Banner Portal
Education, teaching and research
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educatión
Teaching
Research

How to Cite

FURTADO, Renan Santos; BORGES, Carlos Nazareno Ferreira. Education, teaching and research: reflections from critical pedagogies of Brazilian education. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 3, p. 2601–2626, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v13i3.8661940. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8661940. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

This text discusses, based on the theoretical and conceptual contribution of Dermeval Saviani and Paulo Freire, the authors' contributions to the debate on the categories, education, teaching and research. In terms of sources, a classic bibliography of the aforementioned authors is used, seeking to examine in the content of their own texts the possibility of a formative overlap between teaching and research. I concluded that although the concept of education is not so antagonistic among the authors, it is seen that in Saviani there is the proposition of different roles for teaching and research, while in Freire, the relationship between teaching and research projects a critical, reflective education and dialogical.

 

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i3.8661940
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, Theodor. Dialética negativa. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ALVES, Gilberto. A produção da escola pública contemporânea. 4. ed. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2006.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2005.

ARROYO, Miguel. Outros sujeitos, Outras pedagogias. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.

CARVALHO, José Murilo. Cidadania no Brasil: o longo Caminho. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 4. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979a.

DEWEY, John. Experiência e educação. 3. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979b.

FRANÇA, Maria. A escola normal da província do Grão-Pará no Império. Revista Cocar, Belém, volume 6, nº 11, jan/jul, 2012.

FREIRE, Paulo. Educação Como Prática da Liberdade. 27. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 37. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 38. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 63. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 26. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016a.

FURTADO, Renan. Formar para ensinar e pesquisar: perspectivas para a relação entre ensino e pesquisa na formação de professores de educação física. 2019. 156f. Dissertação (Mestrado em educação) – Instituto de Ciências da Educação. Universidade Federal do Pará. Belém, 2019.

GADOTTI, Moacir. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. 9. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

GADOTTI, Moacir; FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Pedagogia: diálogo e conflito. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

LEMME, Paschoal. O Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e sua repercussão na realidade educacional brasileira. Brasília: INEP, 1984.

LIBÂNEO, José Carlos. As Teorias Pedagógicas Modernas Revisitadas pelo Debate Contemporâneo na Educação. IN: LIBÂNEO, José Carlos; SANTOS, Akiko (Orgs.). Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. 3. ed. São Paulo: Editora Alínea.

MARTINS, Lígia. O legado do Século XX para a formação de professores. IN: MARTINS, Lígia; DUARTE, Newton Duarte (Orgs.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 13-31.

MAINARDES, Jeferson; MARCONDES, Maria. Entrevista com Stefhen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educ. Soc., Campinas, vol. 30, n. 106, p. 303-318, jan./abr. 2009.

MARX, Karl. Contribuições à crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. a Ideologia Alemã. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

MELO, Adriana. O projeto neoliberal de sociedade e de educação: um aprofundamento do liberalismo. IN: LOMBARDI, Claudinei; SANFELICE, José (Org.). Liberalismo e educação em debate. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

NEVES, Lucia. Brasil do século XXI: propostas educacionais em disputa. IN: LOMBARDI, Claudinei; SANFELICE, José (org.). Liberalismo e educação em debate. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

ROUSSEAU, Jean-Jaques. O contrato social. 2. ed. São Paulo: Editora Escala 2008.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia Histórico-crítica: primeiras aproximações. 2. ed. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 1991.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 32. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

SILVA JÚNIOR, João. O longo período do esgarçamento do pacto social liberal. IN: LOMBARDI, Claudinei; SANFELICE, José (Org.). Liberalismo e educação em debate. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

SNYDERS, Georges. Alunos felizes: reflexões sobre a alegria na escola a partir de textos literários. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

VALDEMARIN, Vera. História dos métodos e materiais de ensino. A escola nova e seus modos de uso. São Paulo: Cortez, 2010.

VÁSQUEZ, Adolfo. Filosofia da Práxis. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, Brasil, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.