Abstract
This article aims to reflect on the relationship between language, education and hermeneutics. We conducted a bibliographic search based on Gadamer. In education, the dialogical dimension of understanding is situated as the primary locus of educational action, a privileged place where understanding takes effect based on the inter-subjectivity relationship between the subjects of the dialogue, a fundamental condition for the interpretation of what is said in the school environment, through the opening between the subjects of this posture. Through a dialogical education we can have students increasingly aware of their individuality and historicity, who use language to understand themselves and the world around them.
References
ALMEIDA, Custódio Luiz S. Hermenêutica e Dialética: Dos estudos platônicos ao encontro com Hegel. Coleção filosofia 135. Porto Alegre, RS: EDIPUCRS, 2000.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 27ª edição. Rio de Janeiro – RJ: Editora Paz e Terra, 2003.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade Método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis - RJ: VOZES, 1997.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método II. Petrópolis - RJ: VOZES, 2002.
OLIVEIRA, Manfredo Araújo de. Reviravolta Linguístico-pragmática na Filosofia contemporânea. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2001.
ROHDEN, Luiz. Hermenêutica filosófica: entre a linguagem da experiência e a experiência da linguagem. São Leopoldo-RS: Editora Unisinos, 2002. (Coleção Ideias).
STEIN Ernildo. Aproximações sobre a Hermenêutica. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996. (Coleção: Filosofia).
STEIN Ernildo. Seis estudos sobre Ser e Tempo. 2. ed. Petrópolis (RJ): Vozes, 1990.
STEIN Ernildo. Dialética e Hermenêutica. In.: Revista Síntese, n. 29, 1983.
VAZ, Henrique Cláudio de Lima. Escritos de Filosofia IV: Introdução à Ética Filosófica I. São Paulo: Edições Loyola, 1990.
O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.