Banner Portal
Paths of historical-educational heritage
Capa: Lygia Eluf (sem título, série Desenhos da Quarentena, técnica: nanquim/papel, 35x15cm, 2020) e Carlos Lamari.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Archive
File
Memory
Historical-educational heritage
History of education

How to Cite

CONCEIÇÃO, Joaquim Tavares da; PAULILO, André Luiz. Paths of historical-educational heritage: historiography and memory. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023008, 2023. DOI: 10.20396/resgate.v31i00.8670473. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670473. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

This text presents a historiographical balance of studies about historical-educational heritage within the History of Education field, mainly considering publications prospected in scientific journals. The aim is to contribute to the understanding of the set of interests that underlie the safeguard, custody, research, valorization, and dissemination of historical-educational heritage, of school or education archives, and of institutional or personal collections of educators. The results point to research concentration and diffusion, despite the expansion and diversity of initiatives. Moreover, there is evidence of the valorization of the theme, given the publication of works in consolidated journals both in the area of education and history of education; in addition to signs of scope comprehensiveness and dispersion of theoretical-methodological references, although the postulates of Cultural History predominate.

https://doi.org/10.20396/resgate.v31i00.8670473
PDF (Português (Brasil))

References

ASCOLANI, Adrián. Los balances de história de la educación em Brasil: optimismo e incertidumbre de uma producción expansiva. Comentários em perspectiva comparada com Argentina y México. In.: NEPOMUCENO, Maria de Araújo; TIBALLI, Elianda Figueiredo Arantes. A educação e seus sujeitos na História. Belo Horizonte: SBHE; Argumentum, 2007. p. 119-148.

BASTOS, Maria Helena Câmara, BARAUSSE, Alberto. A pesquisa em história da educação na Itália testemunho de um autor: entrevista com Roberto Sani. Hist. Educ. (Online) Porto Alegre v. 20 n. 49, p. 5-32, Maio/ago., 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/64260 . Acesso em: 20 nov. 2021.

BASTOS, Maria Helena Câmara. A pesquisa em história da educação - testemunho de um autor: entrevista com Agustin Escolano. Hist. Educ. (Online) Porto Alegre v. 20 n. 50, p. 15-24, Set./dez., 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/65230 . Acesso em: 23 dez. 2021.

BELLOTTO, Heloísa L. Arquivos permanentes: tratamento documental. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

BICCAS, Maurilane de Souza; SALVADORI, Maria Ângela Borges. Centros de documentação e memória da educação: perspectivas de pesquisa para história da educação. Horizontes, Bragança Paulista, vol. 23, nº 2, p. 147-155, jul./dez. 2005.

BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo. Ateliê, 2003.

CAMARGO, Siddharta Alberto; CASTILLO, Belinda Arteaga. Patrimonio histórico educativo y magisterio en México. RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 5–21, 2016. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/9241 . Acesso em: 12 nov. 2021.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: as artes de fazer; 16 Ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

CERTEAU, Michel de. A escrita da história. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

CHARTIER, Roger. A história e a leitura do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

COOK, Terry. Arquivos pessoais e arquivos institucionais: para um entendimento arquivístico comum da formação da memória em um mundo pós-moderno. Estudos

Históricos, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 129, 1998. Disponível em : https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2062/1201 Acesso em 5 abr. 2022.

COOKE, Anne. What do I do with the rowing oat? The Role of Memorabilia in School Archives. Archives and Manuscripts, vol. 19, n. 1, maio, 1991.

CUNHA, Maria Teresa Santos; CAMPOS, Emerson César. Um itinerário de pesquisa: aspectos sobre a temática patrimônio histórico-educativo na história da educação (2000-2015). Rev. Iberoam. Histórico-Educativo, Campinas, vol. 6, p. 1-16, e020021, 2020. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14332. Acesso em 5 abr. 2022.

DOMÍNGUEZ, Pablo Álvarez. Mapeo de la museología de la Educación en España: Aproximación al estado de la questión. Hist. Educ. (Online) Porto Alegre v. 22 n. 55, p. 293-313, maio/ago. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/75395

ESCOLANO, Agustín Benito. Depois do espasmo do presente: a escola como memória. Revista História da Educação - RHE Porto Alegre v. 15 n. 33, p. 10-30, Jan./abr. 2011. https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/20099 . Acesso em: 3 nov. 2021.

ESCOLANO, Agustín Benito. El Centro Internacional de la Cultura Escolar - del patrimonio y memoria de la educación a la sociedad del conocimiento. Revista Linhas, Florianópolis, v. 19, n. 41, p. 11 - 33, 2018. Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723819412018011 . Acesso em: 31 jan. 2022.

ESCOLANO, Agustín Benito. Invitación a repensar la cultura material de la escuela. RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, Campinas, SP, v. 6, n. 00, p. e020023, 2020. DOI: 10.20888/ridpher.v6i00.14819. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14819 . Acesso em: 17 nov. 2021.

FELGUEIRAS, Margarida Louro. Herança educativa e museus: reflexões em torno das práticas de investigação, preservação e divulgação história. Revista Brasileira de História da Educação, v. 11, n. 1 [25], p. 67-92, 6 jan. 2012. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38507

FELGUEIRAS, Margarida Louro. Materialidade da cultura escolar. A importância da museologia na conservação/comunicação da herança educativa. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 16, n. 1, p. 87–102, 2016. Disponível em:

https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643756 . Acesso em: 24 nov. 2021.

FRAGO, Antonio Viñao. Memoria, patrimonio y educación. Revista História da Educação - RHE Porto Alegre v. 15 n. 34, p. 31-62, jan./abr. 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/20100 . Acesso em: 23 nov. 2021.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, n. 1, p. 10, 2001. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749 . Acesso em: 10 dez. 2021.

LE GOFF, Jacques. Memória. In: Enciclopédia Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 1984. p. 11-50.

LE GOFF, Jacques. História e memória. 4.ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1996.

MENEZES, Maria Cristina. Apresentação: A escola e a sua materialidade: o desafio do trabalho e a necessidade da interlocução. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 16, n. 1, p. 13–17, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643752 . Acesso em: 23 nov. 2021.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. A história, cativa da memória? Para um mapeamento da memória no campo das ciências sociais. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 34, p. 9-24, 1992. Disponível em: .

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Memória e cultura material: documentos pessoais no espaço público. Estudos Históricos,11(21), 89-104, 1998. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2067/1206 Acesso em 2 de maio. 2022.

MOGARRO, Maria João, GONÇALVES, Fernanda, CASIMIRO, Jorge, OLIVEIRA Inês Cavadas de. Inventário e digitalização do patrimônio museológico da educação: um projecto de preservação e valorização do património educativo. Revista História da Educação - RHE Porto Alegre,v. 14, n. 30, p. 153-179, jan./abr. 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/28916 .

MOGARRO, Maria João. Arquivos e educação: a construção da memória educativa. Revista Brasileira de História da Educação, v. 5, n. 2 [10], p. 75-99, 10 fev. 2012.

https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38647

NORA, Pierre. (1993). Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, 10, 7-28. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101/8763

PAULILO, André Luiz. A cultura material da escola: apontamentos a partir da história da educação. Revista Brasileira de História da Educação, v. 19, p. e065, 16 jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46818 Acesso em 20 fev. 2022.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, 1989. p. 3–15. https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2278/1417 Acesso em: 31 jan. 2022.

POLLAK. Michel. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v.5, n. 10, p. 200-212, 1992. Disponível em : https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/1941/1080 Acesso em: 31 jan. 2022.

POMANTE, Luigiaurelio. Para uma história da universidade nas coleções de museus: o Museu para a história da Universidade de Pavia e o Museu europeu dos estudantes de Bolonha. Revista Linhas, Florianópolis, v. 20, n. 44, p. 111 - 125, 2019. DOI: 10.5965/1984723820442019111. Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723820442019111 . Acesso em: 31 jan. 2022.

SAAVEDRA, Vicente Peña; MENEZES, Maria Cristina. Apresentação. Lugares de memória, espaços de saberes e vestígios da cultura escolar: estratégias propedêuticas em prol da história da educação. Revista Brasileira de História da Educação, v. 11, n. 1 [25], p. 11-18, 1 fev. 2012.

https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38504

SANI, R. La ricerca sul patrimonio storico-educativo in Italia. Revista Linhas, Florianópolis, v. 20, n. 44, p. 53 - 74, 2019. DOI: 10.5965/1984723820442019053. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723820442019053 . Acesso em: 31 jan. 2022.

SOUZA, Rosa Fátima de. Preservação do patrimônio escolar no Brasil: notas para um debate Revista Linhas, Florianópolis, v. 14, n. 26, p. 199 - 221, 2013. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723814262013199 . Acesso em: 31 jan. 2022.

SOUZA, Rosa Fátima de; CUNHA, Maria Teresa Silva Entrevista com a Professora Maria Cristina Menezes. Revista Linhas, Florianópolis, v. 15, n. 28, p. 223-249, 2014. DOI: 10.5965/1984723815282014223. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723815282014223 . Acesso em: 31 jan. 2022.

SOUZA, Rosa Fátima de. A contribuição dos estudos sobre grupos escolares para a historiografia da educação brasileira: reflexões para debate. Revista Brasileira de História da Educação, v. 19, p. e063, 16 jun. 2019. Disponível em:

https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47241 .

VIDAL, Diana Gonçalves. História da educação como arqueologia: cultura material escolar e escolarização. Revista Linhas. Florianópolis, vol. 18, nº 36, p. 251-272, jan./abr. 2017. Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723818362017251 . Acesso em: 31 jan. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.