Banner Portal
Design Science Research in practice
usuário pesquisando no laptop
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))

Keywords

Design Science Research
Institutional Repository
Information Science
Organizational Memory

How to Cite

SANTANA, Lílian Dominguez; PEREIRA, Frederico Cesar Mafra; MATTOS, Max Cirino de. Design Science Research in practice: ideation of an Institutional Repository based on a journal. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023011, 2023. DOI: 10.20396/rdbci.v21i00.8672896. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8672896. Acesso em: 17 jun. 2024.

Abstract

Introduction: The Design Science Research (DSR) method proposes conducting studies that present theoretical and methodological rigor, as well as results with practical relevance. With the objective of teaching the method in practice, during the Design Science Research (DSR) discipline of the Graduate Program in Knowledge Management and Organization, at the School of Information Science and the Graduate Program in Built Environment and Sustainable Heritage , from the School of Architecture, both from the Federal University of Minas Gerais, students were challenged to develop an institutional repository as an artifact for the Graduate Program in Built Environment and Sustainable Heritage. Objective: To present an experience of applying the Design Science Research (DSR) method to design a digital repository. Methodology: Design Science Research (DSR). Results: This report on the experience of applying the DSR presents the journey through the stages of identifying and raising awareness of the problem, systematic review of the literature and ideation of an institutional repository based on a journal outlining the process of proposing and designing the artifact. Conclusion: It contributes not only to the presentation of the method in a theoretical and practical way, but also exemplifies its use in the field of Information Science.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v21i00.8672896
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))

References

ALBAGLI, S. Ciência aberta em questão. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L. Maciel; ABDO, A. H. (org.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília: IBICT; Rio de Janeiro: UNIRIO, 2015. p. 9 – 25. Disponível em: https://bit.ly/3YeyGjy. Acesso em: 26 out. 2022.

ALBAGLI, S.; CLINIO, A.; RAYCHTOCK, S. Ciência Aberta: correntes interpretativas e tipos de ação. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 10, n.2, p. 434-450, nov. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.18617/liinc.v10i2.749. Acesso em: 26 out. 2022.

BALLON, P.; PIERSON, J.; S. DELAERE. Open innovation platforms for broadband ser vices: benchmarking european practices. In: EUROPEAN REGIONAL CONFERENCE, 16, 2005, Porto, Portugal, Proceedings… [Portugal]: [s.n.], 2005. Disponível em: https://bit.ly/3JLPw4Z. Acesso em: 26 out. 2022.

BONNEY, R. Citizen science: a lab tradition. Living Bird, Nova York, v. 15, p. 7-15, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. e-MEC. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/e-mec. Acesso em: 30 out. 2022.

BRITO, R. F. de et al. Guia do usuário OJS: versão 3. Brasília: Ibict, 2018. 144 p. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52879. Acesso em: 30 out. 2022.

CHIARINI, T.; VIEIRA, K. P. Universidades como produtoras de conhecimento para o desenvolvimento econômico: sistema superior de ensino e políticas de CT&I. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 66, n.1, p. 117-132, jan./mar, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbe/a/hZq7bsMskm3Qp9qmxt98Qfs. Acesso em: 30 out. 2022.

COLLATTO, D.C. et al. Is action design research indeed necessary? analysis and synergies between action research and Design Science Research. Systemic Practice and Action Research, [S.l.], v.31, n.1, 2018.

ESKELINEN, J. et al. Citizen driven innovation: a guidebook for city mayors and public administrators. Washington: The World Bank, 2015. Disponível em: https://tinyurl.com/369757vz. Acesso em: 27 out. 2022.

EUROPEAN CITIZEN SCIENCE ASSOCIATION - ECSA. Ten principles of citizen science. Berlin: ECSA, 2015. Disponível em: http://doi.org/10.17605/OSF.IO/XPR2N. Acesso em: 27 abr. 2022.

FIOCRUZ. Ciência aberta na Fiocruz. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/ciencia aberta-na-fiocruz. Acesso em 08 jul. 2021.

FONSECA, F. Dos laboratórios experimentais à inovação cidadã. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.13, n.1, p. 272-279, maio 2017. Disponível em: https://doi.org/10.18617/liinc.v13i1.3903. Acesso em: 26 out. 2022.

INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA - IBICT. Sobre civis. Disponível em: https://civis.ibict.br/about/. Acesso em: 20 out. 2022.

LABORATÓRIO DO COMUM E INVESTIGAÇÕES INSURGENTES. Disponível em: https://trama.pimentalab.net/sobre. Acesso em: 04 jun. 2023.

MARTINS, D. G. de M.; CABRAL, E. H. de S. Panorama dos principais estudos sobre ciência cidadã. ForScience, Formiga, v. 9, n. 2, e01030, jul./dez. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.29069/forscience.2021v9n2.e1030. Acesso em: 27 jun. 2022.

MEDIALAB-PRADO. Qué es. Disponível em: https://www.medialabprado.es/medialab/mas-informacion/que-es. Acesso em: 10 jun. 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA - UNESCO. Recomendação da UNESCO sobre Ciência Aberta. Distrito Federal: Representação da UNESCO no Brasil, 2022. [36]. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949_por. Acesso em: 27 jun. 2022.

PARRA, H. Z. M.; FRESSOLI, M.; LAFUENTE, A. Ciência Cidadã e laboratórios cidadãos. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.13, n.1, p. 1-6, maio 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18617/liinc.v13i1.3907. Acesso em: 27 jun. 2022.

PARRA, H. Z. M. Ciência Cidadã: modos de participação e ativismo informacional. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L. Maciel; ABDO, A. H. (org.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília: IBICT; Rio de Janeiro: UNIRIO, 2015. p. 121-142. Disponível em: https://bit.ly/3YeyGjy. Acesso em: 26 out. 2022.

RAABE, A.; GOMES, E. B. Maker: uma nova abordagem para tecnologia. Revista Tecnologias na Educação, Minas Gerais, v. 26, n. 10, p. 1-20, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3x89ak5. Acesso em: 26 out. 2022.

ROLLIN, J.; VINCENT, V. Acteurs et processus d'innovation sociale au Québec. Québec: Réseau québécois en innovation sociale; Université du Québec: 2007. 78 p. Disponível em: http://www.rqis.advizweb.com/wp-content/uploads/2021/04/Acteurs-et-processus-dinnovation-sociale-au-Quebec.pdf. Acesso em: 26 out. 2022.

SAVAZONI, R. A encruzilhada do comum: laboratórios cidadãos em trânsito. In: IASC GLOBAL CONFERENCE, 17., 2019. Anais… [S.l.]: [s.n], 2019. Disponível em: https://bit.ly/3I5YaK6. Acesso em: 04 jul. 2021.

SCHIAVO, E.; NOGUEIRA, C. dos S.; VERA, P. Entre la divulgación de la cultura digital y el surgimiento de los laboratorios ciudadanos: El caso argentino en el contexto latinoamericano. Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, Buenos Aires, v. 8, n. 23, p. 179-199, 2013. Disponível em: https://bit.ly/3lkLx4W. Acesso em: 26 out. 2022.

SERRANO-SANZ; F. et al. White paper on citizen science for Europe. Socientize Consortium: 2014. 33 p. Disponível em: https://l1nq.com/8NTQX. Acesso em: 26 out. 2022.

SILVA, C. N. N. da. A ciência, a ciência cidadã e o compromisso do pesquisador. Revista Nova Paideia: Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, Brasília/DF, v. 2, n. 1., p. 1-2, 2020. Disponível em: https://bit.ly/40BRNFO. Acesso em: 10 out. 2022.

SILVA, F. C. C.; SILVEIRA, L. O ecossistema da Ciência Aberta. Transinformação, Campinas, v. 31, e190001, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2318-0889201931e190001. Acesso em: 10 out. 2022.

SILVA, S. B. A emergência dos Living labs no Brasil como um meio para a promoção da Inovação Social. Anais Seminário de Ciências Sociais Aplicadas, Criciúma, SC, v. 3, n. 3, [12] p., 2012. Disponível em: http://periodicos.unesc.net/index.php/seminariocsa/article/view/653. Acesso em:10 out. 2022.

SILVEIRA, L. da et al. Ciência aberta na perspectiva de especialistas brasileiros: proposta de taxonomia. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da informação, Florianópolis, v. 26, 2021, p. 1-27. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e79646. Acesso em: 01 nov. 2022.

SILVERTOWN, J. A new dawn for citizen science. Trends in Ecology & Evolution, [S.l.], v. 24, n. 9, p. 467–471, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.tree.2009.03.017. Acesso em: 20 nov. 2022.

SOCIENTIZE CONSORTIUM. Green paper on Citizen Science. [S.l.]: European Commission, 2013. Disponível em: http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/news/green-paper-citizen-scienceeurope-towards-society-empowered-citizens-and-enhanced-research-0. Acesso em: 22 out. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. IPELab. Disponível em: https://ipelab.ufg.br/. Acesso em: 01 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Rede Media Lab Brasil. Disponível em: https://medialab.unifesspa.edu.br/. Acesso em: 03 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Rede de Laboratórios da UFPEL. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/redelab/?page_id=124. Acesso em: 04 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Centro de incubação de empreendimentos populares e solidários. Disponível em: http://www.cieps.proexc.ufu.br/node/1. Acesso em: 01 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Laboratório de ecologia e comportamento de abelhas. Disponível em: https://bit.ly/3DLD2X6. Acesso em: 03 nov. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ACRE. Laboratório de Interculturalidade. Disponível em: https://labintercult.com.br/laboratorio/. Acesso em: 16 dez. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ. Observatório do Espaço Público. Disponível em: https://www.observatoriodoespacopublico.com/sobre. Acesso em: 04 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ. Laboratório de Fabricação Digital e Prototipagem. Disponível em: https://fablabthe.ufpi.edu.br/quem-somos. Acesso em: 04 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. MediaLab UFRJ. Disponível em: http://medialabufrj.net/sobre/. Acesso em: 04 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Centro de Tecnologia Acadêmica do Instituto de Física da UFRGS. Disponível em: http://cta.if.ufrgs.br/capa/. Acesso em: 04 nov. 2022.

VIEIRA; K. C. et al. Fontes externas no processo de inovação aberta: fatores potencializadores e restritivos em startups de base tecnológica. RISUS – Journal on Innovation and Sustainability, São Paulo, v. 6, n.3, p. 3-28. dez. 2015. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/901f/a87402c9df0198af075d11a66678505e4e16.pdf. Acesso em: 20 out. 2022.

WESTERLUND, M.; LEMINEN, S. Managing the challenges of becoming an open innova tion company: experiences from LLs. Technology Innovation Management Review, p. 19-25, Oct. 2011. Disponível em: https://timreview.ca/article/489. Acesso em: 20 out. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Lílian Dominguez Santana, Frederico Cesar Mafra Pereira, Max Cirino de Mattos

Downloads

Download data is not yet available.