Banner Portal
But don't these students leave their cell phones?
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Human rights
Philosofy

How to Cite

ROSA, Alex da. But don’t these students leave their cell phones?. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 3, p. 2790–2804, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v13i3.8664182. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8664182. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This essay is based on a series of reflections from the practical experience of setting up a community pre-university entrance course for young people and low-income adults. As a space of freedom and liberation, the practice gave rise to reflections that tension the teacher's institutional role and question the conflicts that involve the participants. The frictions and difficulties that make up the existence engaged in favor of the freedom and emancipation of the subjects are addressed here as a constituent part of the subject and that propose a decision about the attitude in reinforcing the institutional roles and paths already established or in the task of teaching how to transgress and think together and compose a people to come.

https://doi.org/10.20396/rfe.v13i3.8664182
PDF (Português (Brasil))

References

ARENDT, Hannah. Liberdade para ser Livre. São Paulo: Bazar do Tempo, 2018.

BONETTO, P. X. R.; AGUIAR, A. A. D. . Esferas da insurreição : notas para uma vida não cafetinada. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 12, n. 2, 2020. DOI: 10.20396/rfe.v12i1.8658022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8658022. Acesso em: 18 jan. 2021.

CLASTRES, Pierre. Sociedade Contra o Estado. São Paulo: Editora Ubu, 2020.

DAVIS, Angela. A liberdade é uma luta constante. São Paulo: Boitempo, 2018.

FOUCAULT, Michel. A Sociedade Punitiva. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2015.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. São Paulo: Vozes, 2014.

FOUCAULT, Michel. Preface. In: Gilles Deleuze e Félix Guattari. Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia, New York, Viking Press, 1977, pp. XI-XIV. Traduzido por wanderson flor do nascimento. Disponível em: http://michel-foucault.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/vidanaofascista.pdf. Acesso em: 18/01/2021.

GUATTARI, Félix. Confrontações. São Paulo: n-1 edições, 2016.

GRÓS, Frédéric. Desobediência. São Paulo: Ubu, 2018.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: companhia das letras, 2015.

LEVY, Tatiana Salem. A experiência do fora: Blanchot, Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição:Notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2019

SALDANHA, Rafael. Fazer filosofia a partir das instituições: uma questão de vergonha. In: MEDEIROS, Cláudio; GALDINO, Victor (Orgs.). Experimentos de filosofia pós-colonial. São Paulo: Politeia, 2020.

VÁZQUEZ, Rolando; WALTER, Mignolo. Pedagogía y (de)colonialidad. In: WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito-Equador: Abyla Yala, 2017. p. 489-508

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.