Banner Portal
Permanent self(trans)training with teachers and themes disasters and interdisciplinarity
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Permanent self(trans)training with teachers
Disasters
Interdisciplinarity

How to Cite

CALDERAN, Arlete Pierina. Permanent self(trans)training with teachers and themes disasters and interdisciplinarity. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 317–338, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v14i1.8667391. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8667391. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The objective is to deepen themes relevant to the valorization of educational praxis in permanent self(trans)training with teachers, favoring their protagonisms and interdisciplinarity. An activity planned by basic education teachers is presented to establish the necessary dialogic relationship with their peers and students, based on the documentary “Architecture of Destruction” to explore the theme of catastrophes, and the historical-political-social context that occurs. Understanding that the school is an environment of interaction where everyone learns, this premise is justified in Freire, Henz and Imbernón, under Gadamer's philosophical hermeneutic perspective. Adorno and Trevisan support the themes of catastrophes/education; and Fazenda, in interdisciplinarity.

 

https://doi.org/10.20396/rfe.v14i1.8667391
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

ANDRADE, J. M. S.; HENZ, C.I. Auto (trans) formação permanente com professores: em busca de uma compreensão político-epistemológica. Revista Educação e Cultura Contemporânea, 2018, 15.39: 304-324. Disponível em:

http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewArticle/4740.

DEWEY, J. Experiência e Educação. Tradução de Renata Gaspar. Petrópolis, RJ:Vozes, 2010.

FAZENDA, I. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. São Paulo: Loyola, 1991.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P . Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P . Pedagogia da Indignação. Cartas Pedagógicas e Outros Escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

FREIRE, P . Pedagogia do Oprimido. 33 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GADAMER, H. G. Homem e linguagem. In: ALMEIDA, C.L.; FLICKINGER, H.G.; ROHDEN, L. Hermenêutica filosófica: nas trilhas de Hans-Georg Gadamer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.

GADAMER, H. G. Verdade e Método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Trad. Flávio Paulo Meurer. 15 ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

HENZ, C. I.; FREITAS, L. M. Círculos dialógicos investigativo-formativos: uma proposta epistemológico-política de pesquisa. 1 ed. In: HENZ, C. I.; TONIOLO, J. M. S. A. Dialogus: círculos dialógicos, humanização e auto(trans)formação de professores. Santa Maria/RS: Oikos, 2015.

HERMANN, N. Hermenêutica e educação. 1 ed., Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

IMBERNÓN. F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

TREVISAN, A. L. Educação e Violência: a Educação contra o Fascismo. Educação, Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 1-14, 2020. Disponível em:

https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/35788.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.