Banner Portal
INFORMATION CULTURE TURNED TO THE HIGHER EDUCATION INSTITUTE
Alunos se reúnem para discutir sobre a cultura informacional
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))

Keywords

Values
Information culture
Organization culture
Higher education

How to Cite

SAMBO, Acia Domingos Cumbane; WOIDA, Luana Maia. INFORMATION CULTURE TURNED TO THE HIGHER EDUCATION INSTITUTE : values and beliefs as central elements. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e024008, 2024. DOI: 10.20396/rdbci.v22i00.8673474. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8673474. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

Introduction Informational culture involves fundamental criteria, values and beliefs, which reflect on informational behavior consisting of the way information is interpreted and handled by individuals and groups, information favors productivity and the ability to perform routine work. The objective of the research was to analyze the informational culture aimed at the Institution of Higher Education (HEI), favoring that the background is constituted in Mozambique, and that it is consolidated from the values of the organization's philosophy on the part of its members, whose main members are professors, students and employees. Methodology, exploratory bibliographical research and a qualitative approach were used, seeking various sources, from scientific articles and theses that discuss the theme, prioritizing consultation with the BRAPCI database. Results, it is necessary to understand the informational culture, as it interferes in the construction and use of HEI norms and policies, stimulating acceptable and expected forms of behavior and information sharing, finally, Conclusion the values oriented to IC is based on new knowledge, continuous learning among professors, students and employees of HEIs in as in the hierarchical distribution, in the access, search and production of scientific and administrative knowledge.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v22i00.8673474
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))

References

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION (ALA). 1989. Disponível em: https://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential. Acesso em: 15 mar. 2023.

BEZERRA, F. A.; VERAS, J. N.; SILVA, A. S. R. Cultura digital na bncc: necessidade da competência informacional para o processo formativo do professor. Brazilian Journal of Information Science, Marília, SP, v. 17, 2023. DOI: 10.36311/1981-1640. 2023. v17.e0230001.

CERVERO. A.C; MARQUES. M. PAIXAO.P.B. Alfabetização que necessitamos: informação e comunicação para a cidadania. Inf. & Soc.: Est., João Pessoa, v.24, n. 2, p. 35-48, maio/ago. 2014. Acesso em: 16 mar. 2023. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/91881. Acesso em: 17 mar. 2023.

CHOO, C.W. Information culture and information use: an exploratory study of three organizations. Journal of the American society for information science and technology, [S.l.], v.59, n.5, p. 792-804, 2008. DOI: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/

abs/10.1002/asi.20797

CHOO, C.W. Information culture and organizational effectiveness. International Journal of Information Management, [S.l.], v.33, n.5, p.775-779, out. 2013. Acesso em: 6 mai. 2022.

Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0268401213000819

Coletânea de legislação do ensino superior. Edição, Revista, Maputo, setembro. 2012. Disponível em: https://isetoneworld.ac.mz/imagens/phocadownload/Biblioteca/

ES/1.LEI_272009.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.

DUDZIAK, E. A. Competência informacional e midiática no ensino superior: desafios e propostas para o brasil. Prisma.com, Portugal, n. 13, p. 220-237, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/74442. Acesso em: 16 fev. 2023.

FERNÁNDEZ, A. P.; PONJUÁN DANTE, G. La cultura informacional y su delimitación: el caso de los contextos acadêmicos. Ciencias de la Información, Havana (Cuba), v. 45, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/214208. Acesso em: 18 jul. 2022.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. Ed. São Paulo: 2008.

KISILOWSKA, M. S. Information culture as a new perspective for information science. Agos., 2015. https://x.gd/Yg7G7. Acesso em: 19 jun. 2022.

JOHNSON, Allan G. Dicionário de Sociologia. Guia prático da linguagem sociológica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

LIMA, C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. Katálysis, Florianópolis, v.10, n. especial, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004. Acesso em: 5 mai. 2022.

LIVRO Verde Para a Sociedade da Informação em Portugal. Lisboa: Missão para a sociedade de informação, 1997.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo, 2001.

MARTELO, R.M. Cultura informacional: construído o objecto informação pelo emprego dos conceitos de imaginário, instituição e campo social. Ciência da Informação, Brasília, v. 24, n.1, 1995. Acesso em: 20 jun. 2022. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/613

MORAES, B. L.; BARBOSA, R. R. Cultura informacional: uma proposta modelo com foco organizacional. Inf. & Soc., João Pessoa, v.25, n.3, p. 131-146, set/dez. 2015. Acesso em: 10 out. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/download/21904/14533/58119

Plano estratégico do ensino superior. 2012-2020. Disponível em: https://x.gd/bOl9G. Acesso em: 15 Mar. 2023.

RASERA, L. A. A cultura e a pré-disposição para um ambiente de aprendizagem organizacional: um estudo da Isabela S/A. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial). FGV – Fundação Getúlio Vargas. Rio de Janeiro, 2002. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace;/handle/10438/4075. Acesso em: 20 jul 2022.

SANTOS. C. D.; VALENTIM. M. L. P. A temática cultura informacional em teses e dissertações dos programas de pós-graduação brasileiros em Ciência da Informação. RICI: Ribero. Ci. Inf., Brasília, v. 12, n. 1, p. 66-89, jan./abril, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/11512. Acesso em: 8 out. 2021.

SMITH, M.S. J. A cultura informacional como alicerce de gestão contábil nas pequenas e medias empresas. São Paulo. Tese (doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências- Universidade Estadual Paulista, 2013.

VISBAL, S. A.; GONZÁLEZ, F.G. Cultura informacional, estratégias para el desarroll de la sociedad de la informacion y el conocimiento. Ciencias de la Información, Havana (Cuba), v. 31, n. 2, mar-jun, 2000. Disponível em: https://x.gd/mKPb7. Acesso em: 11 jun. 2022.

WOIDA, L. M. A cultura informacional na documentação na espanha. Ibersid: revista de sistemas de información y documentación. Zaragoza, v. 11, n. 1, p. 67-74, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/167855. Acesso em: 17 fev. 2023.

WOIDA, L. M. Cultura Informacional voltada a inteligência competitiva organizacional no sector de calçado de São Paulo. Dissertação de mestrado (Ciência da Informação) Universidade Estadual Paulista, Faculdade de filosofia e Ciências, 2008. Disponível em: https://x.gd/8F9QO. Acesso em: 20 jul. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Acia Domingos Cumbane Sambo, Luana Maia Woida

Downloads

Download data is not yet available.