Banner Portal
Reflections on the teaching of philosophy in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teaching
Philosophy
Educaction

How to Cite

PRATES, Letícia Pedrassa. Reflections on the teaching of philosophy in Brazil: a critical exercise. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 11, n. 3, 2020. DOI: 10.20396/rfe.v11i3.8658941. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8658941. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

The aim of this article is to investigate, according to the studies of Philosophy of Education, certain practices of teaching Philosophy in the field of Basic Education. In this perspective, two specific teaching practices are analyzed: the first one, based on a historical approach to Philosophy; the second one, alluding to a supposed departure from traditionalist pedagogical practices, supported by a vague notion of debating. Considering the problematization of both practices, we emphasize the need to promote the teaching of Philosophy towards a strong connection between past and contemporary times.

https://doi.org/10.20396/rfe.v11i3.8658941
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. 7ª impressão. Tradução de Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, Theodor W; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. 2. ed. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1986.

ALENCAR, Marta V. O ensino de filosofia: uma prática na Escola de Aplicação da FE-USP. 2011. p. 1-238. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-17072012-103111/pt-br.php. Acesso em: 15. 08. 2019.

AQUINO, Julio G. Educação pelo arquivo: ensinar, pesquisar, escrever com Foucault. 1. ed. São Paulo: Editora Intermeios, 2019.

BUENO, Sinésio F. A Crítica Dialética de Theodor Adorno ao fascismo: implicações no campo formativo. Educação, Porto Alegre - RS, v. 40, n. 3, p. 492-500, 2017. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/25982/16545. Acesso em: 03. 02. 2018.

BUENO, Sinésio F. Educação, paranóia e semiformação. Educação em Revista [online], Belo Horizonte - MG, v. 26, n. 2, p. 299-315, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?id=S010246982010000200014&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 16. 02. 2018.

DELEUZE, Gilles. O ato de criação. Palestra de 1987, Edição brasileira: Folha de São Paulo, 27/06/1999. Disponível em: https://lapea.furg.br/images/stories/Oficina_de_video/o%20ato%20de%20criao%20-%20gilles%20deleuze.pdf. Acesso em: 15. 11. 2019.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Cascas. Serrote, São Paulo-SP, n. 13, p. 99-133, 2013.

FÁVERO, Altair Alberto et al. O ensino da filosofia no Brasil: um mapa das condições atuais. Cad. CEDES [online], v. 24, n. 64, p. 257-284, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-32622004000300002&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 18. 06. 2019.

FOUCAULT, Michel. O que é a crítica? (Crítica e Aufklärung). Tradução de Antonio C. Galdino. Cadernos da FFC, Marília, v. 9, n. 1, p.169-189, 2000.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. 31. ed. Trad. Raquel Ramalhete. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

GAGNEBIN, Jeanne M. Lembrar, Escrever, Esquecer. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2006.

GALLO, Sílvio; KOKAN Walter O. Filosofia no Ensino Médio. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

LEOPOLDO E SILVA, Franklin. Currículo e Formação: O ensino da Filosofia. Síntese Nova Fase, Belo Horizonte, v. 20, n. 63, p. 797-806, 1993. Disponível em: https://faje.edu.br/periodicos/index.php/Sintese/article/view/1301/1697. Acesso em: 18. 03. 2019.

MAZAI, Noberto; RIBAS Maria Alice C. Trajetória do ensino de filosofia no Brasil. Disciplinarum Scientia. Série: Ciências Sociais e Humanas, Santa Maria, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2001. Disponível em: https://docplayer.com.br/4332548-Trajetoria-do-ensino-de-filosofia-no-brasil-1.html. Acesso em: 10. 02. 2020.

PRATES, Adriana P. Do encontro arte-museu-educação: uma perspectiva arqueogenealógica. 2019. p.1-407. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-03072019-143732/pt-br.php. Acesso em: 10. 02. 2020.

PUCCI, Bruno. A Escola e a semiformação mediada pelas novas tecnologias. In: PUCCI, B.; ALMEIDA, Jorge de; LASTÓRIA, Luiz Antônio Calmon Nabuco (Org.). Experiência formativa & emancipação. São Paulo: Nankin, 2009.

RODRIGUES, Augusto. Como nos tornamos os professores que somos: uma problematização da herança estruturalista nas práticas de ensinar e aprender filosofia. 2019. p. 1- 128. Dissertação (Mestrado em Filosofia da Educação) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Marília (SP). Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/181892. Acesso em: 20. 02. 2020.

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Currículo do Estado de São Paulo: Ciências humanas e suas tecnologias, São Paulo, 2011. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/236.pdf. Acesso em: 20. 03. 2019.

SILVA, Franklin Leopoldo e. Por que Filosofia no segundo grau. Estudos Avançados. São Paulo, v. 6, n. 14, p. 157-166, jan/abr 1992 Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010340141992000100010. Acesso em: 12. 03. 2019.

ZUIN, Antônio A. Indústria cultural e semiformação: a atualidade da educação após Auschwitz. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 25, n. 50, p. 607-634, jul./dez. 2011. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/13366. Acesso em: 03. 03. 2018.

ZUIN, Antônio A. O trote universitário como violência espetacular. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 2, 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/13132/12929. Acesso em: 07. 03. 2018.

ZUIN, Antônio A; PUCCI, Bruno; OLIVEIRA, Newton R. Adorno: o poder educativo do pensamento crítico. Petrópolis: Vozes, 1999.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.