.

GOUVÊA, G.; OLIVEIRA, C. I. Educação a Distância na formação de professores: viabilidades, potencialidades e limites. 4. ed. Rio de Janeiro: Vieira e Lent. 2006.

GRAMIGNA, M. R. M. Gestão por competência. Empresas e Tendências, São Paulo, v.6, n.50, p.20-23, jun. 1999.

HERMIDA, J. F.; BONFIM, C. R. de S. A educação à distância: história, concepções e perspectivas. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. especial, p.166–181, ago. 2006. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/4919/art11_22e.pdf. Acesso em: 20 mai. 2021.

JENKINS, H.; CLINTON, K.; PURUSHOTMA, R.; ROBINSON, A.J.; WEIGEL, M. Confronting the Challenges of Participatory Culture: media Education for the 21st Century. Cambridge (Mas.)-London: MIT Press, 2009. Disponível em: http://mitpress.mit.edu/9780262513623/ .Acesso em: 10 set. 2022.

MACKEY, T. P.; JACOBSON, T. E. Reframing Information Literacy as Metaliteracy. C & RL: College and Research Libraries, [S. l.], v. 72, n.1, p.62-78, 2011. Disponível em: https://crl.acrl.org/index.php/crl/article/view/16132/17578. Acesso em: 10 set. 2022.

MAIA, C.; J. MATTAR. ABC da EaD: a Educação a Distância hoje. São Paulo: Pearson. 2007.

MARCONCIN, M. A. Desenvolvimento histórico da Educação a Distância no Brasil. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta a Distância, [S. l.], v. 10, p 1-7, 2010.

NOLETO, C. Framework: o que é, como ele funciona e para que serve? 2020. Disponível em: https://blog.betrybe.com/framework-de-programacao/o-que-e-framework/. Acesso em: 30 mar. 2022.

SOARES, F. B.; RECUERO, R.; VOLCAN, T.; FAGUNDES, G.; SODRÉ, G. Desinformação sobre o Covid-19 no WhatsApp: a pandemia enquadrada como debate político. Ciência da Informação em Revista, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 74–94, 2021. DOI: 10.28998/cirev.2021v8n1e. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/11246. Acesso em: 12 jun. 2021.

SOUZA, J. G. T.; CAVALCANTE, L. F. B. Competência em informação no contexto EAD: reflexões sobre as práticas profissionais do tutor a distância. Perspectivas em Ciência da Informação, [S. l.], v. 26, n. 3, p. 126-158, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/164599. Acesso em: 17 set. 2022.

THOMAS, S.; JOSEPH, C.; LACCETTI, J.; MASON, B.; MILLS, S.; PERRIL, S.; PULLINGER, K. Transliteracy: Crossing divides. First Monday, [S. l.], v. 12, n. 12, 2007. DOI: 10.5210/fm.v12i12.2060. Disponível em: https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/2060. Acesso em: 17 set. 2022.

TOMAÉL, M. I.; ALCARÁ, A. R.; SILVA, T. E. da. Fontes

de Informação na Internet: critérios de qualidade. Londrina: EdUEL, 2008.

VASCONCELOS, S. P. G. Educação a Distância: histórico e perspectivas. Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Disponível em: http:// www.filologia.org.br/viiifelin/19.htm . Acesso em: 21 mai. 2021.

VITORINO, E. V.; PIANTOLA, D. Dimensões da competência informacional. Ciência da Informação, Brasília/DF, v. 40, n. 1, p. 99-110, jan./abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v40n1/a08v40n1.pdf .Acesso em: 28 jun. 2018.

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

ZURKOWISK, P. The information service environment relationships and

priorities. Washington: National Commission on Libraries and Information Science,

Disponível em: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED100391.pdf .Acesso em: 25

de maio. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Bruna Lessa, Débora Leitão Leal

Downloads

Download data is not yet available.