Banner Portal
Four classes and the experience of the pandemic
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education in the pandemic
Philosophy of education

How to Cite

RAPOSO, Reginaldo Rodrigues. Four classes and the experience of the pandemic. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 12, n. 3, 2021. DOI: 10.20396/rfe.v12i3.8661274. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8661274. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

The article mainly seeks to describe both the experience of two classes during an internship started at a public school in the East Zone of the city of São Paulo, the interruption of its activities during the sanitary crisis outbreak, as well as two more classes (Centro de Mídias) transmitted during the social isolation. Likewise, from these descriptions, some philosophical discussions about education in this context are suggested in the light of contributions of German-language thinkers from the early 19th and 20th centuries.

https://doi.org/10.20396/rfe.v12i3.8661274
PDF (Português (Brasil))

References

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. In.: Revista Brasileira de Educação, n. 19, 2002, pp. 20 a 28.
CHAUI, M. “Ideologia e educação”. In.: Educação e sociedade. Campinas, ano II, n. 5, jan. 1980, pp. 245 a 257.
Currículo de Ciências Humanas e suas Tecnologias. Ensino fundamental – Ciclo II e Ensino Médio. Secretaria da Educação. Coordenação geral de Maria Inês Fini; coordenação de área de Paulo Micelli. São Paulo: SEE, 2010, pp. 114 a 131.
GALLO, Sílvio. Filosofia: experiência do pensamento. São Paulo: Scipione, 2013.
GOETHE, J. W. Divã Ocidento-Oriental. Tradução de Daniel Martineschen. São Paulo: Estação Liberdade, 2020.
____. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. Tradução de Nicolino Simone Neto. São Paulo: Editora 34, 2006.
____. Sämtliche Werke. Briefe, Tagebücher und Gespräche (1828-1832). Volume 11 (38). Frankfurt am Main: Deutscher Klassiker Verlag, 1993.
KOHAN, W. O. “Vida e morte da infância, entre o humano e o inumano”. In.: Educ. Real., Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 125-138, set./dez., 2010, pp. 125 a 138.
MANN, T. A montanha mágica. Tradução de Herbert Caro. São Paulo: Nova Fronteira, 1952.
PEREIRA, O. P. “Discurso aos estudantes sobre a pesquisa em filosofia”. In.: Dissenso: revista de estudantes de filosofia, n. 2, 1999, pp. 131 a 139.
SILVA, R. T. “Escola-favela, conhecimentos, transgressão e poder: esses meninos não têm jeito?”. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 27, p. 87-96, Jul./Dez. 2009, pp. 87 a 96.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.