Banner Portal
Citizen laboratories in the federal universities of Brazil
Livro transformado em computador, saindo vários formatos do acesso aberto
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))

Keywords

Português
Portugues
Port
Pt
Po

How to Cite

WITT, Amanda Santos; UMPIERRE, Larissa Weber; SILVA, Fabiano Couto Corrêa da. Citizen laboratories in the federal universities of Brazil: innovation and social contribution in the citizen science scenario. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023009, 2023. DOI: 10.20396/rdbci.v21i00.8673329. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8673329. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Introduction: Citizen science favors social participation in scientific processes. This article seeks to investigate the Citizen Laboratories of the Federal Universities of Brazil from the perspective of citizen science. Objective: To map the citizen laboratories subsidized by Federal Universities of Brazil and to analyze their scope of action, in order to understand their role in terms of social innovation and how they promote the participation of citizen scientists. Methodology: It consisted of a survey of the Federal Universities of Brazil through the institutional site of the Ministry of Education, where sixty-four institutions were identified. The next step was to search the institutional site of each one of the mapped Federal Universities using pre-determined search expressions. The parameters used to frame the initiatives as citizen labs were: 1) openness for social participation; 2) possibility to explore and appropriate technologies aimed at social interests; 3) focus on learning; 4) targeting the promotion of social innovations. Results: The research enabled the identification of ten citizen labs in Brazilian Federal Universities, which are aligned with relevant social issues and generate benefits in terms of innovations that can be socially shared. Conclusion: The citizen labs analyzed enable an approximation between the University and society in general, but do not detail how the social contributions of citizen scientists are incorporated into their actions. Initiatives in this direction are still incipient in the country, but they have the potential to boost citizen participation in scientific research.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v21i00.8673329
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))

References

ALBAGLI, S. Ciência aberta em questão. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L. Maciel; ABDO, A. H. (org.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília: IBICT; Rio de Janeiro: UNIRIO, 2015. p. 9 – 25. Disponível em: https://bit.ly/3YeyGjy. Acesso em: 26 out. 2022.

ALBAGLI, S.; CLINIO, A.; RAYCHTOCK, S. Ciência Aberta: correntes interpretativas e tipos de ação. Liinc Em Revista, Rio de Janeiro, v. 10, n.2, p. 434-450, nov. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.18617/liinc.v10i2.749. Acesso em: 26 out. 2022.

BALLON, P.; PIERSON, J.; S. DELAERE. Open innovation platforms for broadband ser vices: benchmarking european practices. In: EUROPEAN REGIONAL CONFERENCE, 16. Porto, Portugal, Proceedings… September 4-6, 2005. Disponível em: https://bit.ly/3JLPw4Z. Acesso em: 26 out. 2022.

BONNEY, R. Citizen science: a lab tradition. Living Bird, Nova York, v. 15, p. 7-15, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. e-MEC. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/e-mec. Acesso em: 30 out. 2022.

CHIARINI, T.; VIEIRA, K. P. Universidades como produtoras de conhecimento para o desenvolvimento econômico: sistema superior de ensino e políticas de CT&I. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 66, n.1, p. 117-132, jan-mar, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbe/a/hZq7bsMskm3Qp9qmxt98Qfs. Acesso em: 30 out. 2022.

ESKELINEN, J. et al. Citizen driven innovation: a guidebook for city mayors and public administrators. Washington: The World Bank, 2015. Disponível em: https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/4a47537a-6f74-5e07-961c-7a8602bc41b0/content. Acesso em: 27 out. 2022.

EUROPEAN CITIZEN SCIENCE ASSOCIATION - ECSA. Ten principles of citizen science. Berlin: ECSA, 2015. Disponível em: http://doi.org/10.17605/OSF.IO/XPR2N. Acesso em: 27 abr. 2022.

FIOCRUZ. Ciência aberta na Fiocruz. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/ciencia aberta-na-fiocruz. Acesso em 08 jul. 2021.

FONSECA, F. Dos laboratórios experimentais à inovação cidadã. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.13, n.1, p. 272-279, maio 2017. Disponível em: https://doi.org/10.18617/liinc.v13i1.3903. Acesso em: 26 out. 2022.

INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA - IBICT. Sobre civis. Disponível em: https://civis.ibict.br/about/. Acesso em: 20 out. 2022.

LABORATÓRIO DO COMUM E INVESTIGAÇÕES INSURGENTES. Disponível em: https://trama.pimentalab.net/sobre. Acesso em: 04 jun. 2023.

MARTINS, D. G. de M.; CABRAL, E. H. de S. Panorama dos principais estudos sobre ciência cidadã. ForScience, Formiga, v. 9, n. 2, e01030, jul./dez. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.29069/forscience.2021v9n2.e1030. Acesso em: 27 jun. 2022.

MEDIALAB-PRADO. Qué es. Disponível em: https://www.medialabprado.es/medialab/mas-informacion/que-es. Acesso em: 10 jun. 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA - UNESCO. Recomendação da UNESCO sobre Ciência Aberta. Distrito Federal: Representação da UNESCO no Brasil, 2022. [36]. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949_por. Acesso em: 27 jun. 2022.

PARRA, H. Z. M.; FRESSOLI, M.; LAFUENTE, A. Ciência Cidadã e laboratórios cidadãos. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.13, n.1, p. 1-6, maio 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18617/liinc.v13i1.3907. Acesso em: 27 jun. 2022.

PARRA, H. Z. M. Ciência Cidadã: modos de participação e ativismo informacional. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L. Maciel; ABDO, A. H. (org.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília: IBICT; Rio de Janeiro: UNIRIO, 2015. p. 121-142. Disponível em: https://bit.ly/3YeyGjy. Acesso em: 26 out. 2022.

RAABE, A.; GOMES, E. B. Maker: uma nova abordagem para tecnologia. Revista Tecnologias na Educação, Minas Gerais, v. 26, n. 10, p. 1-20, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3x89ak5. Acesso em: 26 out. 2022.

ROLLIN, J.; VINCENT, V. Acteurs et processus d'innovation sociale au Québec. Québec: Réseau québécois en innovation sociale; Université du Québec: 2007. 78 p. Disponível em: http://www.rqis.advizweb.com/wp-content/uploads/2021/04/Acteurs-et-processus-dinnovation-sociale-au-Quebec.pdf. Acesso em: 26 out. 2022.

SAVAZONI, R. A encruzilhada do comum: laboratórios cidadãos em trânsito. IASC Global Conference, 17., 2019. Anais… Acesso em: https://bit.ly/3I5YaK6. Acesso em: 04 jul. 2021.

SCHIAVO, E.; NOGUEIRA, C. dos S.; VERA, P. Entre la divulgación de la cultura digital y el surgimiento de los laboratorios ciudadanos: El caso argentino en el contexto latinoamericano. Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, v. 8, n. 23, p. 179-199, 2013. Disponível em: https://bit.ly/3lkLx4W. Acesso em: 26 out. 2022.

SERRANO-SANZ; F. et al. White paper on citizen science for Europe. Socientize Consortium: 2014. 33 p. Disponível em: https://l1nq.com/8NTQX. Acesso em: 26 out. 2022.

SILVA, C. N. N. da. A ciência, a ciência cidadã e o compromisso do pesquisador. Revista Nova Paideia: Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, Brasília/DF, v. 2, n. 1., p. 1-2, 2020. Disponível em: https://bit.ly/40BRNFO. Acesso em: 10 out. 2022.

SILVA, F. C. C.; SILVEIRA, L. O ecossistema da Ciência Aberta. Transinformação, Campinas, v. 31, e190001, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2318-0889201931e190001. Acesso em: 10 out. 2022.

SILVA, S. B. A emergência dos Living labs no Brasil como um meio para a promoção da Inovação Social. Anais Seminário de Ciências Sociais Aplicadas, Criciúma, SC, v. 3, n. 3, [12] p., 2012. Disponível em: http://periodicos.unesc.net/index.php/seminariocsa/article/view/653. Acesso em:10 out. 2022.

SILVEIRA, L. da et al. Ciência aberta na perspectiva de especialistas brasileiros: proposta de taxonomia. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da informação, Florianópolis, v. 26, 2021, p. 1-27. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e79646. Acesso em: 01 nov. 2022.

SILVERTOWN, J. A new dawn for citizen science. Trends in Ecology & Evolution, [S.l.], v. 24, n. 9, p. 467–471, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.tree.2009.03.017. Acesso em: 20 nov. 2022.

SOCIENTIZE CONSORTIUM. Green paper on Citizen Science. [S.l.]: European Commission, 2013. Disponível em: http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/news/green-paper-citizen-scienceeurope-towards-society-empowered-citizens-and-enhanced-research-0. Acesso em: 22 out. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. IPELab. Disponível em: https://ipelab.ufg.br/. Acesso em: 01 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Rede Media Lab Brasil. Disponível em: https://medialab.unifesspa.edu.br/. Acesso em: 03 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Rede de Laboratórios da UFPEL. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/redelab/?page_id=124. Acesso em: 04 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Centro de incubação de empreendimentos populares e solidários. Disponível em: http://www.cieps.proexc.ufu.br/node/1. Acesso em: 01 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Laboratório de ecologia e comportamento de abelhas. Disponível em: https://bit.ly/3DLD2X6. Acesso em: 03 nov. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ACRE. Laboratório de Interculturalidade. Disponível em: https://labintercult.com.br/laboratorio/. Acesso em: 16 dez. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ. Observatório do Espaço Público. Disponível em: https://www.observatoriodoespacopublico.com/sobre. Acesso em: 04 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ. Laboratório de Fabricação Digital e Prototipagem. Disponível em: https://fablabthe.ufpi.edu.br/quem-somos. Acesso em: 04 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. MediaLab UFRJ. Disponível em: http://medialabufrj.net/sobre/. Acesso em: 04 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Centro de Tecnologia Acadêmica do Instituto de Física da UFRGS. Disponível em: http://cta.if.ufrgs.br/capa/. Acesso em: 04 nov. 2022.

VIEIRA; K. C. et al. Fontes externas no processo de inovação aberta: fatores potencializadores e restritivos em startups de base tecnológica. RISUS – Journal on Innovation and Sustainability, São Paulo, v. 6, n.3, p. 3-28. dez. 2015. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/901f/a87402c9df0198af075d11a66678505e4e16.pdf. Acesso em: 20 out. 2022.

WESTERLUND, M.; LEMINEN, S. Managing the challenges of becoming an open innova tion company: experiences from LLs. Technology Innovation Management Review, p. 19-25, Oct. 2011. Disponível em: https://timreview.ca/article/489. Acesso em: 20 out. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Amanda Santos Witt, Larissa Weber Umpierre, Fabiano Couto Corrêa da Silva

Downloads

Download data is not yet available.