Banner Portal
Educar ciudades y educación en humanidades
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educating cities
Humanities education
Democracy

How to Cite

KETZER, Patricia; SCHEFFER, Ana Paula. Educar ciudades y educación en humanidades. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 12, n. 2, 2020. DOI: 10.20396/rfe.v12i1.8658317. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8658317. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This work aims to investigate how the Educating Cities movement (Movimento Cidades Educadoras) can contribute to education in Humanities, which has been, with each educational reform, more concealed. It is intended to demonstrate the possibility of education in the Humanities in non-formal and informal teaching spaces, as is the case of the city. This is a bibliographic research in which the concepts of city and democracy will be addressed in the first part. Subsequently, an analysis of the importance of humanities education in the democratic context is presented. And, finally, as a conclusion, we identify the contributions of the Educating Cities movement to humanities education.

https://doi.org/10.20396/rfe.v12i1.8658317
PDF (Português (Brasil))

References

ABIKO et al. Urbanismo: História e Desenvolvimento. São Paulo. 1995.

ARANHA, M, L, A. A Democracia. Filosofia. Uno Internacional. 2013. Disponível em: https://ola.coop.br/articles/oceb/0042/9955/pdf.pdf Acesso em: 12 nov. 2018.

ASSOCIAÇÃO INTERNACIONAL DE CIDADES EDUCADORAS. Carta Cidades Educadoras. AICE. 2004. Disponível em: http://www.edcities.org/wp-content/uploads/2013/10/Carta-Portugues.pdf. Acesso em: 12 nov. 2018.

BNCC – Ensino Médio. 2018. Ministério da Educação. Brasil. 2018.

CENTRO DE REFERÊNCIAS EM EDUCAÇÃO INTEGRAL. Entenda as divergências sobre Reforma do Ensino Médio e BNCC que fizeram Callegari renunciar. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/reportagens/entenda-as-divergencias-sobre-reforma-ensino-medio-bncc-que-fizeram-callegari-renunciar/. Acesso em: 11 nov. 2018.

CIDADES EDUCADORAS. Conceito. Disponível em: https://cidadeseducadoras.org.br/conceito/. Acesso em: 12 nov. 2018.

FREIRE, P. II Congresso Internacional de Cidades educadoras, Gotenburgo, Suécia, 25-27, novembro, 1992.

GARCIA, C. Cidades Educadoras. Projeto coleta histórias de moradores para valorizar o patrimônio imaterial das cidades. 2018. Disponível em: https://cidadeseducadoras.org.br/reportagens/projeto-coleta-historias-de-moradores-para-valorizar-patrimonio-imaterial-das-cidades/. Acesso em: 11 nov. 2018.

MONTANER, J. M. Depois do Movimento Moderno. Arquitetura da segunda metade do século XX. Editorial Gustavo Gili. 1. ed. São Paulo. 2014.

NETO, A. C. Democracia: Velhas e Novas Controvérsias. Estudos de Psicologia. v.2. p. 287 – 312. 1997.

NUSSBAUM, M. Sem Fins Lucrativos: Por que a democracia precisa das humanidades. Wmf martinsfontes. 1. ed. São Paulo. 2015.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). World Urbanization Prospects: The 2018 Revision. 2018. Disponível em: https://esa.un.org/unpd/wup/Publications/Files/WUP2018-KeyFacts.pdf. Acesso em: 09 ago. 2018.

______. World Urbanization Prospects: The 2017 Revision. 2017. Disponível em: https://esa.un.org/unpd/wup/Publications/Files/WUP2018-KeyFacts.pdf. Acesso em: 09 ago. 2018.

ROLNIK, R. O que é a cidade. São Paulo: Brasiliense, 1995. p.54.

SHAKESPEARE, W. Coriolanus. Signet; 2nd Revised edition. 2002.

VASCONCELOS. As Metamorfoses do Conceito de Cidade. Mercator, Fortaleza, v. 14, n. 4, Número Especial, p. 17-23, dez. 2015.

WERTHEIN, J.; CUNHA, C. Fundamentos da Nova Educação. Brasília, UNESCO, 2005.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.