Banner Portal
Paulo Freire and human rights
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Human rights
Epistemology

How to Cite

GERBASI, Luciana Barbosa. Paulo Freire and human rights: indicators in Brazilian graduate research. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 12, n. 2, 2020. DOI: 10.20396/rfe.v12i2.8660579. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8660579. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Based on research on the presence of Paulo Freire in the production of Brazilian Postgraduate Studies, this article aims to highlight the anthropological-philosophical categories that underlie the author's concept of Education and are revealed in these productions. These concepts are directly present (keywords) in 233 dissertations and 138 theses located in 32 universities where the theses that researched about this author were defended. The results reveal that the philosophical categories of "being in the world", "being with others", "being inconclusive" and anthropological categories of "concrete reality", "dialogue" and "freedom / liberation" have direct relations with the problem of human rights . These categories provide the conceptual basis for understanding education as a human right.

https://doi.org/10.20396/rfe.v12i2.8660579
PDF (Português (Brasil))

References

ENGELS, F. A Dialética da Natureza. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

ENGELS, F. Carta a Joseph Bloch. In MARX, K.; ENGELS. F. Cartas Filosóficas e o Manifesto Comunista de 1848. São Paulo: Moraes, 1987.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1967

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a liberdade: e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976;

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

Freire, Paulo; GUIMARAES, Sergio. Aprendendo com a própria história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Jornal 20 anos: Comissão Justiça e Paz; São Paulo, 1993.

GADOTTI, M. Paulo Freire: uma biobibliografia, São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire; Brasília, DF; UNESCO, 1996.

GERBASI, Luciana, Barbosa. Impacto do pensamento de Paulo Freire nas pesquisas de pós-graduação no Brasil (1987 - 2010). Campinas, Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, 2013.

LEBOWITZ, M. A. Buildit now: Socialism for the Twenty-First Century. New York: Monthly Review, 2006.

MARX , K. Teses sobre Feuerbach. Em MARX, Marx, Karl; ENGELS, Federico. A Ideologia Alemã. São Paulo: Centauro, 2005.

MARX, K; ENGELS, F. Textos sobre educación y enseñanza. Madrid: Comunicación, 1978.

VIOLA, Solon Eduardo Annes. Direitos Humanos. In. STRECK, Danilo R.; RENDÍN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. (Org.). Diccionario Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008, p. 148-150.

O periódico Filosofia e Educaçãoutiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.