Abstract
Introduction:The evaluation of scientific production in bibliographic databases recognized by the scientific community makes it possible to use indicators to analyze the metrics of publication and productivity of researchers, universities, countries and citations. Objective:The article aims to evaluate the behavior of the scientific production of federal universities belonging to the Southeast and North regions from 2013-2022 in the Scopus bibliographic database. Methodology:The methodology was based on the technical procedure of a bibliometric study and a quantitative approach using bibliographic information collected from Scopus. The criteria used to select the universities was the Folha de São Paulo University Ranking, which resulted in the selection of the UFMG, the UNIFESP (Southeast), the UFPA and the UFAM (North). Results:The results showed that the Federal University of Minas Gerais and the Federal University of São Paulo have a higher number of publications indexed in Scopus when compared to the number of publications indexed in Scopus by the Federal University of Pará and the Federal University of Amazonas. Among the universities selected, the Federal University of Minas Gerais had an average of 3,275.1 documents indexed between 2013 and 2022, while the Federal University of Amazonas had an average of 343 documents indexed in the period analyzed. Regarding the language of the documents indexed in Scopus by the universities analyzed, there is a concentration in English. Conclusion:We conclude that the discrepancies in the number of publications indexed in Scopus between universities are linked to the disparities in the technical-scientific base between Brazilian regions.
References
ALBERT, C.; DAVIA, M. A.; LEGAZPE, N. Determinants of research productivity in Spanish academia. European Journal of Education, Chichester, UK, v. 51, n. 4, 2016. DOI: 10.1111/ejed.12142
ALBUQUERQUE, E. d. M. et al. A distribuição espacial da produção científica e tecnológica brasileira: uma descrição de estatísticas de produção local de patentes e artigos científicos. Revista Brasileira de Inovação, Campinas, v. 1, n. 2, p. 225–251, 2002. DOI: 10.20396/rbi.v1i2.8648860.
ALMEIDA, C. C.; GRACIO, M. C. C. Produção científica brasileira sobre o indicador "fator de impacto”: um estudo nas bases SciELO, Scopus e Web of Science. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianopolis, v. 24, n. 54, p. 62–77, 2019. DOI: 10.5007/1518-2924.2019v24n54p62
BARBOSA, L.; PEREIRA NETO, A.; LIMA, J. F. Avaliação da qualidade da informação de saúde on-line: uma análise bibliográfica da produção acadêmica brasileira. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 47, n. 137, p. 272-283, abr.-jun. 2023. DOI: 10.1590/0103-1104202313719
BARATA, R. d. C. B. Dez coisas sobre qualis. RBPG - Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 13, n. 30, p. 13–40, 2016. DOI: 10.21713/2358-2332.2016.v13.947
BARROS, F. A. F. d. Os desequilíbrios regionais da produção técnico-científica. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 12–19, 2000. DOI: 10.1590/S0102-88392000000300004
BARROS, F. A. F. d. A tendência concentradora da produção do conhecimento no mundo contemporâneo. Brasília: Paralelo 15 / Abipti, 2005.
BIZERRIL, M. X. A. O processo de expansão e interiorização das universidades federais brasileiras e seus desdobramentos. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 13, n. 32, p. 1–15, 2020. DOI: 10.20952/revtee.v13i32.13456
BOURDIEU, P. El campo científico. Redes: Revista de Estudios Sociales de la Cencia, Bernal, Argentina, v. 1, n. 2, p. 129–160, 1994. Disponível em: https://encr.pw/MDWVc. Acesso em: 10 out. 2022.
BOURDIEU, P. El oficio del científico. Barcelona: Anagrama, 2003.
CABALLERO-RIVERO, A.; SÁNCHEZ-TARRAGÓ, N.; SANTOS, R. N. M. d. Práticas de ciência aberta da comunidade acadêmica brasileira: estudo a partir da produção científica. TransInformação, Campinas, v. 31, e190029, p. 1–14, 2019. DOI: 10.1590/2318-0889201931e190029
CHIARINI, T.; OLIVEIRA, V. P.; COUTO NETO, F. C. d. A geografia da produção de novos conhecimentos: A dinâmica do ‘quarteto científico’ no Brasil, 2000 a 2010. Revista Economia & Tecnologia (RET), Curitiba, v. 9, n. 3, p. 137–172, 2013. DOI: 10.5380/ret.v9i3.33547
CHIARINI, T.; RAPINI, M. S.; VIEIRA, K. P. Produção de novos conhecimentos nas universidades federais e as políticas públicas brasileiras recentes. Revista Economia & Tecnologia (RET), Curitiba, v. 10, n. 3, p. 71–98, 2014. DOI: 10.5380/ret.v10i3.37174
CHIARINI, T.; VIEIRA, K. P. As universidades federais mineiras estão-se tornando mais desiguais? análise da produção de pesquisa científica e conhecimento (2000 - 2008). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 4, p. 897–917, 2012. DOI: 10.1590/S1517-97022012000400008
DIAS, P. M.; DIAS, T. M. R.; MOITA, G. F. Produção científica brasileira em periódicos de acesso aberto: uma análise baseada em indicadores. Tendências da Pesquisa Brasileira e Ciência da Informação - ANCIB, [S. l.], v. 14, 2021. Disponível em: https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/563. Acesso em: 05 mai. 2023.
FERNANDES, L.; GARCIA, A.; CRUZ, P. Desenvolvimento desigual na era do conhecimento: a participação dos BRICS na produção científica e tecnológica mundial. Contexto Internacional, Rio de Janeiro, v. 37, n. 1, p. 215–253, 2015. DOI: 10.1590/S0102-85292015000100007
FREITAS, J. L.; ROSAS, F. S.; MIGUEL, E. Estudos métricos da informação em periódicos no portal Scielo: visibilidade e impacto na Scopus e Web of Science. Palabra Clave (La Plata), Buenos Aires, Argentina, v. 6, n. 2, e021, abril, 2017. DOI: 10.24215/PCe021
FOLHA DE SÃO PAULO. Como é feito o Ranking Universitário Folha. 2019. Disponível em: https://l1nk.dev/HvvyK. Acesso em: 15 jul. 2023.
FREITAS, M. H. DE A. Avaliação da produção científica: considerações sobre alguns critérios. Psicologia Escolar Educacional, Campinas, v. 2, n. 3, p. 211 – 228, 1998. DOI: 10.1590/S1413-85571998000300002
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GOMES, L. R. G. Inserção e visibilidade da produção científica da Universidade Federal do Pará (UFPA) na literatura internacional: uma análise na base Scopus (2014 - 2018). 2020. 101 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Pará, Belém, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/handle/2011/14165. Acesso em: 30 nov. 2022
GUERRERO-BOTE, V. P.; MOYA-ANEGÓN, F. A further step forward in measuring journals’ scientific prestige: TheSJR2 indicator. Journal of Informetrics, [S. l.], v. 6, p. 674– 688, 2012. DOI: 10.1016/j.joi.2012.07.001
MARCONI, M. DE A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Brasília, DF: Briquet de Lemos/Livros, 1999.
MIGLIOLI, S. Influência e limites do fator impacto como métrica de avaliação da ciência. PontodeAcesso, Salvador, v.11, n.3, p. 17-33, dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/17263. Acesso em: 1 fev. 2023.
MIRA, B. S.; OLIVEIRA, C. G. d.; SHINTAKU, M. Percurso editorial e a visibilidade das publicações científicas: um estudo de caso exploratório sobre o periódico Thê Química. RDBCI: Rev. Dig. Bibliotec e Ci. Info., Campinas, v. 20, e022011, 2022. DOI: 10.20396/rdbci.v20i00.8668225
MUELLER, S. P. M. A comunicação científica e o movimento de acesso livre ao conhecimento. Ciência da Informação, Brasília, v. 35, n. 2, p. 27–38, 2006. DOI: 10.1590/S0100-19652006000200004
MUGNAINI, R.; DIGIAMPIETRI, L. A.; MENA-CHALCO, J. P. Comunicação científica no Brasil (1998-2012): indexação, crescimento, fluxo e dispersão. TransInformação, Campinas, v. 26, n. 3, p. 239–252, 2014. DOI: 10.1590/0103-3786201400030002
MUGNAINI, R.; JANNUZI, P. d. M.; QUONIAM, L. Indicadores bibliométricos da produção científica brasileira: uma análise a partir da base Pascal. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 123–131, 2004. DOI: 10.1590/S0100-19652004000200013
MUGNAINI, R.; STREHL, L. Recuperação e impacto da produção científica na era Google: uma análise comparativa entre o Google Acadêmico e a Web of Science. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 1, p. 92–105, 2008. DOI: 10.5007/1518-2924.2008v13nesp1p92
NEIVA, S. C. P. C. et al. Perspectiva da ciência brasileira: um estudo sobre a distribuição de bolsas de pesquisa em produtividade do CNPq ao longo do ano de 2019. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, v. 16, n. 3, p. 51 – 71, TRI III, 2022. Disponível em: https://encr.pw/wAyY5. Acesso em: 02 jul. 2022.
OLIVEIRA, A. R. d.; MELO, C. F. d. Indicadores para a avaliação da produtividade em pesquisa: a opinião dos pesquisadores que concorrem a bolsas do CNPq na área de Biociências. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 11, n. 25, p. 657 - 678, setembro de 2014. DOI: 10.21713/2358-2332.2014.v11.500
PRADO, M. A. R. d.; OLIVEIRA, E. F. T. d. O protagonismo chinês na produção científica global e sua relação estratégica com os BRICS. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO - ENANCIB, 17., 2016, Salvador, BA. Anais... Salvador, BA: ENANCIB, 2016. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/191664. Acesso em: 05 jul. 2023.
ROWE, D. E. O.; BASTOS, A. V. B.; PINHO, A. P. M. Múltiplos comprometimentos com o trabalho e suas influências no desempenho: um estudo entre professores do ensino superior no Brasil. Organizações & Sociedade, Salvador, v. 20, n. 66, p. 501-522 - julho/setembro – 2013. DOI: 10.1590/S1984-92302013000300008
SANTOS, S. M. d. O desempenho das universidades brasileiras nos rankings internacionais: áreas de destaque da produção científica brasileira. 2015. 344 f. Tese (Doutorado em Cultura e Informação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. DOI:10.11606/T.27.2015.tde-26052015-122043
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2013.
SHILS, E. Centro e periferia. Lisboa: DIFEL 82, 1992.
SILVA, E. L. d.; MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. Florianópolis: UFSC, 2005.
SILVA, V. F. d. et al. Produção científica brasileira sobre a covid-19 na Scopus (2019-2021): uma análise bibliométrica na área das ciências da saúde. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p. 388–403, 2022. DOI: 10.29397/reciis.v16i2.2373
SOUZA, L. E. P. F. d. O desafio da avaliação da produção científica. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 29, n. 9, p. 1717–1719, 2013. DOI:10.1590/0102-311XCO050913
SOUZA, C. D. d.; FILIPPO, D. d.; CASADO, E. S. Crescimento da atividade científica nas universidades federais brasileiras: análise por áreas temáticas. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 23, n. 1, p. 126–156, abr. 2018. DOI:10.1590/S1414-40772018000100008
SCIMAGO. SJR — SCImago Journal & Country Rank [Portal]. 2023. Disponível em: http://www.scimagojr.com. Acesso em: 14 nov. 2023.
SCHOTT, T. Ties between center and periphery in the scientific world-system: accumulation of rewards, dominance and self-reliance in the center. Journal of World Systems Research, San Francisco, CA, v. 4, p. 112–144, 1998. DOI: 10.5195/jwsr.1998.148
SPINAK, E. Indicadores cienciometricos. Ciência da Informação, Brasília, v. 27, n. 2, p. 141–148, 1998. DOI: 10.18225/ci.inf.v27i2.795.
STREHL, L. O fator de impacto do ISI e a avaliação da produção científica: aspectos conceituais e metodológicos. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n. 1, p. 19–27, 2005. DOI: 10.1590/S0100-19652005000100003
TAGUE-SUTCLIFFE, J. An introduction to informetrics. Information Processing & Management, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 1–3, 1992. DOI: 10.1016/0306-4573(92)90087-G
TIMES HIGHER EDUCATION. Latin America University Rankings lists. 2023. Disponível em: https://acesse.dev/twgPW. Acesso em: 15 jul. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO PAULO. Relatório Integrado de Gestão 2020. São Paulo: UNIFESP, 2020. Disponível em: https://encr.pw/4bhFM. Acesso em: 15 jul. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Relatório de Gestão – Exercício 2022. Minas Gerais: UFMG, 2022. Disponível em: https://acesse.dev/RcYHZ. Acesso em: 01 agos.2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS. 2022: relatório de Gestão UFAM. Manaus, AM: [s. n], 2023. Disponível em: https://l1nk.dev/ipPFh. Acesso em: Acesso em: 15 jul. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. UFPA em números 2023 – ano base 2022. 2023a. Disponível em: https://ufpanumeros.ufpa.br. Acesso em: 15 jul. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. UFPA sobe para a 71a colocação entre as melhores Universidades da América Latina. 2023b. Disponível em: https://encr.pw/YJEVm. Acesso em: 15 jul. 2023.
VALERIO, P. M.; PINHEIRO, L. V. R. From scientific communication to popularization. TransInformação, Campinas, v. 20, n. 2, p. 159–169, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/jXWgggxgBhXfsT57JDVbghp/abstract/?lang=en#. Acesso em: 29 mai. 2023.
VILHENA, V.; CRESTANA, M. F. Produção científica: critérios de avaliação de impacto. Revista da Associação Médica Brasileira, São Paulo, v. 48, n. 1, p. 20–21, 2002. DOI: 10.1590/S0104-42302002000100024
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Arleson Eduardo Monte Palma Lopes, Oriana Trindade de Almeida