Abstract
This study proposes to discuss the role that New School Movement plays in the development of teacher training manuals for the language area, specifically through the analysis of the manual Language Methodology, by Orlando Leal Carneiro, published in 1959. To achieve this, the study initially proceeds with an analysis of experimental psychology postulates synthesized by Jean Piaget. Then, it recovers the New School Movement historical link with experimental psychology in Brazil. Finally, it focuses on the manual, through documental research and textual analysis, seeking to understand a dimension of the teacher training history in Brazil and its relation with the New School Movement.
References
KUHN, Thomas S. A Estrutura das revoluções cientificas. Tradução Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. São Paulo: Perspectiva, 2018.
MIGUEL, Maria E. B et al. Reformas Educacionais: as manifestações da Escola Nova no Brasil (1920 a 1946). Campinas, SP: Autores Associados; Uberlândia MG: EDUFU, 2011.
MONARCHA, Carlos. Brasil arcaico, Escola Nova: ciência, técnica &utopia nos anos 1920-1930. São Paulo: ed. UNESP, 2009.
_____. Lourenço Filho e a organização da psicologia aplicada à educação: São Paulo, 1922-1933. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2001.
_____. Escola Normal da praça: o lado noturno das luzes. Campinas, Editora da Unicamp.
NONATO, S. Metodologia de ensino de língua portuguesa na formação docente: incursão em um corpus de manuais pedagógicos. Rev. Bras. Hist. Educ., 19, e077, 2019.
OLIVEIRA, Fernando Rodriguez de. História do ensino de literatura infantil no estado de São Paulo (1947-2003). São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015.
PIAGET, Jean. Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro: ed. Forense Universitária, 1970.
SAVIANI, Dermeval. A pedagogia no Brasil: história de teoria. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
_____- História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.
SILVA, Vivian Batista da. Uma história das leituras para professores análise da produção e circulação de saberes especializados nos manuais pedagógicos (1930-1971). Revista brasileira de história da educação n° 6 jul./dez. 2003.
VERGARA, Moema de Rezende. Ciência e modernidade no Brasil: a constituição de duas vertentes historiográficas da ciência no século XX. Revista da SBHC, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 22-31, jan./jun. 2004.
O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.