Banner Portal
Virtual environment for integration between distance education and university libraries of institutions participating in the open university of Brazil
Acervos de uma biblioteca e a apresentação de um tablete
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Biblioteca Universitária
Educação a distância
Serviços de informação
Sistemas de informação

How to Cite

SILVA, Ana Paula Lopes da; RAMOS, Jorge Luis Cavalcanti; DUARTE, Francisco Ricardo; RODRIGUES, Kátia de Oliveira. Virtual environment for integration between distance education and university libraries of institutions participating in the open university of Brazil . RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e024019, 2024. DOI: 10.20396/rdbci.v22i00.8676582. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8676582. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Introduction: The development of Distance Education in Higher Education Institutions demands a series of adaptations to meet this educational modality, which also affect University Libraries as informational support units for teaching, research and extension. Distance learning becomes the target audience for these units, requiring products and services, especially technological ones, to support the teaching-learning process. Objective: Identify actions aimed at providing environments/service platforms for distance learning in libraries of institutions that are part of the Open University of Brazil. Methodology: The study is descriptive in nature and has a qualitative-quantitative approach. The institutions were consulted in the SisUAB System and data collection was carried out through the application of an online questionnaire with library managers at these institutions. Results: It appears that of the 76 responding institutions, only three identified integration actions through an environment/platform for distance learning, with service to this public centered, for the most part, on the provision of virtual libraries and databases. The professionals' view regarding the lack of need for differentiated service for the remote and in-person public stands out, with the maxim that all services are available to all audiences. Conclusion: The initiatives are few compared to the universe of institutions investigated and require effectiveness.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v22i00.8676582
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DIST NCIA. Censo EaD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2020. Curitiba, PR: InterSaberes, 2022. Disponível em: https://abed.org.br/arquivos/CENSO_EaD_2020_PORTUGUES.pdf. Acesso em: 02 jan. 2023.

ASSOCIATION OF COLLEGES AND RESEARCH LIBRARIES. Standards for Distance Learning Library Services. 2023. Disponível em: https://www.ala.org/acrl/standards/standardsdistancelearning. Acesso em: 26 fev. 2023.

BRASIL. Decreto no 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil. 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5800.htm. Acesso em: 12 fev. 2023.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 2017a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em: 03 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da educação. Portaria normativa no 11, de 20 de junho de 2017. Estabelece normas para o credenciamento de instituições e a oferta de cursos superiores a distância, em conformidade com o Decreto no 9.057, de 25 de maio de 2017. 2017b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=66441-pn-n11-2017-regulamentacao-ead-republicada-pdf&category_slug=junho-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 13 nov. 2023.

BRASIL. Ministério da educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Instrumento de Avaliação de cursos de graduação presencial e a distância. Brasília, DF: Inep/MEC, 2017c.

COSTA, M. E. O. Acesso e uso da informação em sistemas de bibliotecas universitárias federais para usuários da educação a distância (EaD). 2020. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação. 2020.

CRESWELL, J. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

FREITAS, F. N. Normas e diretrizes para bibliotecas universitárias brasileiras na educação a distância: proposta de atualização no contexto das competências em informação e científicas. 2018. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação. 2018.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MATOS FILHA, M. H. F.; CIANCONI, R. B. Critérios para avaliação de bibliotecas na educação superior a distância. Informação & Informação, Londrina, v. 20, n. 3, p. 410-432, set./dez. 2015.

MENDONÇA, J. R. C.; FERNANDES, D. C. ; HELAL, D. H.; CASSUNDÉ, F. R. S. A. Políticas públicas para o Ensino Superior a Distância: um exame do papel da Universidade Aberta do Brasil. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, RJ, v. 28, p. 156-177, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002801899. Acesso em: 12 fev. 2023.

MILL, D. A Universidade Aberta do Brasil. In: LITTO, F. M.; FORMIGA. M. (Orgs.).

Educação a Distância: o estado da arte. Vol. 2. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2011. p. 280-291.

NASCIMENTO, D. E. S.; Sá, N. O. A oferta de serviços e produtos de informação para alunos de cursos de graduação na modalidade de educação a distância. Revista Conhecimento em Ação, Rio de Janeiro, RJ, v. 1, n. 2, p. 150, 2016. Disponível em:https://brapci.inf.br/#/v/71419. Acesso em: 10 jan. 2023.

NOBREGA, P. P.; FARIAS, G. B.; SILVA, A. S. R. Atuação dos Bibliotecários na Educação a Distância em Universidades Brasileiras. Brazilian Journal of Information Science: research trends, Marília/SP, vol. 17, 2023, e023056. DOI: https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023056.

SILVA, A. R. L. da; DIANA, J. B.; SPANHOL, F. J. Diretrizes para Concepção de Cursos em EAD. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, SP, V. 18, n. 1. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Ana Paula Lopes da Silva, Jorge Luis Cavalcanti Ramos, Francisco Ricardo Duarte, Kátia de Oliveira Rodrigues

Downloads

Download data is not yet available.