Banner Portal
Mediation of digital information
Foto aérea do prédio da Biblioteca Nacional no Rio de Janeiro
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))

Keywords

National Library
National Digital Library
Information mediation
Digital mediation

How to Cite

ASSIS, Isabella Carolina Pongelupe; PAULA, Lorena Tavares de. Mediation of digital information: analysis in the context of the National Library of Brazil. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e024012, 2024. DOI: 10.20396/rdbci.v22i00.8674881. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8674881. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

Introduction: Technological advancement and the digital information revolution have contributed to the production of digital documents and information. In this sense, libraries act as institutions that assist in the interaction and mediation of information, meeting the user's informational needs and contributing to the access, use and dissemination of information. In this scenario, the question arises: how is the mediation of digital information established in the National Digital Library of Brazil? Objective: The general objective of this study is to understand how the mediation of digital information is established in the National Digital Library of Brazil. Methodology: This is a qualitative approach, where the methodological path will be developed through a bibliographical review of articles, books, scientific communication databases, recovering the concepts of Digital National Libraries and Mediation of Digital Information. Results: Furthermore, an analysis of the National Digital Library website in order to identify the elements relating to information mediation. The results showed that the National Digital Library uses the online catalog to mediate digital information, metadata descriptors in Dublin Core format, cataloging in Marc21 and channels on social networks, such as: Youtube, Instagram, Facebook, which inform users and take doubts. Conclusion: National Libraries provide digital libraries that become spaces for social interaction, disseminating information in virtual environments. This information can be accessed through mediatized supports and tools. All of these actions facilitate the dissemination and retrieval of information.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v22i00.8674881
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))

References

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de; BORTOLIN, Sueli. Mediação da informação e da leitura. In: SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 2, 2007, Londrina, PR. Anais... Londrina, PR: Universidade Estadual de Londrina (UEL), 2007

BARRETO, A. A. Mediações digitais. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v. 10, n. 4, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/6933. Acesso em: 25 abr. 2023.

BIBLIOTECA NACIONAL DIGITAL. Acervo. Rio de Janeiro. Disponível em: https://bndigital.bn.gov.br/acervodigital. Acesso em: 15 ago. 2023.

CAMPOS, F. M. A biblioteca nacional e a memória digital do patrimônio bibliográfico portugues: a experiência da biblioteca nacional digital. Cadernos BAD, Lisboa, n. 2, 2005. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/82364. Acesso em: 23 jan. 2023.

COSTA, S. R. S. et al. Tecnologias digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 603-610, set./dez. 2015. Disponível em: https://encr.pw/DggzI. Acesso em: 25 abr. 2023.

CUNHA, M. B. Bibliografia sobre o fluxo do documento na biblioteca digital. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v. 10, n. 5, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/6959. Acesso em: 30 jan. 2023.

FARIAS, D. D. S.; CERVEIRA, E. Mediação da informação através de plataformas digitais: prática nas bibliotecas, arquivos e museus da área metropolitana do porto. Páginas A&B, Arquivos e Bibliotecas, Porto, n. esp., p. 15-26, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/121694. Acesso em: 04 abr. 2023.

FREITAS, M. T. A. Computador/Internet como instrumentos de aprendizagem: uma reflexão a partir da abordagem psicológica histórico-cultural. In: SIMPÓSIO DE HIPERTEXTO E TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO: MULTIMODALIDADE E ENSINO, 2., 2008, Recife. Anais eletrônicos. Recife, PE: UFPE, 2008.

FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. Política de preservação digital. Fundação

Biblioteca Nacional. Rio de Janeiro: FBN, 2020. 36 p. Disponível em: https://l1nk.dev/i8UTh. Acesso em: 15 dez. 2022.

GARCIA, S. C. Objetos de aprendizagem: investindo na mediação digital do conhecimento. Universidade Católica de Pelotas, 2006. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Anais/CELSUL_VII/dir2/17.pdf

Acesso em: 21 abr. 2023.

LALUEZA, J. L. et al. As tecnologias da informação e da comunicação e os processos de desenvolvimento e socialização. In: COLL, C; MONEREO, C. (org.) Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Trad. N. Freitas. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 47-65.

MARTINS, A, A, L. Mediação: reflexões no campo da Ciência da Informação. 2010. 255 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.

OLIVEIRA, H. C. C. et al. A teoria dos jogos e a mediação da informação: uma proposta de contribuição estratégica para organizações. Biblios, Rio Grande, RS, n. 73, 2018. Disponível em: http://www.scielo.org.pe/pdf/biblios/n73/a04n73.pdf. Acesso em: 27 abr. 2023.

PUGLIESI, Márcio; BINI, Edson. Pequeno dicionário de filosofia. São Paulo: Hemus, 1997, p.252-253.

ROSSATO, M. A aprendizagem dos nativos digitais. In: MITJÁNS MARTÍNEZ , A.; ÁLVAREZ, P. (org.). O sujeito que aprende: diálogo entre a psicanálise e o enfoque histórico-cultural. Brasília: Liber Livro, 2014. p.151-178.

WILLIAMS, Raymond. Keywords: a vocabulary of culture and society. New York: Oxford University Press, 1985. p. 204-207.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Isabella Carolina Pongelupe Assis, Lorena Tavares de Paula

Downloads

Download data is not yet available.