Banner Portal
Dialogue as a formative principle in Socrates and Paulo Freire
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Dialogue
Formation
Education

How to Cite

OLIVEIRA, Damião Bezerra; SILVA, Ivys de Alcântara; SILVA, Camila de Souza da. Dialogue as a formative principle in Socrates and Paulo Freire. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, n. 00, p. e023007, 2024. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8675966. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8675966. Acesso em: 29 jun. 2024.

Abstract

Critiques of monological, instrumental, or calculative reason for its limitations demand alternative modes of thinking. Dialogue emerges as a type of critical and sensitive rationality compatible with aesthetic dimensions, creativity, and the plurality of ways of being and thinking. As a non-constraining rationality, dialogue can constitute itself as a formative principle that fosters an ethic-political, critical, and self-critical education, which materializes as a practice of freedom. Thus, the dialogue is discussed in two emblematic thinkers who converge in valuing dialogical rationality as a means of critical formation of the human being.

https://doi.org/10.20396/rfe.v15i00.8675966
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, Francesco. Sócrates. Lisboa: Edições 70, 1990.

ARISTÓFANES. As nuvens. 1ª ed. São Paulo: Abril Cultural, 1972.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1995.

BOUTROUX, Émile. Sócrates, fundador da ciência moral. Tradução de Alexandre Müller. Balneário Camboriú: Livraria Danúbio Editora, 2015.

BUBER, Martin. Eu e tu. Tradução de Newton Aquiles Von Zuber. São Paulo: Centauro, 1977.

CANFORA, Luciano. O mundo de Atenas. Trad. Federico Carotti. 1ª. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

CASTTELS, Manuel. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2017a.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. Comum: ensaio sobre a revolução no século XXI. São Paulo: Editora Boitempo, 2017b.

DORION, Louis-André. Compreender Sócrates. 3ª ed. Tradução de Lúcia M. Endlich Orth. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

FOLSCHEID, Dominique; WUNENBURGER, Jean-Jacques. Metodologia filosófica. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 8ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 45ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Tradução de Adriana Lopez. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

GOLDSTEIN, Laurence.; BRENNAN, Andrew.; DEUTSCH, Max.; LAU, Joe. Lógica: conceitos-chave em Filosofia. Tradução de Lia Levy. Porto Alegre: Armed, 2007.

GRANGER, Gilles-Gaston. A razão. Tradução de João da Silva Gama. Lisboa: Edições 70, 1985.

HADOT, Pierre. Elogio de Sócrates. Tradução de Loraine Oliveira e Flávia Fontenelle Loque. São Paulo: Edições Loyola, 2012.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

JAEGER, Werner. Paideia: a formação do homem grego. 2ª. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.

LEVITSKY, Steven; ZIBLATT, Daniel. Como as democracias morrem. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Edições loyola, 1998.

MALINI, Fábio; ANTOUN, Henrique. A Internet e a rua: ciberativismo e mobilização nas redes sociais. Porto Alegre: Sulina, 2013.

MELO, Neto, José Francisco. Diálogo em educação: Platão, Habermas e Freire. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2011.

NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Tradução de Fernando Santos. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2015.

OBER, Josiah. Sócrates e a Atenas democrática. In: MORRISON, R. Donald (org.). Sócrates. Trad. André Oídes. São Paulo: Ideias & letras, 2010 (187-236).

PAVIANI, Jayme. Platão e a educação. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2008.

PLATÃO. A República. 3ª ed. Revisada. Tradução de Carlos Alberto Nunes. Belém: Editora da UFPA, 2000.

PLATÃO. Apologia de Sócrates; Menão. Tradução de Carlos Alberto Nunes. Belém: Editora da UFPA, 1980a.

PLATÃO. Protágoras; Fedão. Tradução de Carlos Alberto Nunes. Belém: Editora da UFPA, 1980b.

PLATÃO. O Banquete; Fédon; Sofista; Político. Tradução de Carlos Alberto Nunes. Belém: Editora da UFPA, 1972.

PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da argumentação: a nova retórica. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Tradução de Lilian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

WOLFF, Francis. Filosofia grega e democracia. Discurso, 14, Revista do Departamento de Filosofia da FFLCH da USP. São Paulo: Editora Polis, 1983 (p. 7- 48).

XENOFONTE. Ditos e feitos memoráveis de Sócrates 1ª ed. São Paulo: Abril Cultural, 1972.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.