Banner Portal
The performance of the Physical Education Professional and the new dynamics of school and extra-school physical activities
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Formation
COVID 19
Physical education

How to Cite

NUNES , Cesar Adriano Ribeiro. The performance of the Physical Education Professional and the new dynamics of school and extra-school physical activities : lessons from the time of the pandemic. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 12, n. 3, 2021. DOI: 10.20396/rfe.v12i3.8662104. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8662104. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

It analyzes the conjuncture of the dissemination of COVID 19, the impacts on the professional practice of the Physical Education teacher with the impossibility or the reduction of performance in closed and coexistence spaces such as gyms and collective means, and the urgent need to assimilate new public health protocols in the provision of quality of life, promotion of well-being and practices of education and development of systematic physical activities. It studies the possibilities of understanding the role of the Physical Education Professional in today's society, of marked economic and cultural globalization. It highlights the national guidelines for the training of Physical Education professionals in Brazil and the projects and contradictions that face in the proposal of this debate, on the one hand, the defense of an omnilateral and social concept of training and on the other, the reduction to technicist and neoliberal devices, focused on the needs imposed by the labor market. Critical-dialectical interpretation that points to possible overcoming and lessons in times of the pandemic for the Physical Education Professional.

https://doi.org/10.20396/rfe.v12i3.8662104
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. A Base Nacional Curricular Comum – BNCC – Brasília: Imprensa Oficial, 2017.

_________. Diretrizes Curriculares da Formação Superior em Educação Física. Brasília: Ministério da Educação, 2011.

CASTELLANI FILHO, Lino. Educação física no Brasil: a história que não se conta. 4 ed., Campinas: Papirus, 1994.

DE MASI, Domenico. Desenvolvimento sem trabalho. São Paulo: Esfera, 1999.

_________. O ócio criativo. Rio de Janeiro: Sextante, 2000.

___. O futuro do trabalho: fadiga e ócio na sociedade pós-industrial. Rio de Janeiro: Olympio: Brasília: Editora da UnB, 2000.

DUMAZEDIER, Joffre. A revolução cultural do tempo livre. São Paulo: Studio Nobel/SESC, 1994.

____. Lazer e cultura popular. São Paulo: Perspectiva, 1973.

____. Questionamento teórico do lazer. Porto Alegre: CELAR, 1995.

____. Sociologia empírica do lazer. São Paulo: Perspectiva, 1979.

____. Valores e conteúdos culturais do lazer. São Paulo: SESC, 1980.

FILHO, Carol kolyniak Educação Física: Uma introdução, São Paulo: Educ, 1996.

FREIRE, Paulo Pedagogia do Oprimido, 30ª Edição, Paz e Terra, Rio de Janeiro, 2018.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. 3 ed., São Paulo: Cortez, 1999.

GADAMER, H.; VOGLER, P. Nova Antropologia, São Paulo: E. P. U - EDUSP, 1977.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1971.

HUNGARO, Marcelo e SOUZA, Wilson Cultura, educação, lazer e esporte, Santo André: Alpharrabio, 2008.

MARCELLINO, N. C. Estudos do lazer: uma introdução. Campinas: Autores Associados, 1996.

____. Lazer e educação. 2 ed., Campinas: Papirus, 1990.

____. Lazer e humanização. Campinas: Papirus, 1983.

____. Pedagogia da Animação. Campinas: Papirus, 1990.

MASCARENHAS, Fernando. Ensaio sobre a anatomia do lazer: do mercolazer à lazerania. Tese de Doutorado, FEF/UNICAMP, 2006.

MARX, Karl. Manuscritos Econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2018.

NUNES, César A. O pedotriba e a educação física: o pecado original e algumas considerações impertinentes. Revista de Filosofia, Grupo PAIDEA, FE/UNICAMP. Vol. 3, n° 1, p. 35-58, Campinas, 2008.

NUNES, Cesar & GAMBOA, Silvio. Filosofia, Dialética e Educação. Revista de Educação. Pirassununga, 1998.

OGLE, Margherite A Brief Biography of Joseph Pilates, Annapolis, USA, Medical Review Board, 2012.

PELEGRIN, Ana. Filosofia, Estética e Educação: a dança como construção social e prática educativa. Tese de Doutorado FE/UNICAMP, Campinas, 2007.

SABA, Fabio Aderência – A prática do exercício físico em academias, São Paulo: Manole, 2001.

SÉRGIO, M. Educação Física ou ciência da motricidade humana? Campinas: Papirus, 1989.

RUSSEL, Bertrand. Elogio do Lazer. Rio de Janeiro: Zahar, 1977.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.