Banner Portal
Educating for a new citizenship concept
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Philosophy
Epistemology
Citizenship

How to Cite

MAIA, João Jerónimo Machadinha. Educating for a new citizenship concept : philosophical and epistemological fundamentals. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 12, n. 2, 2020. DOI: 10.20396/rfe.v12i1.8658404. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8658404. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

This article tries to establish the philosophic and epistemological fundamentals that can support the citizenship education, in view of a new concept of citizenship which fulfils the needs of contemporary society. In order to do this, the article confronts classical authors with the purpose of inquiring about the limits and the nature of the knowledge and human action. The work of those authors will be related with the work of recent researchers in the area of experimental epistemology and of psychology. This will allow to reach the desired conclusions, without forgetting the characteristics and the challenges of contemporary society.

 

https://doi.org/10.20396/rfe.v12i1.8658404
PDF (Português (Brasil))

References

ABBAGNANO, Nicola; VISALBERGHI, Aldo. História da pedagogia. Lisboa: Livros Horizonte, 1969.

ABREU, Manuel Viegas. Cinco ensaios sobre a motivação. Coimbra: Livraria Almedina, 1998.

AMARAL, Carlos Pacheco. Em torno do conceito de cidadania. IN: Maria Manuela Tavares Ribeiro (Ed.). Europa em Mutação: Cidadania. Identidades. Diversidade Cultural. Coimbra: Quarteto, 2003, p.289-310.

BOUTROUX, Émile. Kant. 2ª.ed.. Lisboa: Editorial Inquérito, s/d.

CANÁRIO, Rui. Educação e perspectivas de desenvolvimento do interior. Disponível em: http:www.presidenciarepublica.pt/pt/biblioteca/outros/interioridade/1_3.html. Acesso em: 01. 10. 2003.

DELGADO, Buenaventura. Historia de la infancia. Barcelona: Editorial Ariel, 1998.

DESCARTES, René. Meditações sobre a Filosofia primeira. Coimbra: Livraria Almedina, 1976.

FICHTE, Johann Gottlieb. Lições sobre a vocação do sábio. Lisboa: Edições 70, 1999.

GADAMER, Hans-Georg. A razão na época da ciência. Rio de Janeiro: Edições Tempo Brasileiro, 1983.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Historia de Jesús. Madrid: Taurus Ediciones, 1975.

HUME, David. Investigação sobre o entendimento humano. Lisboa: Edições 70, 1989.

HUME, David. Tratado da natureza humana. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

KANT, Immanuel. Fundamentação da Metafísica dos Costumes. Lisboa: Edições 70, 1997.

KANT, Immanuel. Réflexions sur l´education. Paris: Librairie Philosophique J.Vrin, 1974.

LOURENÇO, Orlando Martins. Psicologia do desenvolvimento cognitivo: teoria, dados e implicações. Coimbra: Livraria Almedina, 1997.

MAIA, João. Globalização, Escola e Ensino Intercultural da História e da Geografia – Analise da realidade educativa portuguesa. Saarbrücken: Novas Edições Acadêmicas, 2018.

QUARESMA, Ana Paula Lopes de Oliveira. Kant-Piaget: Preliminares a uma análise epistemológica. 1994. 215 p. Tese de Mestrado em Ciências da Educação - Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, Coimbra.

ROIG, María José Añón. Ciudadanía diferenciada y derechos de las minorías. In: Javier de Lucas Martin (ed.). Derechos de las minorias en una sociedad multicultural. Madrid: Escola Judicial – Consejo General del Poder Judicial, 1999, p.43-118.

SANTOS, António Almeida. Avisos à Navegação. Lisboa: Editorial Notícias, 2000.

SANTOS, Boaventura Sousa. Os processos da globalização. IN: Boaventura Sousa Santos (Ed.). Globalização: fatalidade ou utopia? Porto: Edições Afrontamento, 2001, p.31-98.

SPRINTHALL, Norman A.; COLLINS, W. Andrew. Psicologia do adolescente: uma abordagem desenvolvimentista. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1994.

STIGLITZ, Joseph Eugene. Globalização: A grande desilusão. Lisboa: Terramar, 2002.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.