Banner Portal
Training strategies for high school philosophy teachers
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher training
Reflective practices
Evaluative culture

How to Cite

ROSSINETTI RUFINONI, Priscila; BISOL, Benedetta; MATALUNA, Mariana. Training strategies for high school philosophy teachers: a case study. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 12, n. 1, 2020. DOI: 10.20396/rfe.v12i2.8659091. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8659091. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This text aims to study, from interviews in the focus group model, a formative experience that took place in 2019 in the course of Philosophy of the University of Brasília, within the scope of an experimental discipline entitled Methodology of teaching philosophy. The discipline carried out an experimentation already underway as an extension project for the group Who belongs to the city ?, whose focus is to discuss the modern notion of utopia with high school students from the Federal District. The extension project has three levels: research on methodologies, teacher training and research on the social and political imaginary of young people in Brasilia. This report seeks to understand how the project and the discipline act  of teacher education.
https://doi.org/10.20396/rfe.v12i2.8659091
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL, Ministério da Educação, MEC, CNE. Diretrizes curriculares para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução n•2 de 1 de julho de 2015. Disponível em http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acessado em Junho de 2019.
CAVALHEIRO, João Victor Azevedo. “O sonho em um mundo polarizado, reflexões sobre a oficina CEMEB – Elefante Branco, maio de 2019”.In: A quem pertence a cidade?: https://aquempertenceacida.wixsite.com/aquempertenceacidade/single-post/2019/07/22/O-sonho-em-um-mundo-polarizado-reflex%C3%B5es-sobre-a-oficina-CEMEB---Elefante-Branco-maio-de-2019. Acessado em Janeiro de 2020.

CURY, Pedro Fernandes. “Desejo e utopia, oficina na CEMEB – Elefante Branco, maio de 2019”. In: A quem pertence a cidade? https://aquempertenceacida.wixsite.com/aquempertenceacidade/single-post/2019/07/22/Desejo-e-utopia-oficina-na-CEMEB---Elefante-Branco-maio-de-2019. Acessado em Janeiro de 2020.
MORI, L. Utopie di bambini. Il mondo rifatto dall’infanzia. Pisa: ETS, 2017.
PERRENOUD, P. ALTET, M. CHARLIER, É, PAQUAY, L. “Fecundas incertezas ou como formar professores antes de ter todas as respostas”. In: PERRENOUD, P. ALTET, M. CHARLIER, É, PAQUAY, L. (Org). Formando professores profissionais. Quais estratégias? Quais competências? 2ed.rev. Porto Alegre: Artmed, 2001, p.211–223.

SCHON, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
TRAD, L. A. B. Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. In: Physis. vol.19, n.3 Rio de Janeiro 2009. In: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312009000300013. Acessado em Junho de 2019.
WELLER, W; BENTO, A. L. (2018). Ensino médio público no Distrito federal: trabalho pedagógico e aprendizagens em sala de aula. Brasília: Editora da UnB, 2018.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.