Abstract
The objective of this study is to present art as a tool to overcome violence from the phenomenology of life. Michel Henry shows that life is Energy that imposes itself as a true force and reveals itself. However, we ask ourselves: Why then is there barbarism and violence? Why is violence imposed with such force everywhere and even in the school environment? We will support the thesis that life has its powers, but it needs to manifest itself as in art, otherwise we will fall into obscurantism. Therefore, we will consider that the path that leads us to the manifestation of life and the overcoming of violence can only be conducted through education.
References
GRZIBOWSKI, Silvestre. Fenomenologia da subjetividade: vida, corpo e o cuidado ético em Michel Henry. In: CESCON, E. (Org.). Ética e subjetividade. Petrópolis: Vozes: 2016.
GRZIBOWSKI, Silvestre. Fenomenologia do corpo subjetivo em Michel Henry: uma leitura a partir da imanência subjetiva. Voluntas, Santa Maria, v.10, n.1, 2019, p. 53-61.
HENRY, Michel. De la phénoménologie. In: Phénoménologie de la vie (Tome I). Paris: Épiméthée, PUF, 2003.
HENRY, Michel. Sur l’éthique et la religion. In: Phénoménologie de la vie (Tome IV). Paris: Épiméthée, PUF, 2004.
HENRY, Michel. L’essence de la manifestation. Paris: Épiméthée, PUF, 2011.
HENRY, Michel. A Barbárie. Trad. Luiz Paulo Rouanet. São Paulo: É Realizações Editora, 2012.
HENRY, Michel. Ver o invisível. Sobre Kandinsky. Trad. Marcelo Rouanet. São Paulo: É Realizações, 2012b.
HENRY, Michel. La esencia de la manifestación. Traducido por Mercedes H. Luxán y Miguel García-Baró. Salamanca: Sígueme, 2015.
HUSSERL, Edmund. A crise das ciências europeias e a fenomenologia transcendental: uma introdução à filosofia fenomenológica. Trad. de Diogo Falcão Ferrrer. Rio de Janeiro: Forense Universitária: 2012.
LECLERCQ, Jean. Ler Michel Henry em tempos de crise. Perspectivas e desafios. In: Corpo e Afetividade: atas/Colóquio Internacional Michel Henry. Coord. Ana Paula Rosendo, Carlos Morujão. Lisboa: Universidade Católica Editora, 2017, p. 11-28.
MARTINS, Florinda. A volúpia e o incômodo na configuração dos saberes e da cultura. In: Fenomenologia da vida de Michel Henry: Interlocuções entre filosofia e psicologia. ANTÚNEZ, Andrés Eduardo Aguirre, MARTINS, Florinda, FERREIRA, Maristela Vendramel (Orgs.). São Paulo: Escuta, 2014. p. 47-80.
NOBRE, Ângela Lacerda. Michel Henry e o Pensamento Científico Contemporâneo. In: In: Corpo e Afetividade: atas/Colóquio Internacional Michel Henry. Coord. Ana Paula Rosendo, Carlos Morujão. Lisboa: Universidade Católica Editora, 2017, p.52-61.
REIMÃO, C. Educação e Vida em Michel Henry. Covilhã: Lusosofia - Universidade da Beira Interior, 2015.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Filosofia e Educação