Banner Portal
School physical Education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School physical education
Movement body culture
Emancipating education

How to Cite

FURTADO, Renan Santos; BORGES, Carlos Nazareno Ferreira. School physical Education: knowledge, nature and specificities. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, n. 00, p. e023009, 2024. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8673006. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8673006. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This is a bibliographical research, which aimed to: understand how the contemporary critical debate on the object of school Physical Education contributes to the challenge of the discipline's legitimacy. A set of theoretical contributions from renowned Physical Education authors was used, among which professors Hugo Lovisolo, Mauro Betti, Valter Bracht and Tarcísio Mauro Vago stand out. It is pointed out that thinking about Physical Education as a field of knowledge and pedagogical practice that thematizes knowledge of body movement culture at school becomes a relevant contribution to a critical and emancipating education in contemporary times.

https://doi.org/10.20396/rfe.v15i00.8673006
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

ALMEIDA, Felipe; BRACHT, Valter; VAZ, Alexandre. Educação Física, pedagogia crítica e ideologia: gênese e interpretações. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 317-331, abr./jun. 2015.

BENJAMIN, Walter. Obras escogidas I: magia e técnica, arte e política. 3. ed. São Paulo: Editora brasiliense, 1987.

BETTI, Mauro. Educação física como prática científica e prática pedagógica: reflexões à luz da filosofia da ciência. Rev. bras. Educ. Fís. Esp., São Paulo, v. 19, n. 3, p. 183-97, jul./set. 2005.

BETTI, Mauro. Educação Física. In: GONZÁLEZ, Fernando; FENSTERSEIFER, Paulo. Dicionário crítico de educação física. Ijuí: Unijuí, 2005.

BETTI, Mauro. O que a semiótica inspira ao ensino da Educação Física. Discorpo, São Paulo, n. 3, p. 25-45, 1994.

BETTI, Mauro. O que se ensina e o que ser ensinado - A pedagogização dos conteúdos da Educação Física: tradição e renovação. In: Educação Física escolar: dilemas e práticas, ano XXI, boletim 12, set. 2011.

BETTI, Mauro. Por uma teoria da prática. Motus Corporis, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2. p. 51-72, dez. 1996.

BEZERRA, Harrison; FURTADO, Renan. A escola sem corpo: considerações acerca da crise de legitimidade da Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 01-19, 2021.

BOURDIEU, Pierre. Programas para uma sociologia do esporte. In: BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BRACHT, Valter. A educação física escolar no Brasil: o que ela vem sendo e o que ela pode ser (elementos de uma teoria pedagógica da educação física). Ijuí: Unijuí, 2019.

BRACHT, Valter; ALMEIDA, Felipe. Pedagogias críticas da Educação Física: gênese e interpretações. Movimento, Porto Alegre, v. 25, e25001, 2019.

BRACHT, Valter. Coletivo de Autores: a cultura corporal em questão. In: SOARES, Carmem Lucia et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 2012.

BRACHT, Valter. Cultura Corporal, Cultura de Movimento ou Cultura Corporal de Movimento? In: SOUZA JÚNIOR, Marcílio (org.). Educação Física Escolar: teoria e política curricular, saberes escolares e proposta pedagógica. Recife: EDUPE, 2005. p. 97-106.

BRACHT, Valter. Educação Física e aprendizagem social. 2. ed. Porto Alegre: Magister, 1997.

BRACHT, Valter. Educação Física & ciência: cenas de um casamento (in) feliz. 4. ed. Unijuí, 2014.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 26. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

FURTADO, Renan. Educação Física escolar, conhecimento e legitimidade: investigação a partir de ordenamentos legais. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2022, 257 pág.

FURTADO, Renan. Práticas corporais e educação física escolar: sentidos e finalidades. Corpoconsciência, v. 24, n. 3, p. 156-167, set./dez., 2020.

FURTADO, Renan; BORGES, Carlos Nazareno. A condição esportiva. Educação, Santa Maria, v. 44, 2019.

FURTADO, Renan; SILVA, Vergas; BRITO, Aline. Ensino remoto e interdisciplinaridade: notas para (re)pensar o processo de escolarização no ensino médio. Olhares & Trilhas, Uberlândia, v. 23, n. 2, abr./jun. 2021.

LOVISOLO, Hugo. Educação Física: arte da mediação. Rio de Janeiro: Sprint Editora, 1995.

MANSKE, George. Práticas corporais como conceito? Movimento, v. 28, e28001, 2022.

SÉRGIO, Manuel. Educação Física ou ciência da motricidade humana?. 2. ed. Campinas: Papirus, 1991.

SEVERINO, Antônio. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2016.

SILVA, Ana Márcia. Entre o corpo e as práticas corporais. Arquivos em movimento, v. 10, n. 1, p. 5-20, jan./jun., 2014.

SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

TANI, Go. Cinesiologia, educação física e esporte: ordem emanante do caos na estrutura acadêmica. Motus Corporis, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 9-50, dez. 1996.

TANI, Go; Da Silva, João Batista; Betti, Mauro. Debate: perspectivas para a educação física escolar. Rev. Paul. Educ. Fis., São Paulo, v. 5, n. 1-2, p. 79-87, jan./dez. 1991.

VAGO, Tarcísio. Educação Física na escola: para enriquecer a experiência da infância e da juventude. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.

VAZ, Alexandre. Dos corpos infantis em ambientes educacionais. Cadernos de Formação RBCE, p. 47-56, set. 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.