Banner Portal
Crossing lines
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Humanities
Epistemology
Post-abyssal education

How to Cite

BOMFIM, Juliana Cristina. Crossing lines: discourse on epistemologies and education. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 92–111, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v14i1.8668570. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8668570. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The aim of this article is to discuss the relationship of epistemological diversity in the field of human sciences and its assumptions for the production of scientific discourse in the field of education. The discussion is challenged by the specificity of the human sciences as opposed to the natural sciences, about reality and feeling of reality. Recognizing the existence of abyssal thinking in education is a sine qua non condition for crossing lines and thinking the unthinkable in the modern West. It is imperative to draw an alternative path, in order to unlearn, ignore and forget some knowledge already "validated" to learn others who have long been "forgotten" and ignored. 

https://doi.org/10.20396/rfe.v14i1.8668570
PDF (Português (Brasil))

References

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. 1. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

DAMATA, Roberto. Relativizando: uma introdução à antropologia. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1981.

FOUREZ, Gérard. A construção das ciências: introdução à filosofia e à ética das ciências. 1. ed. São Paulo: Ed. Unesp, 1995.

HERÁCLITO. Fragmentos. In: Heráclito: Fragmentos Contextualizados. Ed. Bilíngüe, trad. e comentários Alexandre Costa. Rio de Janeiro: Difel, 2002.

HOBBES, Thomas. O Leviatã ou Matéria, forma e poder de um Estado Eclesiástico e Cívil (Os Pensadores). 3. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

KANT, Immanuel. Crítica da Razão Pura. Tradutor Fernando Costa Mattos. 1. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.

KAYAPÓ, Edson; BRITO, Tamires. A pluralidade étnico-cultural indígena no Brasil: o que a escola tem a ver com isso? Mneme – Revista de Humanidades. Caicó, jul./dez. 2014, v.15, n.35, p.38-68.

KRENAK, A. Entrevista. In: Guerras do Brasil.doc. As guerras da conquista. Direção de Luiz Bolognesi. São Paulo: Buriti filmes, 2019.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções cientificas. 5 ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 1998.

MILLS, Charles Wright. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. 1. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

SOUSA SANTOS, Boaventura de. Para Além do Pensamento Abissal – Das linhas globais a uma ecologia dos saberes. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, nov. 2007, nº. 79, p. 71-94.

SANTOS, B.S. A ecologia de saberes. In: SANTOS, B.S. A gramática do tempo São Paulo: Cortez, 2006. p. 137-165.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.