Abstract
The article discusses the issue of training for the exercise of citizenship contained in article 22 of Law 9,393/1996. The problem is formulated in the following terms: is Philosophy relevant in basic education when one of its purposes is to contribute to the common formation for the exercise of citizenship? As a working hypothesis, we seek to show that yes and that the sub-areas of Ethics and Political Philosophy par excellence are essential to the aforementioned training. The reflection on the proposed problem will be conducted in the light of the political thought of Jean-Jacques Rousseau, an important thinker of modernity, especially in the ethical, political and pedagogical fields.
References
AMES, José Luiz. Entrevista. Diaphonía, Toledo, vol. 4, n° 2, p. 14-23, 2018.
BIGNOTO, Newton. Maquiavel. Rio de Janeiro, Zahar, 2003.
BRASIL. Decreto-Lei n° 4.244, de 9 de abril de 1942.
BRASIL. Lei n° 4.024, de 20 de dezembro de 1961.
BRASIL. Lei n° 5.692, de 11 de agosto de 1971.
BRASIL. Lei n° 9.394, de 19 de dezembro de 1996.
BRASIL. Lei n° 11.684, de 2 de junho de 2008.
BRASIL. Lei n° 13. 415, de 16 de fevereiro de 2017.
BRASIL. Medida Provisória n° 746, de 22 de setembro de 2016.
BRASIL. Portaria n° 1570, de 20 de dezembro de 2017.
BRASIL. Projeto de Lei n° 6003, de 17 de julho de 2013.
DUSSEL, Enrique. 20 Teses de Política. São Paulo: Expressão Popular, 2007
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Discursos sobre as Ciências e as Artes. São Paulo: Abril Cultural, 1978a.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Discurso sobre a Origem e os Fundamentos da Desigualdade entre os Homens. São Paulo: Abril Cultural, 1978b.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Do Contrato Social e outros escritos. São Paulo: Abril Cultural, 1978c.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio, ou, da Educação. 4° ed. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
SILVA; Kalina Vanderlei; SILVA, Maciel Henrique. Dicionário de Conceitos Históricos. São Paulo: Contexto, 2009.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação