Banner Portal
The epistemology of use and education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Language
Philosophical therapy
Epistemology of the use

How to Cite

TEIXEIRA JUNIOR, Valdomiro Pinheiro. The epistemology of use and education: some implications. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 259–287, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v14i1.8666636. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8666636. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this theoretical essay, I indicate the epistemology of Arley Moreno's use, supported by Kant, Granger and Wittgenstein, as a therapeutic activity that makes it possible to "cure" educational conceptions of existing problems when supported by dogmatic theories and, thus, analyze the issue of teaching and learning from a new philosophical conception. To achieve this objective, I place Moreno's epistemology of use in the theoretical field and approach its philosophical foundations, some concepts, from which I move to educational perspectives, where I highlight new reflections on use and context, training as an activity for learning, as well as the role of the teacher.

https://doi.org/10.20396/rfe.v14i1.8666636
PDF (Português (Brasil))

References

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. Uma reflexão filosófica sobre a matemática nos PCN. Tese apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade de São Paulo, 2002.

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. A Natureza do Conhecimento Matemático sob a Perspectiva de Wittgenstein: algumas implicações educacionais. Cadernos de História e Filosofia da Ciência (UNICAMP), Campinas, Série 3, v. 14, n. 2, p. 305-334, jul./dez. 2004.

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. Uma concepção pragmática de ensino e aprendizagem. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 3, p. 459-470, set./dez. 2007a.

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. O Papel do Mestre: Mênon revisitado sob uma perspectiva wittgensteiniana. Revista Internacional d'Humanitats, São Paulo, v. 10, p. 13-28, 2007b.

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. A construção e transmissão do conhecimento matemático sob uma perspectiva wittgensteiniana. Cad. Cedes, Campinas, v. 28, n. 74, p. 75-96, jan./abr. 2008.

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. O Papel do Método no Ensino: da Maiêutica Socrática à Terapia Wittgensteiniana. ETD: Educação Temática Digital, Campinas, v. 12, n. 1, p. 64-81, dez. 2010.

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. A inserção nos jogos de linguagem da perspectiva de uma epistemologia do uso. International Studies on Law and Education, São Paulo, International Studies on Law and Education, v. 15, p. 63-70, 2013.

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. A terapia wittgensteiniana como esclarecedora de conceitos fundamentais do campo educacional. IXTLI Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación, Buenos Aires, v. 2, n. 4, p. 299-315, 2015.

MORENO, Arley Ramos. Por uma pragmática filosófica. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 30, p. 9-20, Jan./Jun. 1996.

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. Descrição fenomenológica e descrição gramatical: idéias para uma pragmática filosófica. Revista Olhar, v. 4, n. 7, p. 94-139. Jul./Dez. 2003.

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. Uma concepção de Atividade Filosófica. Cadernos de História e Filosofia da Ciência, Campinas, Série 3, v. 14, n. 2, p. 275-302, jul./dez. 2004

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. Introdução a uma pragmática filosófica: de uma concepção de filosofia como atividade terapêutica a uma filosofia da linguagem. Campinas: Editora da UNICAMP, 2005.

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. Wittgenstein: os labirintos da linguagem. Campinas: Editora Moderna, 2006.

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. Introdução a uma epistemologia do uso. Caderno CRH, Salvador, v. 25, n. spe 02, p. 73-95, 2012.

WITTGENSTEIN, Ludwig Joseph Johann. Tractatus logico-philosophicus. São Paulo: Edusp, 1993.

WITTGENSTEIN, Ludwig Joseph Johann. Investigações filosóficas. São Paulo: Nova cultural, 1999.

WITTGENSTEIN, Ludwig Joseph Johann. Gramática Filosófica. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

WITTGENSTEIN, Ludwig Joseph Johann. Observações Filosóficas. São Paulo: Loyola, 2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.