Banner Portal
Education and human rights
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teens
Deprivation of Liberty
School

How to Cite

DE SOUSA FREITAS, Charles Lamartine; DA COSTA BEZERRA RAMOS, Rosilene. Education and human rights: the value of school in the trajectory of adolescents deprived of their liberty. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 12, n. 2, 2020. DOI: 10.20396/rfe.v12i1.8659909. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8659909. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Research in the field of public educational policy aimed at the adolescent author of an infraction. We sought to investigate and analyze the perception of adolescents deprived of freedom about the role of the school in their life. This is a qualitative research, using the (Auto)biographical methodology, whose data were constructed through document analysis and semi-structured interview. The school experience permeated by exclusion was found, but it was perceived as important for the construction of a life project after leaving the institution.

https://doi.org/10.20396/rfe.v12i1.8659909
PDF (Português (Brasil))

References

ARANTES. Esther Maria de Magalhães. Rostos de crianças no Brasil. In: RIZZINI, Irene. PILOTTI, Francisco. A arte de governar crianças: a história das políticas sociais, da legislação e da assistência à infância no Brasil. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez, 2009.

BOBBIO, Norberto. O futuro da democracia. São Paulo: Paz e Terra, 1986.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituiçao.htm. Acesso em: 18 jan. 2018.

BRASIL. Estatuto da criança e do adolescente: Lei federal Nº 8069, de 13 de julho de 1990. Rio de Janeiro: Imprensa Oficial, 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8069.htm. Acesso em: 15 jan. 2018.

BRASIL. Presidência da República. Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente. Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo – SINASE. Brasília-DF: Conanda, 2006. Disponível em: http://www.conselhodacrianca.al.gov.br/sala-de-imprensa/publicacoes/sinase.pdf. Acesso em: 18 mar. 2019

CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação e contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. 6. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

FALEIROS, Vicente de Paula. Infância e processo político no Brasil. In: RIZZINI, Irene. PILOTTI, Francisco. A arte de governar crianças: a história das políticas sociais, da legislação e da assistência à infância no Brasil. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez, 2009.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: Nascimento da prisão. 35. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

______. Arqueologia do Saber. 7. ed. Tradução Luiz F.B. Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural Para a Liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

______. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GAMBOA, Sílvio Sanchez. Pesquisa em Educação: métodos e epistemologias. Chapecó: Argos, 2007.

GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da Cultura. 8. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira S.A, 1991.

JOSSO, Marie Christine. Experiência de Vida e Formação. São Paulo: Cortez, 2004.

MINAYO, M. C. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2002.

NUNES, César. O Direito à Educação e a Educação como Direito: passos e descompassos da política educacional brasileira no limiar do terceiro milênio. In. NUNES, César; POLLI, José Renato (Org.). Educação, humanização e cidadania: fundamentos éticos e práticas políticas para uma pedagogia humanizadora. Jundiaí: Editora In House e Editora Basílica, 2018, p. 29-66.

PADOVANI, A. S.; RISTUM, M. A escola como caminho socioeducativo para adolescentes privados de liberdade. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 4, p. 969-984, out./dez. 2013.

PASQUALINI, J. C.; MAZZEU, L. T. B. Em defesa da escola: uma análise histórico-crítica da educação escolar, 2008.

VOLPI, M. (Org.). Sem liberdade, sem direitos: A experiência e privação de liberdade na percepção dos adolescentes em conflito com lei. São Paulo: Cortez, 2001

YASBEK, M. C. Classes subalternas e assistência social. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1996.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.