Abstract
The article lists the elements that demarcated the Enlightenment and its influences on education from the 18th century onwards. The study aims to answer: what was the century of lights and what are its contributions to education? As a tool for data collection, the use of texts was prioritized in three moments, namely: first - of the types “answer to the question what is Clarification ?; second - analyzes of Rousseaunian thinking based on the texts “Emílio ou da Educação” and “Projeto de Educação” in Rousseau's approaches to raise debates about humanist education based on the experience of the Social Contract and the foundations of an education for the sensitivity of the modern subject; third - to discuss the legacy of Enlightenment ideas in the educational process in Brazilian reality.
References
ANDRÉ, Marli; LUDKE, Menga. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
COPÉRNICO, Sobre as revoluções das esferas celestes. Apud,
CHASSOT, Áttico. A ciência através dos tempos. São Paulo, SP: Moderna, 2004.
DICIO. Dicionário Online de Português. Disponível em: https://www.dicio.com.br/iluminismo/. Acesso: 14 set. 2020.
GRESSLER, Lori Alice. Introdução à pesquisa: projetos e relatórios. 2ª ed. São Paulo: Loyola, 2004.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.
KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. São Paulo, SP: Nova Cultural, 1987.
KANT, Immanuel. Sobre a pedagogia. Tradução de Francisco Cock Fontanella. 2ª ed. Piracicaba: Editora Unimep, 1996.
KANT, Immanuel. Fundamentação da metafísica dos costumes e outros escritos: texto integral. São Paulo: Martin Claret, 2002.
KANT, Immanuel. Resposta à pergunta: o que é o esclarecimento? Brasília: Casa das Musas, 2008.
LOPES, Edison Pereira. O conceito de educação em João Amós Comenius. Universidade Presbiteriana Mackenzie. In. PORTELA, Solano. (org). Fides reformata – São Paulo: Editora Mackenzie, 2008. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B2b25K8-GKpXTE9uRTM5Y3B1Mzg/view. Acesso: 15 set. 2020.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5ª ed. - São Paulo: Atlas, 2003.
PRODANOV, Cleber, Cristiano; FREITAS Ernani. Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico, 2ª ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
TERUYA, Teresa Kazuko. et al. As contribuições de John Locke no pensamento educacional contemporâneo. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer histedbr/jornada/jornada9/_files/BDxADftT.pdf. Acesso: 15 set. 2020.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou da educação. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999. 683 p.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Filosofia e Educação