Banner Portal
Education and culture
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Culture
Institutions

How to Cite

SILVA, Jefferson da; TADEU MACIEL NAHUR, Marcius. Education and culture: a dialogue between Tomás de Aquino and Paulo Freire for the current times. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 12, n. 2, 2020. DOI: 10.20396/rfe.v12i1.8658937. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8658937. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This text intends to discuss the constant challenges faced by education and culture, in past and present times, using in a research review discussion about education and culture, within a line of theoretical and practical rationality, flanking two intellectuals situated in contexts quite different histories, Tomás de Aquino and Paulo Freire. It looks for the essential aspects conceived by both, while the intellectuals dedicated to a process of opening and emancipating people and institutions, who nevertheless call attention to knowledge, intelligence and study as pillars for building a better world.

https://doi.org/10.20396/rfe.v12i1.8658937
PDF (Português (Brasil))

References

AQUINO, Tomás de. Summa theologie. Roma: Edições Leonina, 1992. t. 4-11. 1020 p.

ALVES, Rubem. Filosofia da ciência: introdução ao jogo e suas regras. São Paulo: Brasiliense, 1981. 176 p.

ARISTÓTELES. Metafísica. Trad. de Giovanni Reale. São Paulo: Edições Loyola, 2002. 695 p.

AERTSEN, Jan A. A filosofia de Tomás de Aquino em seu contexto histórico. Trad. de Andrey Ivanov. In: KRETZMANN, Norman & STUMP, Eleonore (Org.). Tomás de Aquino. São Paulo: Ideias & Letras, 2019. cap. 1, p. 23-52. 391 p.

BARCELLOS, Marcos Cotrim de. Filosofia para educadores: ensaios sobre a liberdade. Anápolis: Fundação São Miguel Arcanjo; Faculdade Católica de Anápolis; Goiania: Kelps, 2009. 234 p.

CHENU, Marie-Dominique. Santo Tomás de Aquino e a teologia. Trad. de Gerardo Dantas Barreto. Rio de Janeiro: Agir, 1967. 190 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996. 144 p.

______. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992. 336 p.

______. Pedagogia do oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983a. 256 p.

______. Educação como prática da Liberdade. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983b. 192 p.

______. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979. 112 p.

GADOTTI, Moacir. A escola e o professor: Paulo Freire e a paixão de ensinar. São Paulo : Publisher Brasil, 2007. 112 p.

______. Lições de Freire. Rev. Fac. Educ. vol. 23 n. 1-2 São Paulo Jan./Dec. 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-25551997000100002. Acesso em: 23 fev. 2020

JOSAPHAT, Carlos. Tomás de Aquino e Paulo Freire: pioneiros da inteligência, mestres geniais da educação nas viradas históricas. São Paulo: Paulus, 2016. 240 p.

KRETZMANN, Norman. Filosofia da mente. Trad. de Andrey Ivanov. In: KRETZMANN, Norman & STUMP, Eleonore (Org.) Tomás de Aquino. São Paulo: Ideias & Letras, 2019. cap. 5, p. 151-184. 391 p.

KUTANI, Michiko. A morte da verdade. Trad. de André Czarnobai e Marcela Duarte. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2018. 272 p.

LE GOFF, Jacques. Os Intelectuais na Idade Média. Trad. de Marcos de castro. 8. ed. São Paulo: José Olympio, 2017. 254 p.

MACDONALD, Scott. Teoria do conhecimento. Trad. de Andrey Ivanov. In: KRETZMANN, Norman & STUMP, Eleonore (Org.). Tomás de Aquino. São Paulo: Ideias & Letras, 2019. cap. 6, p. 185-224. 391 p.

NASCIMENTO, Carlos Arthur Ribeiro do. Um mestre no ofício: Tomás de Aquino. São Paulo: Paulus, 2011. 116 p.

REALE, Giovanni; ANTISERI, Dario. História da Filosofia – Antiguidade e Idade Média. Trad. de 6. ed. São Paulo: Paulus, 1990. v. 1. 693 p.

SEVERINO, Antônio Joaquim. A filosofia contemporânea no Brasil: conhecimento, política e educação. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1997. 255 p.

TORREL, Jean-Pierre. Iniciação a Santo Tomás de Aquino: sua pessoa e sua obra. Trad. de Luiz Paulo Rouanet. São Paulo: Edições Loyola, 1999. 460 p.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.