Banner Portal
For a philosophical education of view
PDF (Português (Brasil))

Keywords

View
Philosophical education
School

How to Cite

VIER, Marcelo Felipe; SCHULER, Betina. For a philosophical education of view. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 288–316, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v14i1.8668517. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8668517. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In times of acceleration, fragmentation, narrative poverty and fragility of bonds in the present, this theoretical essay aims to problematize the concept of view, more specifically the education of one’s view through philosophy and education. In order to achieve that, this paper produces some dislocations regarding the concept of view and the modes of life and thinking. This concept is taken from Plato and Descartes to more contemporary perspective of the thought of difference, operating specially with the theme of conversion from a Foucauldian perspective of the care of the self, to think about the potency of a philosophical education of the eye at school.

https://doi.org/10.20396/rfe.v14i1.8668517
PDF (Português (Brasil))

References

BENJAMIN, Walter. Experiência e Pobreza. In: WALTER, Benjamin. Magia e técnica, arte e política. Ensaio sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 114-119.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Tradução de Gabriel Valladão. Porto Alegre: L&PM, 2017.

CABRERA, Julio. O cinema pensa. Uma introdução à filosofia através dos filmes. Rio de Janeiro: Rocco, 2006.

CAMPESATO, Maria Alice Gouvêa; SCHULER, Betina. Por uma atenção do cuidado de si na escola em tempos de dispersão hiperconectada. Revista Educação em questão, Natal, p. 12-13, out/dez 2019.

CERLETTI, Alejandro A. Ensinar filosofia: da pergunta filosófica à proposta metodológica. In: KOHAN, Walter O. (Org.). Filosofia: caminhos para seu ensino. Rio de Janeiro: DP&A, 2004. p. 19-42.

CHAUI, Marilena. Janela da alma, espelho do mundo. In: NOVAES, Adauto. O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1988. p. 31-61.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução de Peter Pál Pelbart. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2013.

DESCARTES, René. Meditações. Coleção Os Pensadores. São Paulo: Nova Cultural, 1996a.

DESCARTES, René. Discurso do método. Coleção Os Pensadores. São Paulo: Nova Cultural, 1996b.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninguém pode olhar pelos outros: Uma conversa com Georges Didi-Huberman, operário do pensamento. Entrevista realizada por Mariano Horenstein em Paris (2016) e Buenos Aires (2017). Tradução de Laura Veríssimo de Posadas e Gabriela Levy. Revista Calibán. Brasília, v. 16, n. 1, p. 171-188, 2018.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade II: o uso dos prazeres. 8. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1998.

FOUCAULT, Michel. A Hermenêutica do Sujeito. Curso dado no Collège de France (1981-1982). 3.ed. Tradução de Márcio Alves da Fonseca e Salma T. Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2010a.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros. Curso dado no Collège de France (1982-1983). Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2010b.

FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, As heterotopias. Tradução de Salma Tannus Muchail. São Paulo: n-1 Edições, 2013.

FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros II. Curso no Collège de France (1983-1984). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2020.

GROS, Frédéric. Situação de curso. In: FOUCAULT, Michel. A Hermenêutica do Sujeito. Curso dado no Collège de France (1981-1982). 3.ed. Tradução de Márcio Alves da Fonseca e Salma T. Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2010, p. 457-493.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2017.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu. O Sujeito da Educação. Petrópolis: Vozes, 1994, p. 35-86.

LÓPEZ, Maximiliano Valerio. Acontecimento e experiência no trabalho filosófico com crianças. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

MASSCHELEIN, Jan. E-ducando o Olhar: a necessidade de uma pedagogia pobre. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 35-48, 2008.

NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre educação. 7.ed. Tradução de Noéli Correia de Melo Sobrinho. Rio de Janeiro: PUC-Rio; São Paulo: Ed. Loyola, 2014.

NIETZSCHE, Friedrich. A Gaia Ciência. Tradução de Paulo C. de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

PLATÃO. Diálogos. Fedro – Cartas – O Primeiro Alcibíades. Belém: Ed. Universitária UFPA, 2007, p. 282-283.

OLIVEIRA, Jelson. “Nós” de Nietzsche: um pronome plural para a amizade e uma nova expressão para filosofia. Cadernos de ética e filosofia política, v.1, n. 20, São Paulo, 2012.

OLIVEIRA, Jelson. Elogio à simplicidade. 2. ed. Curitiba: PUCPRess, 2016.

RIBEIRO, Cintya Regina. “’Pensamento do fora’, conhecimento e pensamento em educação: conversações com Michel Foucault”. Educação e Pesquisa., v. 37, n. 3, São Paulo, set./nov., 2011, p. 613-628.

SÊNECA, Lúcio Aneu. Cartas à Lucílio. Tradução de J. A. Segurado e Campos. 4.ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2018.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Dr. Nietzsche curriculista – com uma pequena ajuda do professor Deleuze. In: MOREIRA, Antônio Flávio. MACEDO, Elizabeth Fernandes (Orgs.). Currículo, práticas pedagógicas e identidades. Porto: Ed Porto, 2002. p. 35-52.

VEIGA-NETO, Alfredo. Olhares... In: COSTA, Marisa V. (Org.). Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. 2. Ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 23-38.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.