Banner Portal
The production on the body in education magazines
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Body
Scientometry
Education.

How to Cite

BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro. The production on the body in education magazines: a epistemological analysis. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 86–118, 2019. DOI: 10.20396/rfe.v11i1.8656632. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8656632. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The body is the theme that has been discussed in several areas. Thus, the aim of this text was to analyze the epistemological paradigms of the articles on body published in journals classified as A-1 in WebQualis in the Education Area. A documentary analysis was made from the Paradigmatic Matrix. The analysis was composed of a quantitative and a qualitative part that allowed to identify the paradigms of each text. The results show that of the analyzed matrices, the postmodern movement accounts for 50% of all publications. This shows a trend of movement different from what was initially predicted.

https://doi.org/10.20396/rfe.v11i1.8656632
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, F. C. B. de; SILVA, A. P. dos S. Com o corpo tremendo: expressões corporais de sofrimento psíquico de docentes em contexto de conflitos relacionais na sala de aula. 38ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED, São Luis, Out. 2017. Anais... São Luis: ANPED, 2017, p. 1-17.

ASSIS, R. M. de; GONÇALVES, V. O. (Org.). Educação física e educação: práticas, saberes e discursos. Curitiba: CRV, 2016, v. 1.

BOOM, A. M. ¡Ya no estás en la casa! Tecnologías de la escolarización. Hist. Educ., v. 16, n. 38, p. 17-42, Dic. 2012.

BOURDIEU, P. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

BRACHT, V. ALMEIDA, F. Q. de. A virada pragmática e a educação: implicações do debate entre Richard Rorty e Jürgen Habermas. In: CHAVES-GAMBOA, M.; SANCHEZ GAMBOA, S. (Org.). Teorias e pesquisas em educação: os pós-modernismos. Maceió: EDUFAL, 2011, p. 39-62.

CANGUILHEM, G. Escritos sobre medicina. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

CHAVES-GAMBOA, M.; SANCHEZ GAMBOA, S.; TAFFAREL, C. (Org.). Produção do conhecimento na educação física no nordeste brasileiro: o impacto dos sistemas de pós-graduação na formação dos pesquisadores da região. Campinas: Librum Editora, 2017.

COMTE, A. Curso de filosofia positiva; Discurso sobre o espírito positivo; Discurso preliminar sobre o conjunto do positivismo; Catecismo positivista. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Coleção Os pensadores).

DURKHEIM, E. As regras do método sociológico. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ENGELS, Friedrich. Dialética da natureza. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

FENTERSEIFER, P. E. Giro Hermenêutico. In: CHAVES-GAMBOA, M.; SANCHEZ GAMBOA, S. (Org.). Teorias e pesquisas em educação: os pós-modernismos. Maceió: EDUFAL, 2011, p. 19-37.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. s. l.: Sabotagem, s.d. Disponível em: www.sabotagem.cjb.net. Acesso: 15 maio 2019.

GOBBO, A. (Org.). A educação em tempos de revolução das máquinas. São Paulo: Pimenta Cultural, 2017.

GONÇALVES, Maria A. S. Sentir, pensar, agir: corporeidade e educação. Campinas: Papirus, 1994.

GUYTON, A. C. Fisiologia humana. 6. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1985.

HUSSERL, E. A ideia de fenomenologia. Lisboa: Edições 70, 1986.

LE BRETON, D. A sociologia do corpo. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

LYOTARD, J.-F. A condição pós-moderna. 12. ed.- Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

MARX, K. Introdução à crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural, 2000, p. 23-48. (Coleção Os Pensadores).

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. 4ª Reimpressão. São Paulo: Boitempo, 2010a.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. 29. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011, livro 1, v. 1.

MARX, K. Trabalho assalariado e capital & salário, preço e lucro. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010b.

MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. 4ª Reimpressão, São Paulo: Cosac Naify, 2013.

MEDEIROS, Mara. Didática e prática de ensino da educação física: para além de uma abordagem formal. Goiânia: CEGRAF-UFG, 1998.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

MOGARRO, M. J. O modelo pedagógico da escola oficina nº 1: corpo, regras e práticas no quotidiano de uma instituição alternativa. Cad. CEDES, v. 38, n. 104, p. 63-74, Abr. 2018.

PICH, R. H. Thomas Reid sobre concepção, percepção e relação mente-mundo exterior. Revista Eletrônica Veritas. Porto Alegre: PUCRS. v. 55, n. 2, p. 144-175, maio/ago. 2010.

PLATÃO. Fédon. São Paulo: Rideel, 2005.

SACARDO, M. S.; SILVA, R. H. dos R. ; SANCHEZ GAMBOA, S. . As análises epistemológicas na educação física: redescrevendo às redescrições? não! apenas aproveitando o ensejo da crítica. In: CHAVES-GAMBOA, M.; SANCHEZ GAMBOA, S. (Org.). Produção do conhecimento na educação física: balanços, debates e perspectivas. Maceió: EDUFAL, 2015, p. 79-93.

SANCHEZ GAMBOA, S. As diversas formas do conhecimento: bases histórico-filosóficas da pesquisa em educação. Filosofia e Educação, Campinas, v. 9, n. 3, p. 120-148, out. 2017-jan. 2018.

SANCHEZ GAMBOA, S. Métodos mistos nas análises epistemológicas: balanço da produção do conhecimento em educação física no nordeste brasileiro (1980-2013). In: CHAVES-GAMBOA, M.; SANCHEZ GAMBOA, S.; TAFFAREL, C. (Org.). Produção do conhecimento na educação física no nordeste brasileiro: o impacto dos sistemas de pós-graduação na formação dos pesquisadores da região. Campinas: Librum Editora, 2017, p. 26-37.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VERAS, Viviane. Ser diferente é normal?. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 8, p. 140-153, nov. 2008.

VILARINHO NETO, Sissilia et al. A produção sobre corpo, saúde e estética: primeiras aproximações sobre os anais do CONBRACE (1997-2009). 17º Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte, 4º Congresso Internacional de Ciências do Esporte, Porto Alegre, 11 a 16 setembro de 2011. Anais... Porto Alegre: CBCE, 2011, p. 1-15.

ZOBOLI, F. Cisão corpo mente: espelhos e reflexos na práxis da educação física. São Cristóvão: Editora da UFS, 2012.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.