Abstract
It is an article of essayistic bias that tries to point the impression that the school institution inhabits a dense existential crisis. The assumption that guides this reflection focuses on the crisis in school education as an appearance that usually remains veiled in most critical discourses about the current schooling: the removal of the ontological-social human meaning and the meaning of the school experience that relate teacher-student. The research in this work will be carried out, on the one hand, from a newly developed concept, to absurding yourself. On the other, from an attempt to apply this concept in our experiences in schools.
References
______. O homem revoltado. 9. ed. Rio de Janeiro: Record, 2011.
CAMUS, Albert. Le mythe de Sisyphe. Essais. Paris: Gallimard, 1965.
NOVIKOFF, Cristina; CAVALCANTI, Marcus Alexandre de Pádua. Pensar a potência dos afetos na e para a educação. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 20, n. 3, 2015.
PARRINI, Luigi. Culpa do fracasso escolar gera discursos conflitantes. Agência USP de Notícias. Universidade de São Paulo. São Paulo, 2017. Disponível em: http://www.usp.br/agen/?p=5934. Acesso em: 14. 11. 2017.
PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.
SPINOZA, Baruch. Ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.