Banner Portal
The plurality of Sílvio Ancízar Sanchez Gamboa's legacy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Editorial

How to Cite

NUNES, Cesar Apareciddo. The plurality of Sílvio Ancízar Sanchez Gamboa’s legacy: Editorial. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, n. 00, p. e023001, 2024. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8676839. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8676839. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

With this issue, RFE/UNICAMP, our respected Filosofia & Educação journal, celebrates 15 years of constant publications and frequent editorial activities in 2024. This is also the year in which the official 25th anniversary of the PAIDEIA Group for Studies and Research in Philosophy and Education is celebrated. Our renowned journal is recognized as an important institutional vehicle for publishing research, studies and reflections, debates and projects integrated into the field of research that brings together themes of Philosophy and Education, as well as its themes and modalities.

https://doi.org/10.20396/rfe.v15i00.8676839
PDF (Português (Brasil))

References

ARRUDA, Elismar Bezerra. A filosofia política de Anísio Teixeira em face do interesse capitalista. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023006, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8671179.

BARBOSA, Roberta de Oliveira; PERALTA, Deise Aparecia. Conhecimento, linguagem e educação: a concepção de Nietzsche e a produção discursiva neoliberal. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023012, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8671496.

CAVALCANTE, Matheus Vinícius; SILVA, Neriely Dantas da; JESUS, Rodrigo Marcos de. O problema do racismo na formação do estudante de licenciatura em Filosofia. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023011, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8673754.

CHAVES, Kleber Santos. O ensino de Filosofia entre nós: um mosaico do Centro de Formação de Professores (CFC) da UFRB. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023017, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8672944.

CONCEIÇÃO, Raylson Silva da; FONSECA, Michelle Nascimento Cabral. El tonto y los canallas: proposta transmoderna para perspectiva decolonial. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023016, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8674524.

FAEDO, Camila; PILONETTO, Roseli de Fátima Rech. A fenomenologia na pesquisa da prática pedagógica da educação infantil. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023014, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8673924.

FURTADO, Renan Santos; BORGES, Carlos Nazareno Ferreira. Educação física escolar: conhecimento, natureza e especificidades. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023009, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8673006.

MAUERVERCK, Wesley Silva; LEAL, Catia Regina Assis Almeida. Reflexões a partir do conceito de trabalho em Marx: a formação do homem histórico ou a história na formação humana?. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023008, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8674858.

NUNES, Cesar Apareciddo; AMARAL, Manoel Francisco do. O legado de Sílvio Ancízar Sánchez Gamboa (1949-2022): vida e luta pela democratização da educação como direito humano. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023005, 2023 DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8673761.

NUNES, Rosana Helena. Contribuição do Prof. Sílvio Gamboa ao campo da educação, linguagem e ensino . Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023003, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8673190.

OLIVEIRA, Damião Bezerra; SILVA, Ivys de Alcântara; SILVA, Camila de Souza da. Diálogo como princípio formativo em Sócrates e Paulo Freire. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023007, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8675966.

OLIVEIRA, Genival Santos de; VILLA, Lucas. Seja queer você quiser, segundo Judith Butler. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023010, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8675457.

OLIVEIRA, Thiago Silva Freitas. A racionalidade neoliberal e a lógica concorrencial na educação. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023013, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8664103.

POLLI, José Renato; FREITAS, Charles Lamartine de Sousa. Silvio Gamboa: coerência militante e consistência teórica na defesa de uma educação humanizadora e como direito. . Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023002, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8673815.

SARDENBERG, Thiago; MAIA, Helenice. Tecnologia: concepções a luz da Filosofia. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023018, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8671978.

SILVA, Régis Henrique dos Reis. Sílvio Gamboa : a democratic philosopher. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023004, 2023. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8673141.

VACILOTTO, Antonio Carlos Valini. A educação em Direitos Humanos e a possibilidade histórica de proposição de uma ética universal dos Direitos Humanos. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, e023015, 2023, DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8676824.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.