Banner Portal
Phenomenology in the research of the pedagogical practice of early childhood education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Phenomenology
Pedagogical practices
Child education

How to Cite

FAEDO, Camila; PILONETTO, Roseli de Fátima Rech. Phenomenology in the research of the pedagogical practice of early childhood education. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, n. 00, p. e023014, 2024. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8673924. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8673924. Acesso em: 29 jun. 2024.

Abstract

In this work, we reflect about the contributions of Phenomenology to research into pedagogical practices in Early Childhood Education, considering it as the epistemological paradigm that thinks the education as na exclusively human process that must be considered in its entirely. Through bibliographical research, we highlighted the essential elements of phenomenology and how they enable an investigative pespective in the field of early childhood education. Husserl (2006), Merleau-Ponty (2011), Bicudo (1999, 2020) support the epistemological discussion and Guimarães (2011) heps to undestand the pedagogical action in the Early Childhood Education.

https://doi.org/10.20396/rfe.v15i00.8673924
PDF (Português (Brasil))

References

ALTMICKS, Alfons Heinrich. Principais paradigmas da pesquisa em educação realizada no Brasil. Revista Contrapontos – Eletrônica. Vol 14 – n. 2. mai-ago 2014. Disponível em https://doi.org/10.14210/contrapontos.v14n2.p384-397. Acesso em: 30 mai. 2023.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; CAPELLETTI, Isabel Franchi. (orgs.). Fenomenologia: uma visão abrangente da educação. São Paulo: Olho d'água, 1999.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa Qualitativa: segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2020.

CARVALHO, Cláudia Barbosa de. Percursos da criança a partir da modernidade: fenomenologia e educação infantil no movimento escolanovista. Minas Gerais: Universidade Federal de Uberlândia, 2017.

DANTAS, Elainy Lourenço Claudino. A indissociabilidade entre cuidar e educar nos espaços do berçário. João Pessoa, 2018.

FREITAS, M. de. A., & SOUSA, L. R.. (2023, maio/ago.). A educação pensada a partir de cinco abordagens filosóficas: Positivismo, Fenomenologia, Marxismo, Existencialismo e Estruturalismo. São Paulo: Dialogia, 45, p. 1-18, e23686. https://doi.org/10.5585/45.2023.23686

GUIMARÃES, Daniela. Relações entre bebês e adultos na creche: o cuidado como ética. São Paulo: Cortez, 2011.

HUSSERL, Edmund. Ideias para uma Fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica: introdução geral à fenomenologia pura. Tradução Márcio Suzuki. Aparecida: SP: Ideias e Letras, 2006.

MACHADO, Marina Marcondes. Fenomenologia e Infância: o direito da criança ser o que ela é. In: Revista educação Pública. Cuiabá, 2013, v.22, n.49/1.

MARTINS FILHO, Altino José. MARTINS FILHO, Lourival José. Múltiplas linguagens na infância: protagonismo compartilhado entre adultos e crianças nos contextos de educação infantil. Revista Linhas. Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 259-280, jan./abr. 2022.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 4. Ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011

REZENDE, Antonio Muniz de. Concepção fenomenológica da educação. São Paulo: Cortez, 1990.

SANTOS, Juliana R. Ser criança: Uma leitura fenomenológica da infância. 2009. 55f. Trabalho de Conclusão de Curso. Faculdade de Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.

SILVA, Carlos Cardoso; MEDINA, Patrícia; PINTO, Ivone Maciel. A fenomenologia e suas contribuições para a pesquisa em educação. In: 184 InterMeio: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação-UFMS, v. 18, n. 36, 2012.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo da Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.