Banner Portal
The nature of philosophy and its teaching
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Philosophy of education
Philosophical attitude
Kant

How to Cite

MARTINS, João Paulo Silva. The nature of philosophy and its teaching: reflections from the kantian educational proposal. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 11, n. 3, 2020. DOI: 10.20396/rfe.v11i3.8655610. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8655610. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The aim of this work is to analyze the works of Immanuel Kant, seeking to synthesize his contributions to the understanding of philosophy as a philosophical attitude, in a dialogue with the active pedagogies, as well as to reflect on the methods for his teaching. The research will start from a bibliographical bias in order to bring the concepts of autonomy and enlightenment to a reflection on the appropriate methods for the awakening of a philosophical conscience. Though distant from its purpose, education must keep on constantly striving for improvements, for the development of humanity in all its spheres.

https://doi.org/10.20396/rfe.v11i3.8655610
PDF (Português (Brasil))

References

BORGES, Tiago Silva; ALENCAR, Gidélia. Metodologias ativas na produção da formação crítica do estudante: o uso de metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do ensino superior. Cairu em Revista, v. 3, n. 4, p. 119-143, 2014.

DALBOSCO, Claudio A. Kant e a educação. Coleção Pensadores e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

KANT, Immanuel. A metafísica dos costumes. Tradução, textos adicionais e notas Edson Bini. Bauru, SP: Edipro, 2. ed. rev., 2008.

KANT, Immanuel. Anúncio do programa do semestre de inverno de 1765-1766. In: Theoretical Philosophy, 1755-1770. Cambridge: University Press, 1992.

KANT, Immanuel. Lógica. [Excertos da] introdução. Universidade da Beira Interior: LusoSfofia, 2009.

KANT, Immanuel. Resposta à pergunta: o que é “esclarecimento”?. In: Immanuel Kant A Paz Perpétua e outros Opúsculos. Lisboa, Edições 70, 2004.

KANT, Immanuel. Sobre a Pedagogia. Tradução de Francisco Cock Fontenella. 2. ed. Piracicaba, SP: Editora Unimep, 1999.

LEITE, Serafim. Decimalia - Ensino da Filosofia no Brasil. Rio de Janeiro: Ministério da Cultura e Educação, 1959.

MURCHO, D. A natureza da filosofia e seu ensino. Dossiê Ensino de Filosofia. Revista Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 22, n. 44, p. 79-100, jul./dez. 2008.

RAMPAZZO, Lino. Metodologia científica: para alunos de graduação e pós-graduação. São Paulo: Edições Loyola, 2015.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Filosofia da educação: construindo a cidadania. São Paulo: FTD, 1994.

WESTBROOK, Roberto; TEIXEIRA, Anísio; ROMÃO, José Eustáquio; RODRIGUES, Verone Lane (Org.). John Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.