Abstract
This text objective to reflect on human formation based on the form of cooperation work, described in chapter XI, of Marx's work Capital (2016), emphasizing the concept of historical man captured in the theses On the concept of Walter Benjamin Story (1987). To this end, this investigation is characterized as bibliographic and documentary research, based on content analysis. In the aspect of human formation, the presence of two projects for the man of cooperation and his alleged equality is made clear. The contradictions presented throughout the text about the relationship between these types of men present in the productive process of cooperation suggest, in this period, few elements for the constitution of a historical man, a “man of now” idealized by Benjamin (1987).
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. 5. ed. Alfredo Bosi. trad. São Paulo: Martins Fontes: 2007.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas - Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3.ed. trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da História. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas - Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3.ed. trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.
GAGNEBIN, Jeane Marie. Walter Benjamin ou a história aberta. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas - Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3.ed. trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.
GRESPAN, Jorge. Marx e a crítica ao modo de representação capitalista. São Paulo: Boimtempo, 2019.
LÖWY, Michael. Walter Benjamin – aviso de incêndio: uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. São Paulo: Boitempo, 2005.
MARX, Karl. O Capital: crítica da Economia Política. 34. ed. Trad. Reginaldo Sant’Anna. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Filosofia e Educação