Banner Portal
The problem of racism in the education of the undergraduate student in Philosophy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Undergraduate in Philosophy
Racism
Academic victim

How to Cite

CAVALCANTE, Matheus Vinícius; SILVA, Neriely Dantas da; JESUS, Rodrigo Marcos de. The problem of racism in the education of the undergraduate student in Philosophy. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, n. 00, p. e023011, 2024. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8673754. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8673754. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present article aims to reflect critically on racism in the training of philosophy undergraduate students in Brazil. For that, we consider it necessary to understand briefly what should be understood by the concepts of race and racism, and then, how racism and, consequently, Eurocentrism are involved in the formation of future philosophy teachers. Moreover, we consider, finally, that such training turns the undergraduate student and the philosophy teacher into an academic victim, but that it is possible and necessary to change such condition.

https://doi.org/10.20396/rfe.v15i00.8673754
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL/MEC. Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006.

CABRERA, Julio. Europeu não significa universal. Brasileiro não significa nacional. Nabuco: Revista Brasileira de Humanidades, n. 2, nov. 2014/jan./fev. 2015.

CABRERA, Julio. O estudante de filosofia como “vítima acadêmica”. Palestra proferida no IV Congresso de Filosofia da Libertação: Filosofia no Brasil: a história da próxima década. (Anais...), 2016.

CURSO DE GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA/UFMT. Projeto Pedagógico do Curso de Filosofia. Cuiabá, 2023. Disponível em: https://cms.ufmt.br/files/galleries/151/Pf31728457faade73443404376caaafea9d5fb87e.pdf

DUSSEL, Enrique. 1492: O encobrimento do outro. A origem do Mito da Modernidade. Petrópolis: Vozes, 1993.

FACULDADE DE FILOSOFIA, LETRAS E CIÊNCIAS HUMANAS. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Filosofia. São Paulo, 2018. Disponível em: https://filosofia.fflch.usp.br/sites/filosofia.fflch.usp.br/files/graduacao/arquivos/Projeto%20pedagogico%20licenciatura%202018.pdf

FILOSOFIA-LICENCIATURA/UFSM. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Filosofia. Cuiabá, 2018. Disponível em: https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/filosofia/informacoes-do-curriculo

FLOR DO NASCIMENTO, Wanderson; BOTELHO, Denise. Colonialidade e Educação. O currículo de filosofia brasileiro entre discursos coloniais. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, Número 14, p. 66-89. 2010.

FLOR DO NASCIMENTO, Wanderson; Outras vozes no ensino de filosofia: o pensamento africano e afro-brasileiro. Revista Sul-Americana De Filosofia E Educação, (18), 74–89. 2012.

HUME, David. Ensaios morais, políticos e literários. 1ª ed. Rio de Janeiro: Topbooks, 2004.

JESUS, Rodrigo Marcos de. A modernidade e suas sombras: problemas historiográficos no ensino de filosofia. Filosofia e Educação, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 90–120, 2018.

JESUS, Rodrigo Marcos de; NEGRI, Edson Cleber; CÂNDIDO, Juarid Rios (org). Filosofia e consciência negra: desconstruindo o racismo. Cuiabá: EdUFMT, 2018.

KANT, Emmanuel. Observações sobre o sentimento do belo e do sublime. 1ª ed. São Paulo: Papirus,1993.

MIGNOLO, Walter D. Histórias Locais/Projetos Globais. Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: EdUFMG, 2003.

MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Palestra proferida no 3º Seminário Nacional Relações Raciais e Educação-PENESB-RJ, (Anais...), 2003.

NOGUERA, Renato. O ensino de Filosofia e a Lei 10.639. 1ª ed. Rio de Janeiro: CEAP, 2011.

NOGUERA, Renato; DUARTE, Valter; DOS SANTOS RIBEIRO, Marcelo. Afroperspectividade no ensino de filosofia: possibilidades da Lei 10.639/03 diante do desinteresse e do racismo epistêmico. O que nos faz pensar, v. 28, n. 45, p. 434-451, 2019.

PIZA, Suze; PANSARELLI, Daniel. Eurocentrismo e racismo ou em torno da periculosidade das teorias. Problemata: R. Intern. Fil. v. 8. n. 1 (2017), p. 271-287, e-ISSN 2236-8612.

REIS, Diego dos Santos. A filosofia fora das grades (curriculares): a Lei 10.639/03 e os desafios para um ensino de filosofia antirracista. Revista Teias, v. 23, n. 68, p. 134-146, 2022.

REIS, Diego dos Santos. Saberes encruzilhados:(de) colonialidade, racismo epistêmico e ensino de filosofia. Educar em Revista, v. 36, 2020.

ROZO, Ana Claudia Sandoval; SANTOS, Luís Carlos. Estudos decoloniais e filosofia africana: por uma perspectiva outra no ensino da filosofia. Revista páginas de filosofia, v.6, n.2, p.1-18, jul./dez. 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.