Banner Portal
The ideological conception of complexity theory that unfolds in brazilian and latin american education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education sciences
Complexity theory
Philosophy of education

How to Cite

SILVA, Marcelo Donizete da. The ideological conception of complexity theory that unfolds in brazilian and latin american education. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 36–64, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v14i1.8668505. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8668505. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to present data from the research conducted at the Faculty of Education of the State University of Campinas-SP in 2010, for the acquisition of the title of Doctor of Education. Besides the presentation of the data, the proposal will be to work on the specific contents of Edgar Morin's complexity theory, its implication on the production of Brazilian and Latin American research and education. Since this is a discussion presented as a class for the graduate program in education at the Federal University of Alagoas - UFAL, the issues that will be analyzed concern the developments of educational theories in the epistemological constitution of the science of education.

https://doi.org/10.20396/rfe.v14i1.8668505
PDF (Português (Brasil))

References

BASÍLIO, Luiz P. S e SILVA, Marcelo D. da. Implementação da Base Nacional Comum Curricular em Minas Gerais. Relatório de Inciaciação Científica - UFOP, Ouro Preto - MG 2020.

DELORS, J. (Org.). Educação Um Tesouro a Descobrir: Relatório para a Unesco da comissão internacional sobre a educação para o século XXI. 8.ed. São Paulo: Ed. Cortez. Brasília: MEC, Unesco, 2003.

FREITAS, Luiz C. de. A Avaliação E As Reformas Dos Anos De 1990: Novas Formas De Exclusão, Velhas Formas De Subordinação. Educ. Soc., Campinas, vol. 25, n. 86, p. 133-170, abril 2004.

MORIN, Edgar A Religação dos Saberes: O desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 2002.

MORIN, Edgar Os Sete Saberes necessários à Educação do Futuro. Brasília:Unesco. São Paulo: Ed. Cortez, 2003.

REIS, Luis C. D. dos e SILVA, Marcelo D. da A formação étnico-racial nas escolas públicas de Mariana-MG: os ecos da lei 10.639/03 Novas Edições Acadêmicas, São Paulo 2015.

SAVIANI, Demerval. História das Idéias Pedagógicas no Brasil. Campinas: Ed. Autores e Associados (coleção memória da educação), 2007.

SILVA, Marcelo D. Educação Ideologia e Complexidade: contribuição para a crítica ao pensamento de Edgar Morin e sua interface com a educação brasileira. Paco Editorial, Jundiaí, 2012.

SILVA, Marcelo D. da A Miséria Ideológica dos Paradigmas Educacionais Contemporâneos: os modimos do pensamento complexo. In BATISTA, Eraldo et all (orgs) Desafios de Perspectivas das Ciências Humanas na Atuação e na Formação Docente. Jundiaí-SP, Paco Editorial 2012b. p. 109-126.

SILVA, Marcelo D. da. Epistemologia e Educação étnico-racial: análise dos manuais didáticos do Ensino Fundamental de Mariana-MG. REVISTA PEDAGÓGICA | V.19, N.40, JAN./ABR. 2017.

SILVA, Marcelo D. da e QUIRINO, Kátia Maria dos S. A difusão da cultura negra na formação de professores da EJA: uma análise sobre as questões étnico-raciais nas escolas de Mariana-MG. Revista Brasileira de Pesquisa Sobre Formação de Professores v.12 n.23, p 153-166 jan/abr, 2020.

SOUZA, Gilberto. Das luzes da razão à ignorância universal. In: A proletarização do professor: neoliberalismo na educação. São Paulo: Editora Instituto José Luiz e Rosa Sundermann, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.