Abstract
This article aims to understand the connection between democracy, education and science in Dewey. Initially, the proposal of democracy is presented as an associated way of life that presupposes common interests and freedom, which represents a desirable balance. In a second moment, we highlight the history of the formation of american democracy and de education as an element that promotes the maintenance of a democratic society and how this form of life and government is impacted by the economy and science. Thus, it is possible to glimpse the relevance of Dewey's thought on the need for surveillance for the maintenance of democracy.
References
BOTO, Carlota. Um credo pedagógico na democracia escolar: algum traçado do pensamento de John Dewey. Educação, v. 29, n. 3, p. 599-619, 2006.
BRANCO, Maria Luísa Frazão Rodrigues. A educação progressiva na atualidade: o legado de John Dewey. Educação e Pesquisa, v. 40, p. 783-798, 2014.
CUNHA, Marcus Vinicius da. Educador e filósofo da democracia. In: John Dewey. As origens da educação progressiva: o filósofo da democracia e sua importância para a renovação educacional. São Paulo: Segmento, 2018.
CUNHA, Marcus Vinicius da. Uma filosofia da experiência. In: John Dewey. As origens da educação progressiva: o filósofo da democracia e sua importância para a renovação educacional. São Paulo: Segmento, 2018.
CUNHA, Marcus Vinicius da. John Dewey: Filosofia, política e educação. Perspectiva. Florianópolis, v.19, n.2, p. 371-388, jul.-dez. 2001.
DEWEY, John. Democracia e educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.
DEWEY, John. Liberalismo, liberdade e cultura. São Paulo, Editora Nacional e Editora da USP: 1970.
MOREIRA, Carlos Otávio Fiúza. Entre o indivíduo e a sociedade: estudo da filosofia da educação de John Dewey. Bragança Paulista: EDUSF, 2002.
PIMENTA, Rita. Investigação, educação e democracia. In: John Dewey. As origens da educação progressiva: o filósofo da democracia e sua importância para a renovação educacional. São Paulo: Segmento, 2018.
POGREBINSCHI, Thamy. A democracia do homem comum: Resgatando a teoria política de John Dewey. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, 23, p. 43-53, nov. 2004.
TEIXEIRA, Anísio. A pedagogia de Dewey. In: Vida e educação. Companhia Melhoramentos: São Paulo, 1965.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Filosofia e Educação