Banner Portal
Sobre a pedagogia em disputa
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Pedagogy
School
Subjetivities

How to Cite

SILVA, Robson Guedes da. Sobre a pedagogia em disputa: entre perspectivas e desafios no campo da educação. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 12, n. 1, 2020. DOI: 10.20396/rfe.v12i2.8659337. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8659337. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

This theoretical essay seeks to establish a reflection around the field of pedagogy, perceiving it as a field in disputes. It tries to think about the challenges that emerge in the field of education today, nourishing itself with discussions about the school institution and its production of subjectivities, as well as the emergence of the field of pedagogy as an effect of production in the modernity of an educational society. It is by tensioning in the present the conservative practices that neoliberalism promotes for the field of education, that this essay, understands theoretical reflection as an important tool of political-pedagogical articulation, enabling new narratives about the field of education

https://doi.org/10.20396/rfe.v12i2.8659337
PDF (Português (Brasil))

References

BISSOLLI DA SILVA, Carmem Silvia. Curso de Pedagogia no Brasil: uma questão em aberto. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

CANDAU, Vera Maria (Org.). A didática em questão. 36. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

DELEUZE, Gilles. Empirismo e subjetividade. Tradução Luiz Orlandi. Rio de Janeiro: Ed.34, 2012.

FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos IV: estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

GADELHA, Sylvio. Governamentalidade neoliberal, Teoria do Capital Humano e Empreendedorismo. Educação & Realidade. V. 34, n. 2, p. 171, mai/ago, 2009.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LARROSA, Jorge. Imagens do outro. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
LARROSA, Jorge. “Tecnologias do eu e educação”. In: Silva, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 2000.
NOGUERA-RAMIREZ. Carlos Ernesto. Pedagogia e governamentalidade ou da modernidade como uma sociedade educativa. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SOUZA, Solange Jobim e. Subjetividade em questão: infância como crítica da cultura. Rio de Janeiro: 7 letras, 2005.

STANDING, Guy. O precariado: a nova classe perigosa. Tradução Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

VARELA, Julia e URIA, Fernando Alvarez. A maquinaria escolar. Teoria e educação, v.6, 1999.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Didática: o ensino e suas relações. 12. ed. Campinas, SP: Papirus. 2007.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.