Banner Portal
Neoliberal rationality and the logic of competition in education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Rationality
Neoliberalism
Education
School
Logic of competition

How to Cite

OLIVEIRA, Thiago. Neoliberal rationality and the logic of competition in education. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, n. 00, p. e023013, 2024. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8664103. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8664103. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The present text is a result of a research that aimed at analyzing the advance of neoliberalism on education and contemporary school. Our fundamental goal was to establish a relationship between what we are calling "neoliberal rationality" and the logic of competition, defended mainly by the authors of neoliberalism, and to show that both work, in such a way as, to jointly promote a new type of subject in society and, consequently, a type of student and a model of education, above all, aimed to respond to an exacerbated individualism as well as to a predatory competition and anti-pedagogical logic.

https://doi.org/10.20396/rfe.v15i00.8664103
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2000.

BRASIL, Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação (PNE). Plano Nacional de Educação 2014-2024: Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014. 86p. (Série legislação n.125).

BRASIL, Senado Federal. Comissão Mista da MP 746/2016. Parecer 95/2016 do Senador Pedro Chaves sobre Projeto de Conversão da MP 746 em Lei Brasília, nov. 2016a.

BRASIL, Ministério da Justiça. Emenda constitucional n.95. Diário Oficial da União, 16.12.2016b, Seção 1, p.2.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017.

BRASIL. Lei 13.415. Diário Oficial da União, 17.2.2017a, Seção 1, p.1.

BRASIL, Lei 13.467. Diário Oficial da União, 14.7.2017b.

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

DELEUZE, G; GUATARRI, F. O que é filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Lígia M. Ponde Vassalo. Petrópolis: Vozes, 1987.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 9. ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 63. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Fenomenologia do Espírito. 6.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

JUNIOR, Justino de Souza. Marx e a crítica da educação: da expansão liberal-democrática à crise regressivo-destrutiva do capital. Aparecida, SP: Ideias e Letras, 2010.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: neoliberalismo em ataque ao ensino público. Trad. Mariana Echalar, 1ª Ed. São Paulo: Boitempo, 2019.

LUKÁCS, György. Os princípios ontológicos fundamentais de Marx (excerto da Ontologia do ser social). São Paulo: Ciências Humanas, 1979.

LUKÁCS, György. História e consciência de classe: estudos sobre a dialética marxista. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MANACORDA, Mário Alighiero. História da Educação. São Paulo: Cortez, 1989.

MANACORDA, Mário Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. 3. ed. Trad. Newton Ramos de Oliveira. Campinas-SP: Editora Alínea, 2017.

MARX, Karl & ENGELS, Friedrich. Introdução à Crítica da Economia Política. São Paulo: Abril Cultural, 1987. (Coleção Os pensadores)

MARX, Karl & ENGELS, Friedrich. Textos sobre educação e ensino. Tradução de Rubens Eduardo Frias. 4. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. Trad. Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2004.

MARX, Karl & ENGELS, Friedrich Manifesto comunista. Org. de Osvaldo Coggiola. 4. reimp. São Paulo: Boitempo, 2010.

MARX, Karl. Crítica do Programa de Gotha. Seleção, tradução e notas de Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo Editorial, 2012.

MARX, Karl. O Capital: crítica da Economia Política. Livro 1. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, Karl. A ideologia alemã. Tradução de Rubens Enderle, Nélio Schneider e Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo Editorial, 2017.

MÉSZÁROS, I. Educação para Além do Capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

MÉSZÁROS, I. Para além do Capital. Trad. Paulo C. Castanheira e Sérgio Lessa. São Paulo: Boitempo, 2011.

MÉSZÁROS, I. O poder da ideologia. Trad. Magda Lopes e Paulo C. Castanheira. São Paulo: Boitempo, 2014.

MÉSZÁROS, I. A teoria da alienação em Marx. São Paulo: Boitempo, 2016.

MISES, L. von. A ação humana: um tratado de economia. 2. ed. Rio de Janeiro: Instituto Liberal, 1995.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia : teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. São Paulo: Cortez, 1977.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 27. ed. Campinas: Autores Associados, 1993.

SAVIANI, Dermeval. Desafios atuais da pedagogia histórico-crítica. In: SILVA JÚNIOR, Celestino Alves da; SEVERINO, Antônio Joaquim. (org.). Dermeval Saviani e a educação brasileira: o simpósio de Marília. São Paulo: Cortez, 1994.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval.; DUARTE, Newton (org.). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.