Banner Portal
The phenomenon of fake news and the pandemic
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Pandemia
Education
Digital multiliteracies

How to Cite

HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE , Elaine. The phenomenon of fake news and the pandemic: the digital multi-tools in question. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 12, n. 3, 2021. DOI: 10.20396/rfe.v12i3.8661998. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8661998. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

The study, with a hermeneutic approach, holds a debate about fake news and its resonance in social life, in particular, during the pandemic period caused by COVID-19. We reflected on how contact with fake news can cause interference in educational processes and in different segments of society. We list considerations about digital multi-tools as a means of pedagogical dialogue, which involves the mobilization of a set of literacies and social practices interconnected and sensitive to vital contexts as a condition for tackling fake news in education.

https://doi.org/10.20396/rfe.v12i3.8661998
PDF (Português (Brasil))

References

AMARAL, Inês. Participação em rede: do utilizador ao “consumidor 2.0” e ao “prosumer”. Revista Comunicação e Sociedade, Braga, n. 22, p. 131-147, 2012.

ARAÚJO, Verônica Danieli Lima Araújo; GLOTZ, Raquel Elza Oliveira. O letramento digital enquanto instrumento de inclusão social e democratização do conhecimento: desafios atuais. Educação Pública, Santos, v. 2, n. 1, p. 1-26, 2009.

BANNELL, Ralph Ings et al.. Educação no século XXI: cognição, tecnologias e aprendizagens. Petrópolis: Vozes. Rio de Janeiro: Editora PUC, 2016.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I. Magia e técnica. Arte e Política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. Pref. Jeanne-Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BUCKINGHAM, David. Cultura Digital, Educação Midiática e o Lugar da Escolarização. Educ. Real., Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 37-58, set./dez. 2010.

BUZATO, Marcelo. Letramentos digitais e formação de professores. São Paulo: Portal Educarede, 2003.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2017.

DOWBOR, Ladislau. Como eu me informo. Dowbor.org, 19 fev. 2019. Disponível em: <http://dowbor.org/2019/02/dowbor-como-eu-me-informo-fev-2019-5p.html/>. Acesso em: 25 out. 2020.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho D’Água, 1997.

HABERMAS, Jürgen. Dialética e Hermenêutica: para a crítica da hermenêutica de Gadamer. Trad. Álvaro L. M. Valls. Porto Alegre: L&PM, 1987.

HABERMAS, Jürgen. Pensamento Pós-Metafísico – estudos filosóficos. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.

HABERMAS, Jürgen. Direito e democracia: entre facticidade e validade. Trad. de Flavio Beno Siebeneichler. Rio de Janeiro: Tempo brasileiro, 1997.

HABOWSKI, Adilson Cristiano. Tecnologias e Educação: conhecer o outro lado. Curitiba: Appris, 2020.

HAN, Byung-Chul. No enxame: perspectivas do digital. Trad. Lucas Machado. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Trad. Ênio Paulo Giachini. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

HERMANN, Nadja. Hermenêutica e educação. Rio de Janeiro: Editora DP&A, 2002.

IRETON, Cherilyn; POSETTI, Julie (Org.). Jornalismo, fake news & desinformação: manual para educação. Paris: Unesco, 2018.

KEERSMAECKER, Jonas de; ROETS, Arne. ‘Fake news’: Incorrect, but hard to correct. The role of cognitive ability on the impact of false information on social impressions. Intelligence, v. 65, p. 107–110, 2017.

KUHN, Thomas. The structure of scientific revolutions. 4th. ed. United States: The Univ. of Chicago, 2012.

LAMA, Fernando Araújo Del; PHILIPSON, Gabriel Salvi. Frear a locomotiva da História é uma ação contra o programa do aparato: notas sobre a crítica da técnica em Benjamin e Flusser. Artefilosofia, Ouro Preto, v. 1, n. 26, 2019, p. 135-160.

MAIEROVITCH, Cláudio. Fake news: prevenir-se e agir. In. Fundação Oswaldo Cruz. Fake news e saúde. Gerência Regional de Brasília, 2020, p. 32-39.

NASCIMENTO, Carlos Eduardo Gomes. Fake news, mentira organizada e educação: uma reflexão a partir do pensamento de Hannah Arendt. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 243-263, mar. 2020.

ORSI, Carlos. Fake news em saúde: o inimigo mora ao lado. In. Fundação Oswaldo Cruz. Fake news e saúde. Gerência Regional de Brasília, 2020, p. 60-66.

PEREIRA, João Thomaz. Educação e Sociedade da Informação. In: COSCARELLI, Carla; RIBEIRO, Ana Elisa (Orgs.). Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

PERISSÉ, Gabriel. Elogio da Leitura. Barueri, SP: Manole, 2005.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-31.

ROJO, Roxane (Org.). Escola conectada: os multiletramentos e as TIC. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2013.

SAITO, Fabiano Santos; SOUZA, Patrícia Nora de. (Multi)letramento(s) digital(is): por uma revisão de literatura crítica. Linguagens e Diálogos, v. 2, n. 1, p. 109-143, 2011.

SANTAELLA, Lucia. A Pós-Verdade é verdadeira ou falsa? Barueri, SP: Estação das Letras e Cores, 2019.

SANTOS, Priscila Costa; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Educação e fake news: construindo convergências. Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 10, p. 01-31, e020057, 2020.

SASTRE, Angelo; OLIVEIRA, Claudia Silene Pereira de; BELDA, Francisco Rolfsen. A Influência do “Filtro Bolha” na Difusão de Fake News nas Mídias Sociais: reflexões sobre as mudanças nos algoritmos do Facebook. Revista Geminis, São Carlos/UFSCar, v. 9, n. 1, p. 4-17, 2018.

SILVA, Elson Marcolino da. Letramento digital e pressupostos teórico-pedagógicos: neotecnicismo pedagógico? 2013. 197 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

SOARES, Magda B. Práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br Acesso em: 07 out. 2020.

SOUSA JÚNIOR, João Henriques de et al.. Da Desinformação ao Caos: uma análise das Fake News frente à pandemia do Coronavírus (COVID-19) no Brasil. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 13, n. 2, p. 331-346, 2020. DOI: 10.9771/cp.v13i2%20COVID-19.35978

SOUZA, Bruno Rezende de. Fake news na ciência e vice-versa. In. Fundação Oswaldo Cruz. Fake news e saúde. Gerência Regional de Brasília, 2020, p. 81-87.

SOUZA, Lynn Mario Trindade Menezes de. Para uma redefinição de Letramento Crítico: conflito e produção de significação. In: MACIEL, Ruberval Franco; ARAÚJO, Vanessa de Assis (Orgs.). Formação de professores de línguas – ampliando perspectivas. Jundiaí, SP: Paco, 2011.

VOSOUGHI, Soroush; ROY, Deb; ARAL, Sinan. The spread of true and false news online. Science, v. 359, n. 6380, p. 1146–1151, 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.