Banner Portal
Marxist humanism in Edward Thomspon and Paulo Freire
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Experience
Culture
Humanizing education

How to Cite

POLLI, José Renato. Marxist humanism in Edward Thomspon and Paulo Freire: education seen from below. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 167–200, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v14i1.8668569. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8668569. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to analyze common theoretical aspects between the English historian Edward Palmer Thompson and the Brazilian educator Paulo Freire, such as the criticism of Marxist idealism disconnected from the cultural experience of the subjects and the consequent denial of their role in history. There is no intention to include the two authors in the same theoretical field, a Marxism, but to emphasize that culture - as ways of life and experience in Thompson - and as a reading of the world in Freire, constitutes the foundation of social historiography and humanizing popular education. In this way, Marxism and education are seen from below.

https://doi.org/10.20396/rfe.v14i1.8668569
PDF (Português (Brasil))

References

BEISEGEL, Celso Rui de. Paulo Freire. Recife: MEC/Fundação Joaquim Nabuco/FNDE. 2010.

FÁVERO, Osmar. Paulo Freire: primeiros tempos. In: GUERRA, Marcos; CUNHA, Célio da. (Orgs.) Sobre as 40 horas de Angicos, 50 anos depois. Revista em Aberto, Brasília, INEP, v. 26, n. 90, jul-dez, 2013.

FIORI, Ernani Maria. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 7ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREITAS, Marcos Cezar. Álvaro Vieira Pinto: a personagem histórica e sua trama. São Paulo: Cortez/USF, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 7ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Conscientização e alfabetização – Uma nova visão do processo. Revista Estudos Universitários, Universidade do Recife, no. 4, Abril-Jun, 1963.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 5ª. Ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1981.

GOES, Moacyr de. De pé no chão também se aprende a ler. (1961-1964). Uma escola democrática. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

GUERRA, Marcos J. C. As 40 horas de Angicos: Vítimas da Guerra Fria? Revista de Informação do Seminário RISA, Angicos-RN, v. 1., n. 1, p. 22-46, jan-jun, 2013, Ed. Especial. Disponível em: www.ufersa.edu.br. Acesso em 02.05.2021.

HADDAD, Sérgio. O educador. Um perfil de Paulo Freire. São Paulo, Todavia, 2019.

HOBSBAWM, Eric. Obituário. E. P. Thompson. Jornal The Independent. 30.08.1993. Disponível em: The Independent. Disponível em: http://www.independent.co.uk/news/people/obituary-e-p-thompson-1464256.htm. Acesso em: 01.02.2020.

HOBSBAWM, Eric. Sobre história. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LYRA, Carlos. As 40 horas de Angicos – uma experiência pioneira de educação. São Paulo: Cortez, 1996.

LOBO, Luiz. A experiência de Angicos. In: GUERRA, Marcos; CUNHA, Célio da. (Orgs.) Sobre as 40 horas de Angicos, 50 anos depois. Revista em Aberto, Brasília, INEP, v. 26, n. 90, jul-dez, 2013.

MARTINS, Sueli Aparecida. E.P. Thompson e a educação: a socialização com experiência. Revista HISTEDBR On-line. Campinas, n. 59, p. 304-317, out-2014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640365/7924. Acesso em: 01.02.2022.

MOIX, Candide. O pensamento de Emmanuel Mounier. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.

MOUNIER, Emmanuel. O personalismo. Lisboa: Livraria Morais Editora, 1960.

MÜLLER, Ricardo Gaspar. Razão e utopia: Thompson e a história. Tese de Doutorado. PUC-SP, 2002.

NUNES, César. A antropologia pedagógica materialista de Paulo Freire e a inconsistência epistemológica e política da pedagogia das competências e habilidades: primeiras aproximações. In: POLLI, José Renato (Org.) Paulo Freire: vozes do Brasil e de Portugal. Jundiaí/Campinas: Fibra/Edições Brasil/Brasílica, 2021.

NUNES, César; POLLI, José Renato. Educação, humanização e cidadania. Fundamentos éticos e práticas políticas para uma pedagogia humanizadora. 2ª. Ed. Jundiaí/Campinas: In House/Brasílica, 2021.

POLLI, José Renato. (Org.) Paulo Freire: vozes do Brasil e de Portugal. Jundiaí/Campinas: Fibra/Edições Brasil/Brasílica, 2021.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas. 5ª. Ed. Campinas: Autores Associados, 2019.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Educação, sujeito e história. São Paulo: Olho d`Água, 2001.

THOMPSON, Edward P. A Miséria da teoria. E outros ensaios. Petrópolis: Vozes, 2021.

THOMPSON, Edward P. A formação da classe operária inglesa. Vols. I a III. 2ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

THOMPSON, Edward P. Tempo, disciplina do trabalho e capitalismo industrial. In: THOMPSON, Edward Palmer. Costumes em Comum – estudo sobre a cultura popular tradicional. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

VENDRAMINI, Célia Regina; TIRIBA, Lia. Classe, cultura e experiência na obra de E. P. Thompson: contribuições para a pesquisa em educação. Revista HISTEDBR On-line, n. 55, p. 54-72, mar-2014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640461/8020. Acesso em: 01.02.2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.