Abstract
The aim of this work is to analyze the works of Immanuel Kant, seeking to synthesize his contributions to the understanding of philosophy as a philosophical attitude, in a dialogue with the active pedagogies, as well as to reflect on the methods for his teaching. The research will start from a bibliographical bias in order to bring the concepts of autonomy and enlightenment to a reflection on the appropriate methods for the awakening of a philosophical conscience. Though distant from its purpose, education must keep on constantly striving for improvements, for the development of humanity in all its spheres.
References
BORGES, Tiago Silva; ALENCAR, Gidélia. Metodologias ativas na produção da formação crítica do estudante: o uso de metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do ensino superior. Cairu em Revista, v. 3, n. 4, p. 119-143, 2014.
DALBOSCO, Claudio A. Kant e a educação. Coleção Pensadores e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
KANT, Immanuel. A metafísica dos costumes. Tradução, textos adicionais e notas Edson Bini. Bauru, SP: Edipro, 2. ed. rev., 2008.
KANT, Immanuel. Anúncio do programa do semestre de inverno de 1765-1766. In: Theoretical Philosophy, 1755-1770. Cambridge: University Press, 1992.
KANT, Immanuel. Lógica. [Excertos da] introdução. Universidade da Beira Interior: LusoSfofia, 2009.
KANT, Immanuel. Resposta à pergunta: o que é “esclarecimento”?. In: Immanuel Kant A Paz Perpétua e outros Opúsculos. Lisboa, Edições 70, 2004.
KANT, Immanuel. Sobre a Pedagogia. Tradução de Francisco Cock Fontenella. 2. ed. Piracicaba, SP: Editora Unimep, 1999.
LEITE, Serafim. Decimalia - Ensino da Filosofia no Brasil. Rio de Janeiro: Ministério da Cultura e Educação, 1959.
MURCHO, D. A natureza da filosofia e seu ensino. Dossiê Ensino de Filosofia. Revista Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 22, n. 44, p. 79-100, jul./dez. 2008.
RAMPAZZO, Lino. Metodologia científica: para alunos de graduação e pós-graduação. São Paulo: Edições Loyola, 2015.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Filosofia da educação: construindo a cidadania. São Paulo: FTD, 1994.
WESTBROOK, Roberto; TEIXEIRA, Anísio; ROMÃO, José Eustáquio; RODRIGUES, Verone Lane (Org.). John Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.