Banner Portal
Dialectical materialism and comparative education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Comparative education
Epistemologies
Dialectical materialism

How to Cite

MORAES, Raquel de Almeida. Dialectical materialism and comparative education. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 12, n. 3, 2021. DOI: 10.20396/rfe.v12i3.8656677. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8656677. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

The text  develops the argument that comparing, from the perspective of dialectical materialism, requires the researcher to make the movement from concrete to concrete thought according to the laws of dialectic, situating the object in time, in space, in particularity and overall, similarities, differences and not discarding contradictions. On the contrary: putting the contradictions in evidence to elucidate the material (labor world) and ideological (language level) interests.

https://doi.org/10.20396/rfe.v12i3.8656677
PDF (Português (Brasil))

References

BAUER, M. W.; GASKELL, G.; ALLUM, N. C. Qualidade, Quantidade e Interesses do Conhecimento. Evitando Confusões. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (Org.) Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som. Um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 17-360.
BAZARIAN, J. O Problema da Verdade. São Paulo: Alfa-Ômega, 1994.
BONITATIBUS, S. G. Educação Comparada. Conceito, Evolução, Métodos. São Paulo: EPU, 1989.
CARVALHO, E.J. G. de. Estudos comparados em educação: novos enfoques teórico-metodológicos. Acta Scientiarum. Education, v. 36, n. 1, p. 129, 2014.
CIAVATTA, M. Estudos Comparados: sua epistemologia e sua historicidade. Trab. Educ.Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, suplemento, p. 129-151, 2009.
CHAUI, M. A ideologia da competência. Belo Horizonte: Autência, 2014.
FIORIN, J. L. Linguagem e Ideologia. Ed. Ática: São Paulo, 2007.
HEGEL, G.W.F. Fenomenologia do Espírito. Petrópolis:Vozes: Bragança Paulista: Editora Universidade São Francisco, 2005.
KOSIK, K. Dialética do Concreto. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
LEFEBVRE, H. Lógica Formal/Lógica Dialética. 5a. Ed.Tradução de Carlos Nelson Coutinho.Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
MARCONDES, D. Iniciação à História da Filosofia.Dos Pré-Socráticos a Wittgenstein. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor, 2004.
MARX, K.; ENGELS, F. Ideologia Alemã. Feurbach . Ed.São Paulo: Hucitec, 1986.
MARX, K. Contribuição para a crítica da economia política (Prefácio).Lisboa, Estampa, col.Teoria,1971.
MORAES, R. A. O método materialista dialético e a consciência. In: CUNHA,C; SOUZA, J. V.; SILVA, M. A. (Org.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2014, p. 79-96.
SÁNCHEZ-GAMBOA, S. Pesquisa Educacional. Métodos e Epistemologias. Chapecó: Argos, 2007.
SANTOS FILHO, J.; SANCHES GAMBOA, S. Pesquisa Educacional: quantidade-qualidade. São Paulo: Cortez, 1998.
SAVIANI, D. História comparada da educação: algumas aproximações História da Educação,Vol. 5, Nº. 10, 2001, p. 5-16.
SEVERINO, J. Educação, Ideologia e Contra-ideologia. São Paulo: EPU, 1986.
SCHAFF, A. História e Verdade. Martins Fontes: São Paulo, 1986.
TRIVINÕS, A. N.S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais. A Pesquisa Qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VIEIRA PINTO, Á. Ciência e Existência. Problemas Filosóficos da Pesquisa Científica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.